پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اگر میخواهید فقط یک کتاب درباره فینتک بخوانید کتابی نیست جز کتاب فینتک / امروز پیشخرید کنید
فاندوران پلتفرم کرادفاندینگ است. این پلتفرم در یکی دو سال اخیر سعی کرده زمینه جمعآوری سرمایه برای انتشار کتابها را هم فراهم کند. یکی از جذابترین کتابهای چند سال اخیر که در دنیا منتشر شده کتاب فینتک است. این کتاب توسط شبکه راه پرداخت به زبان فارسی ترجمه و آماده انتشار شده است. برای پیشخرید کتاب میتوانید به وبسایت فاندوران مراجعه کنید. در ادامه نگاهی انداختهایم به کتاب فینتک.
کتاب فینتک را از فروشگاه راه پرداخت به صورت آنلاین سفارش دهید و در هر کجای ایران که هستید بدون هزینه ارسال، کتاب را دریافت کنید.
حجم اطلاعات تولیدشده در مورد حوزه فناوریهای پرداخت و فینتک در این سالها بهقدری زیاد شده است که دسترسی به همه آنها ممکن نیست و شاید مطالعه همه آنها هم مناسب نباشد. از سوی دیگر، فعالان عرصه فناوریهای بانکی و پرداخت، نیاز به کسب دانش و اطلاعات بیشتر در این حوزه را گوشزد میکنند.
کتاب فینتک، کتاب جامعی است که شامل دیدگاه یک فرد خاص نمیشود، بلکه مجموعهای از نقطه نظرات 116 متخصص حوزه فینتک را در برگرفته است و بنابراین مطالعه آن میتواند نگاه جامعی به مخاطب خود ارائه کند که در پی مطالعه تنها یک کتاب، میتواند با رویکردهای مختلف، چالشها و تجربیات متفاوت متخصصان و صاحبنظران حوزه فینتک آشنایی پیدا کند.
ایده اصلی کتاب فینتک از دل همکاری سوزان چیستی و ژانوس باربریس بیرون آمده است. با نامهنگاریهای آنها با نویسندگان و زمانبندیهای مشخص، کتاب بدون اینکه الزامی برای حضور همه نویسندگان در یک مکان باشد و با سرپرستی و ویرایش این دو، نوشته و درنهایت هم توسط انتشارات وایلی، آوریل 2016 منتشر شد. کتاب فینتک در 300 صفحه به چاپ رسیده است و 10 بخش مجزا دارد.
فصل اول
اولین مقاله این کتاب در فصل اول با عنوان «بانکداری و لحظه کتاب الکترونیکی» در سه مقاله مجزا، مقدمه و معرفی فینتک است. این مقدمه، دیدی اجمالی از حوزه فناوریهای مالی به مخاطب میدهد و شرایط را برای تعریفی دقیق و واضح از فینتک فراهم میکند. این فصلها مسیری را به سمت موضوعهای تخصصیتر فراهم میکنند که با جزئیات بیشتری در کتاب فینتک ارائهشدهاند.
فصل دوم
بخش دوم که عنوانش «تمهای فینتک» است به این میپردازد که چرا بانکها بهجای رقابت باید به فکر همکاری باشند؛ این بخش روی موضوعات کلیدی تمرکز میکند. مقالات این قسمت اهمیت همکاری به وجود آمده بین بازیکنان و استارتآپهای فینتک را نشان میدهد و درعینحال دید کلی از چارچوبهای قانونی که روی فینتک اثر میگذارند، ارائه میکند. انطباق قانونی یکی از اصول پیشنیاز برای موفقیت شرکتهای فینتک در سراسر جهان است. بازار وامدهی که یکی از مدلهای کسبوکار کلیدی در فینتک است نیز در اینجا با جزئیات بیشتری توضیح دادهشده است.
فصل سوم
«هابهای فینتک» سومین فصل این کتاب، نگاهی کلی به قطبهای فعلی و آتی فینتک دارد. بخشهایی از اکوسیستمهای فینتک که در حال رشد و تسریع است و نمونههایی واقعی از پیشنیازهای ضروری راهاندازی مراکز فینتک در سراسر دنیا مانند شهرهایی مانند لوکزامبورگ و سنگاپور ارائه میدهد. این بخش همچنین داستان موفقیت و فهرست فعالیتهایی را تشریح میکند که بازیگران فینتک برای شهر (یا کشور) خود انجام دادهاند تا در این محیط فینتک جهانی و رقابتی به جلو حرکت کنند.
فصل چهارم
فصل چهارم «بازارهای نوظهور و تاثیرات اجتماعی» نام دارد. در این فصل از کتاب، تأثیر فناوری مالی بر بازارهای نوظهور و همچنین تأثیر اجتماعی ناشی از دسترسی قطعیِ افراد غیر بانکی به محصولات و خدمات مالی بررسیشده است. دسترسی سیار به پولهای دیجیتال، مکملِ اقتصاد پول نقد شده است. این اتفاق نه توسط بانکهای سنتی بلکه توسط شرکتهای ارتباطات سیار که تراکنشهای سیار را به قدرت رساندهاند، رقم خورده است.
فصل پنجم
فصل پنجم نیز با عنوان «بازنویسی قرارداد: راهی برای زنجیرههای تأمین B2B» آخرین راهحلهای فینتک را برای مشتریان و مهرههای شرکتی تثبیتشده، بهصورت خلاصه بیان میکند. راهحلهای کسبوکار (B2B) به دودسته تقسیمشدهاند: مواردی که بهصورت استراتژیک به بانکها کمک میرسانند و نقشهای اصلی خود در خدمات مالی را اجرا میکنند و مواردی که به کمک به متصدیان کمک میکند بهرهوری بیشتری داشته و مطیعتر باشند یا امنیت بیشتری احساس کنند، همچنین به آنها کمک میکند تصمیمات تجاری کلینگر بگیرند.
فصل ششم
فصل ششم «سرمایه و سرمایهگذاری» نامیده شده است. این بخش از کتاب روی گزینههای افزایش سرمایه برای کسبوکارهای فناوری مالی و مسیرهای سرمایهگذاری برای خردهفروشان و سرمایهگذاران حرفهای تمرکز میکند. موضوعاتی نظیر نردبان مالی، از امور مالی استارتآپ گرفته تا رشد سرمایه، تساوی حقوق بخش خصوصی و خروج یا عرضۀ اولیه عمومی سهام، شرح دادهشده و همچنین دربارۀ اهمیت بنا کردن محیط کاربریِ قابل سرمایهگذاری بحث میشود. مخاطب همچنین مطالبی دربارۀ سرمایهگذاری حمایتی و اهمیت آن در جذب پول هوشمند و همچنین منافعِ تبدیلشدن به یک سرمایهگذار حمایتی فرا خواهد گرفت. نویسندگان در این بخش، به رشد تأمین مالی گروهی و وامدهیِ بازار فروش کالا بهعنوان بخش پیشرو در عرصۀ فناوری مالی اشاره داشتهاند و دیدگاه خود را درباره آینده مدیریت ثروت بیان کردهاند. فضای مشاوره آنلاین و مدلهای کسبوکار نیز با جزئیات دقیق، بررسیشده است.
فصل هفتم
فصل هفتم، «نوآوری سازمانی»، چشماندازی از نحوه نوآوری شرکتهای مالی قدیمی، با بهرهگیری از مشارکتهای داخلی و خارجی و روششناسیهای نوآورانه برای خواننده ترسیم میکند. از زمان بحران مالی، نوآوری در مرکز توجه مؤسسات مالی نبوده است، چراکه نقشآفرینان قدیمی مجبور بودند با ملزومات قانونی سراسر جهان، که دائماً در حال تغییر بودند، پیش بروند. نویسندگان این فصل از کتاب، یک روش مدیریت داخلی مؤثر و مدل مشارکت سهامداران را پیشنهاد کردهاند و بینشی ارائه میکنند که در رابطه با آزمایشگاههای نوآوری است؛ مسئلهای که یک استراتژی نوآوری تجاری موردتوجه محسوب میشود. نویسندگان همچنین بر روی گزینههای مشارکت بین موسسههای مالی قدیمی و شرکتهای فینتک مانند سرمایهگذاری مخاطرهآمیز شرکتی، تمرکز کردهاند و نحوه مدیریت یکی از بازوهای سرمایهگذاری داخلی موفق را تشریح میکنند. درنهایت، بخش بیمه و موقعیتهای بالقوه نوآوری که در بیمه وجود دارند، موردبحث قرارگرفته است.
فصل هشتم
فصل هشتم با عنوان «داستانهای موفقیت بیشتر»، داستانهای موفقیتآمیزی هم از کارآفرینانی که شرکتهای فینتک را بر اساس تصورشان بنیان گذاشتهاند و هم از کارآفرینان داخل شرکتها که نوآوری را در سازمانهای بزرگ جهانی پیاده کردهاند، روایت کرده است. این فصل به تجارتهایی توجه دارد که هم به مصرفکنندگان و هم سایر واحدهای تجاری ارائه خدمات دارند. نقطه مشترک در همه این داستانها این است که از نویسندگان درخواست شده به لایههای زیرین روابط عمومی نگاه کنند و بیشتر در مورد بنیانگذار، دیدگاه آنها و رشد شرکتها در طول زمان، توضیح دهند.
فصل نهم
فصل نهم، «ارزهای رمزنگاریشده و زنجیره بلوک» به موضوع ارز دیجیتال و برنامههای مختلف زنجیره بلوک پرداخته است. تاکنون مهمترین مظهر فناوری زنجیره بلوک، بیتکوین بوده است؛ اما بعدازآن، چه خواهد بود؟ برنامههای کاربردی جایگزین فناوری اصلی زنجیره بلوک برای خدمات مالی چیست؟ اکثر برنامههای کاربردی بیتکوین 2.0 هنوز در مرحله ظهور است، اما قول بهبود معماری صنایع مبتنی بر معامله دادهشده است. نویسندگان این بخش چند دسته از فناوریهای زنجیره بلوک را پیشبینی کردهاند که بر صنعت مالی تأثیرگذار است: ارزهای دیجیتال، ثبت داراییها، بسته نرمافزار، و فناوری دارایی محور.
فصل دهم
عنوان فصل پایانی و دهم یک پرسش است: «چگونه فناوریهای نوظهور خدمات مالی را تغییر خواهند داد؟»
هدف از بخش نتیجهگیری این کتاب، ترسیم عملکرد فینتک در طول دهه آینده است. چه بر سر صنعت بیمه و بانکداری جهانی خواهد آمد؟ آیا بقای صنعت بیمه و بانکداری با آموختن برنامههای غولهای فنّاوری درزمینۀ تغییر و تحول موفقیتآمیز و یادگیری فرهنگ نوآوری شرکتهای نوپای فینتک تضمینی خواهد داشت یا حتی موفق خواهند شد؟ سرانجام آن دسته از شرکتهای فینتک که صنعت مالی را متحول میکنند، چه خواهند شد؟ آیا با پاسخدهی سریع و بهتر به تقاضاهای جدید مشتریان برنده میشوند؟ آیا خدمات بیمه و بانکداری فعلی به «صنایع همگانی» تبدیل خواهند شد؟ اگر کلانداده مزیت رقابتی است، آیا دادههایی که توسط متصدیان و مقامات در سازمانها کنترل میشوند ارزشمندتر خواهند بود یا دادههای خارج از دیوارهای امنیتی IT؟ آیا کارآفرینان فینتک میتوانند با استفاده از هوش مصنوعی مبتکرانه، یادگیری ماشینی و راههای دادهکاوی تحلیلی آنها را تجزیهوتحلیل کنند؟
همه اتفاقنظر دارند که همکاری راهحل کلیدی است؛ اما آیا رابطهای برنامهنویسی نرمافزار (API) ابزاری مخفی و محرمانه برای اجرا و عملی ساختن مشارکت و همکاری است؟ آیا API ها میتوانند به بانکها کمک کنند، سیستمهای قدیمی خود را کنار گذاشته و در سرعت با استارتآپها و شرکتهای نوپا رقابت کنند؟ آیا بانکهای جهانی فینتک را خواهیم دید که دیگر به بازیکنان ثابت متکی نیستند یا زیر سایه فرایندهای تدارکات طولانی، فعالیتی نخواهند کرد؟ آیا «بانکداری بازاری فینتک» زنجیره ارزش فعلی را بهطور کامل تغییر میدهد و بازیکنان ثابت به تأمینکنندگان واقعی بانکهای فینتک تبدیل میشوند؟
بهمنظور ارائه خدمات مطلوب به مشتریان در درازمدت، آیا باید آنچه مشتریان امروز تقاضا دارند را فراموش کنیم و بررسی کنیم اگر مشتریان میدانستند امکان دارد، تقاضاهای متفاوتی مطرح میکردند؟ فنّاوریهای مختلکننده نظیر موبایل، زنجیره بلوک، اینترنت اشیا و دستگاههای پوشیدنی (ساعت و رایانه) خدمات مالی جدیدی فعال کردهاند که در قوه تخیل ما نمیگنجند. بهمنظور پیشبینی و بررسی آینده، از گروه متنوعی از نویسندگان اعم از کارآفرینان فینتک، بانکهای رسمی و باسابقه، شرکتهای مشاوره، غولهای فنّاوری و رهبران فکری فینتک جهانی پرسیدیم به نظر آنها ذینفعان در اکوسیستم فینتک چگونه آینده موفق خود را تضمین خواهند کرد.
سلام
پس این کتاب کی منتشر می شود؟
الان که حمایت این کتاب تمام شده چگونه می توان کتاب را خریداری کرد؟
سلام ببخشید درست متوجه شدم؟ فرمودید “نویسنده”؟! تا جایی که من میدونم این کتاب عینا ترجمه کتاب انتشارات جان وایلی هست! لطفا اصلاح بفرمایید.
سلام
دوست عزیز در داخل متن گزارش به روشنی ذکر شده: «این کتاب توسط شبکه راه پرداخت به زبان فارسی ترجمه و آماده انتشار شده است.» و روی جلد کتاب هم نام نویسندگان انگلیسی کتاب به روشنی و بزرگ نوشته شده و با فونت کوچکتر نام مترجمین زیرش اومده.
کجا نوشته شده نویسندههای کتاب ایرانی هستند؟