راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به چند رویداد مطرح فناوری جهان به بهانه تابستان داغ الکامپی

دریچه‌‌هایی رو به آینده

احتمالاً این الکامپ بهترین الکامپ تاریخ باشد. مثل جشنواره فیلم فجر، این جشنواره بزرگ کسب‌وکارهای فناوری هم از نداشتن فلسفه و ثبات رنج می‌برد. جشنواره‌های خوب دنیا در هر زمینه‌ای، طعم و مزه خودشان را دارند و کسب‌وکارها در طول زمان یاد گرفته‌اند که کجا به دردشان می‌خورد و کجا به کارشان نمی‌آید.

در ایران به دلیل تغییرات دولتی و مدیریتی با رفتن و آمدن مدیران طعم و مزه‌ها هم پیوسته ‌تغییر می‌کند. یکی‌ترش دوست داشته، یکی شیرین و دیگری ملس. نتیجه این شده که در مورد هر جشنواره و نمایشگاهی که بگویید با این پدیده مواجه هستیم که نمی‌دانیم طعم و مزه این نمایشگاه چیست. این ایراد برگزارکنندگان الکامپ و هیچ جشنواره و نمایشگاه دیگری نیست. این ایرادی است که در تعریف و ساختار وابسته به دولت نمایشگاه‌ها وجود دارد. دولت نه برگزارکننده خوبی است نه مجری خوبی. هر چیزی که به دست دولت می‌افتد دچار چالش می‌شود. این به کسانی هم که در دولت کار می‌کنند برنمی‌گردد. هرکسی باشد همین آش است و همین کاسه. اگر هم دولت بخواهد خودش وارد کسب‌وکار شود، نتیجه شلم‌شوربایی می‌شود که کام همه را تلخ می‌کند.

با همه این حرف‌ها برگزار شدن رویدادی در دل این‌ همه مشکلات آن‌هم برای فناوری را باید به فال نیک گرفت. احتمالاً این رویداد بهتر از سال‌های قبل باشد و شرکت‌ها بهتر حاضرشده باشند و بازدیدکننده‌های باکیفیت‌تری هم به تماشا بیایند. احتمالاً امسال حجم کسانی که آمده‌اند پلاستیک و بروشور جمع کنند بروند کمتر باشد و ما شاهد حضور بیشتر مدیران و کارشناسان فعال در حوزه‌های فناوری باشیم. از دو سال پیش الکامپ به تأسی از رویدادهای بزرگ و پیشروی دنیا هم‌زمان با آن‌ها جایی برای استارت‌آپ‌ها فراهم کرده است؛ این بخش امسال بزرگ‌تر هم شده است نسبت به سال گذشته. الکامپ، چه بخواهیم چه نخواهیم این توان را دارد که نمایشگاه مرجع فناوری ایران باشد. هرچند که در طول سال‌ها این نمایشگاه نتوانسته به هاب نمایشگاهی منطقه تبدیل شود و در جذب کسب‌وکارهای مهم بین‌المللی هم چندان موفق نبوده است. البته این ایراد برگزارکنندگان الکامپ نیست و مشکلات دیگری سر راه تعامل با کسب‌وکارهای بین‌المللی وجود دارد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از رویدادهای ایرانی و خارجی که کسب‌وکارهای فناوری ایران در سال‌های گذشته در آن‌ها حضور داشتند.

نمایشگاه برگزار کردن کار آسانی نیست؛ خصوصاً این که ما در ایران هنوز زیرساخت‌های برگزاری نمایشگاه را نداریم و هر نمایشگاه یک فعالیت از صفر است. ما برای برگزاری هر نمایشگاه مجبوریم چرخ را از نو اختراع کنیم. حتی اگر از مشکلات تغییرات دولتی‌ها هم بگذریم باز یک سالن مناسب برگزاری نمایشگاه نداریم. نه نمایشگاه بین‌المللی با استانداردهای روز می‌خواند نه شهر آفتاب. نه حتی یک سالن مناسب رویدادهای بزرگ در تهران داریم. با همه این احوال برگزار کردن نمایشگاه کار آسانی نیست. تازه اضافه کنید بر این مشکلات حضور کسب‌وکارهای بین‌المللی در ایران را. نمایشگاه در ذات خود محلی است برای تعامل. همه این کسانی که همت می‌کنند نمایشگاه برگزار می‌کنند و خوب این کار را می‌کنند شایسته تقدیر و تشکر هستند. الکامپ با وجود همه کاستی‌هایش این پتانسیل را دارد که مهم‌ترین نمایشگاه فناوری ایران بشود.

 

سوگلی

بارسلون در آخرین روزهای سال مدتی است که مقصد مدیران ایرانی شده که قبل از عملیات پایان سال و بستن حساب‌ها در این شهر توریستی یک‌هفته‌ای آرام بگیرند. بارسلونا در این زمان از سال «لوسیزن» است و مسافر کمی آنجا می‌آید. منتها چند سالی هست که اسفندماه با حضور حدود 100 هزار نفر در این رویداد جای سوزن انداختن هم در شهر نیست. در بین تمام نمایشگاه‌های فناوری این نمایشگاه گل سرسبد همه آن‌هاست. به علت هزینه‌های نسبتاً بالای مسافرت به اروپا از ایران شرکت‌ها در این نمایشگاه غرفه نمی‌گیرند و صرفاً به‌عنوان بازدیدکننده در آن حاضر می‌شوند. یکی از ویژگی‌های مهم این رویداد نسبت به بقیه رویدادهای دیگر غنی بودن بخش محتوایی آن است. کنگره موبایل بارسلون احتمالاً در بین تمام رویدادهای فناوری بهترین انتخاب باشد و البته بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف این رویداد هم این است که در مدت‌زمان برگزاری آن نمی‌شود حتی بخش کوچکی از آن را کامل دید. حضور در این رویداد و مواجه شدن با حجم دیوانه‌وار تغییرات احتمالا تا مدتی باعث افسرده شدن آدم می‌شود.

دوشنبه 7 اسفندماه تا پنج‌شنبه 10 اسفندماه 1396
mobileworldcongress.com

 

قبله نمایشگاه‌ها

سبیت قبله همه نمایشگاه‌های عالم است. در سال‌های اخیر البته این رویداد به دلیل این‌که در روزهای سرد هانوور برگزار می‌شد و همین‌طور رشد رویداد موبایل بارسلون، کمی به حاشیه رفته بود. هرچند که هیچ رویداد فناوری در اروپا نه در قدمت و نه در گستردگی به‌پای سبیت نمی‌رسد. در سال‌های گذشته سبیت هرسال چشم‌ها را خیره کرده است. بزرگ‌ترین ضعف سبیت در سال‌های گذشته گستردگی حوزه‌های تحت پوشش این رویداد بود. سال گذشته آخرین سالی بود که سبیت در آخرین روزهای اسفند و ابتدای فروردین برگزار شد. امسال این رویداد برگزار نمی‌شود که شاید هوای خوب اواخر بهار به داد این رویداد برسد. در تبلیغی هم که سبیت برای ایجاد تغییر منتشر کرده فردی را می‌بینیم که به‌سوی صخره‌ای می‌دود تا از آن بالا به ‌پایین بپرد و شیرجه بزند درون دریاچه. همین نشان می‌دهد که آلمانی‌های منظم هم فهمیده‌اند که بخش زیادی از رویداد تفریح و سرگرمی است.

دوشنبه ۲۱ خردادماه تا جمعه ۲۵ خردادماه ۱۳۹۷
cebit.de/en

 

نمایشگاه با طعم سرگرمی

مانی 2020 در این چند سال، موردتوجه زیادی قرارگرفته و هرسال بیشتر از گذشته در کانون توجه قرار می‌گیرد. اصل این رویداد در لاس‌وگاس آمریکا برگزار می‌شود؛ اما دو «اسپین‌آف» این رویداد در اروپا و آسیا هم نسبتاً موفق از آب درآمده است. در عالم سریال‌سازی اسپین‌آف به سریال‌هایی گفته می‌شود که در مورد یکی از شخصیت‌های سریال ساخته می‌شود و اساساً قصه دیگری را نسبت به سریال اصلی روایت می‌کند. معمولاً اسپین‌آف‌ها موفق از آب در نمی‌آیند. در مورد رویداد مانی 2020 خلاف قاعده اتفاق افتاده و هم رویداد آسیایی و هم رویداد اروپایی آن قابل‌توجه از آب درآمده‌اند و احتمالاً در سال‌های آینده رقیبان جدی رویدادهای سیملس و تراستک باشند.

مانی ۲۰۲۰ لاس‌وگاس
یکشنبه ۳۰ مهرماه تا چهارشنبه ۳ آبان‌ماه 1396
money2020.com
مانی 2020 سنگاپور
سه‌شنبه 22 اسفندماه تا 24 اسفندماه 1396
money2020asia.com
مانی 2020 کپنهاگ
دوشنبه 14 خرداد تا چهارشنبه 16 خردادماه 1397
money2020europe.com

 

روبه افول

این رویداد فرانسوی هم مثل رویداد سیملس سال گذشته نامش را تغییر داد؛ قبلاً نامش بود کارتس. منتها به همان دلایلی که رویداد سیملس تغییرات داشت این رویداد هم سعی کرد با تغییرات خودش را به‌روز کند. تراستک تمرکزش بر فناوری‌های امنیت بوده و هست. نگاه این رویداد به مقوله پرداخت بیشتر از منظر امنیت است. اروپایی‌ها و خصوصاً فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته جزو پیشروهای فناوری‌های پرداخت بوده‌اند. آن‌ها در حوزه‌های سخت‌افزاری و امنیتی در دنیا هم پیش‌قراول هستند. بنابراین به صورت طبیعی تا همین چند سال پیش شناخته‌شده‌ترین نمایشگاه فناوری‌های پرداخت متعلق به آنها بود. اما با رشد فضای فین‌تک و ظهور سبک جدید رویدادها دوران افول آن‌ها شروع شده است. برای فرار از سقوط این رویدادها تغییراتی را شروع کرده‌اند. مثلا در سال‌ گذشته سعی کردند استارت‌آپ‌های فین‌تک را هم کنار خود داشته باشند. هرچند که نتیجه چیز دندان‌گیری نشد.

سه‌شنبه 7 آذرماه تا پنج‌شنبه ۹ آذرماه ۱۳۹۶
trustech-event.com

 

بیخ گوش ما

احتمالاً ایرانی‌ها بیشترین خاطره را با این رویداد داشته باشند. خیلی از ایرانی‌ها در سال‌های گذشته یا از این رویداد بازدید کردند یا آنجا غرفه داشتند. بهترین انتخاب برای کسب‌وکارهای ایرانی که علاقه دارند در سطح منطقه حضورداشته باشند بدون شک جیتکس است. هرچند که با رو آمدن رویدادهای جدیدتر و شهرهای جدیدتر مثل بارسلون ذائقه مدیران شرکت‌های بزرگ ایرانی حالا به دنبال طعم و مزه‌های جدیدتر است. با این همه قابل توصیه‌ترین رویداد به هر کسی که می‌خواهد یک رویداد طراز اول جهانی را ببینند جیتکس است. دبی در سال‌های گذشته مرکز نمایشگاهی درست کرده است که بیشتر رویدادهای این شهر آنجا برگزار می‌شود و آنها که رویداد برگزار کرده‌اند می‌گویند رویداد برگزار کردن در این محل بسیار ساده است. نمایشگاه و نمایشگاه‌داری یک صنعت است؛ وقتی جایی محل برگزاری یک رویداد می‌شود باید همه جوره زمینه‌های لازم برای برگزاری رویداد را داشته باشد.

یکشنبه ۱۶ مهرماه تا پنج‌شنبه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۶
gitex.com

 

کارت و پرداخت سابق (سیملس خاورمیانه)

نزدیک‌ترین رویداد خارجی به ما که تمرکزش بر پرداخت، تجارت الکترونیکی و خرده‌فروشی باشد رویداد سیملس است. هرسال اردیبهشت‌ماه برخی از شرکت‌های مطرح ایرانی در فضای فناوری‌های بانکی در این رویداد حاضر می‌شوند. تعدادی هم از بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت ایرانی هر سال در این رویداد برای بازدید حضور می‌یابند. در سال‌های قبل این رویداد نامش کارت و پرداخت خاورمیانه بود. با گسترش موبایل احتمالاً شما هم قبول دارید که خیلی جالب نیست در نام یک رویداد «کارت» باشد. چون کارت مربوط به دوران گذشته است و با گسترش موبایل ما شاهد کنار رفتن این فناوری نه‌چندان قدیمی هستیم. در همین ایران خودمان شاید هنوز ده سال هم از رشد سریع کارت‌های بانکی نمی‌گذرد، ولی می‌بینیم که عرصه بر این ابزار تنگ‌شده و ما باید منتظر بازنشستگی زودهنگام این ابزار باشیم. سیملس قرار است محل تلاقی سه چیز باشد: پرداخت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و خرده‌فروشی.

یکشنبه 26 فروردین‌ماه تا دوشنبه 27 فروردین‌ماه 1397
.terrapinn.com/exhibition/seamless-middle-east/index.stm

 

نمایشگاه‌های دیگر

در معرفی نمایشگاه‌های مهم دنیا از نمایشگاه‌های آمریکا فاکتور گرفتیم. علت هم ساده است: دوری فاصله و مسافت و مشکلات فی‌مابین. نمایشگاه‌های آمریکا احتمالاً جلوتر از بقیه عالم باشند. منتها دوری فیزیکی و معنوی باعث شد که از آن‌ها فاکتور بگیریم. وگرنه احتمالاً در صدر تمام نمایشگاه‌های عالم باید CES را می‌گذاشتیم. اگر به نمایشگاهمانی 2020 هم اشاره کردیم به این دلیل بود که شعبه‌های این نمایشگاه در اروپا و آسیا تقریباً به‌اندازه خود آمریکا فعال است و درخور توجه. باوجود گسترش ابزارهای ارتباطی نمایشگاه‌ها نمی‌توانند مانند گذشته فعالیت کنند. قبلاً مردم راه ارتباطی جز نمایشگاه‌ها نداشتند ولی امروز همه‌چیز تغییر کرده است. پس نمایشگاه‌ها چاره‌ای ندارند جز این‌که در خودشان تغییرات اساسی ایجاد کنند. حوزه فین‌تک هم چند سالی هست که موردتوجه جدی‌تر قرارگرفته و به‌مرور شاهد رشد نمایشگاه‌های خوب در این حوزه خواهیم بود. در ایران به‌شدت از نبود یک نمایشگاهی که حداقل استانداردها را داشته باشد رنج می‌بریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.