راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرداخت آنلاین و همراه با استفاده از حساب گوگل کاربر

افراد می‌توانند با استفاده از اعتبار گوگل خود و با داشتن یک کارت اعتباری ذخیره‌شده، پرداخت آنلاین و همراه انجام دهند.

شرکت گوگل در کنفرانس  توسعه‌دهندگان سالانه I/O خود در کالیفرنیا، از این ابزار جدید رونمایی کرد. این سرویس شبیه کیف پول موبایلی عمل می‌کند و کاربران به‌زودی می‌توانند گزینه «پرداخت با گوگل» را در برخی سایت‌ها ببینند.

این ابزار پرداخت به افراد اجازه می‌دهد تا با کلیک روی گزینه پرداخت با گوگل و با استفاده از اطلاعات کارت اعتباری که در حساب گوگل خود ذخیره کرده‌اند، پرداخت‌هایشان را انجام دهند.

درواقع هدف از ارائه این سرویس این است تا کسانی که در حساب گوگل خود، اطلاعات ذخیره‌شده کارت اعتباری‌شان را دارند اما هیچ حساب اندرویدپی ندارند، بتوانند پرداخت انجام دهند.

در حال حاضر این سرویس به کارت اعتباری کاربر متصل است اما وضعیت (حداقل برای کاربران اروپایی) اینچنین باقی نمی‌ماند. دنیل دودرلین (Daniel Dodelein) مدیرعامل شرکت ارائه‌دهنده سیستم پرداخت Auka می‌گوید: «زمانی که گوگل یک‌بار بتواند مستقیما به حساب افراد دسترسی داشته باشد، دیگر دست شرکت‌های کارت اعتباری و در برخی موارد، بانک‌ها را نیز کوتاه می‌کند. البته بانک همچنان متصدی حساب‌ها خواهد بود اما هیچ سودی از مالکیت فرایند پرداخت نصیبشان نمی‌شود.»

دومین دستورالعمل خدمات پرداخت (PSD2) از سال 2018 پیاده‌سازی می‌شود. پس از عملیاتی کردن آن، شرکت‌هایی مانند گوگل یا فیس‌بوک می‌توانند از افراد اجازه دسترسی به اطلاعات حسابشان را بگیرند تا از طرف آن‌ها پرداخت انجام دهند.

دودرلین درباره اقدام گوگل گفت:

«سرویس ونمو را تصور کنید. اگر سرویس دیگری مشابه ونمو باشد که به کاربر دیدگاه کلی از وضعیت اقتصادی‌اش ازجمله وضعیت تمام حساب‌های بانکی بدهد، بدون شک مشتری به سمتش می‌رود. گوگل هم دقیقا دارد همین کار را انجام می‌دهد. درست همانطور که گوگل از کاربرانش می‌پرسد که آیا می‌خواهید کروم، مرورگر پیش‌فرض شما باشد؟ به‌زودی سؤال جدیدش این خواهد بود که آیا می‌خواهید گوگل، نمای پیش‌فرض امور مالی‌تان باشد؟»

گوگل با این کار، تنها ذره‌ای به زیرساخت‌های بانکی ورود کرده است اما بانک‌ها باید این نکته را بدانند که موضوع کلا درباره سفت‌وسخت‌ترین تعامل با مشتریان است و اینکه چه کسی بیشترین تعامل با کاربران را دارد که بدون شک گوگل و فیس‌بوک این تعامل را دارند درحالیکه بانک‌ها در خطر تبدیل شدن به یک زیرساخت حمایتی هستند.

به گفته دودرلین، چیزی که باعث فروش محصولات مالی می‌شود، تعامل است نه در اختیار داشتن حساب‌های بانکی.

منبع: Bank Innovation، Fortune و کانال تلگرامی شرکت خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.