راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روندها، بروزرسانی‌ها و فرصت‌‌های پرداخت مستقیم از طریق اپراتور

پرداخت مستقیم از طریق اپراتور توسط بسیاری از تولیدکنندگان بازی پذیرفته شده و از محبوب‌ترین روش‌های پرداخت جایگزین برای بازی‌های دیجیتال است.

امید آقاجانی، مدیر بازاریابی ارتباط فردا / مجله The Paypers / بر اساس گزارش استاتیستا، پیش‌بینی شده بود که تعداد کاربران تلفن‌های همراه در سال ۲۰۱۹، به ۴.۶۸ میلیارد نفر برسد. پرداخت مستقیم از طریق اپراتور به خاطر وجود تعداد بیشتر تلفن‌های همراه نسبت به کارت‌های اعتباری در سراسر جهان (در سال ۲۰۱۸، کلا تعداد ۶.۳ میلیارد کارت در گردش بوده ‌است)، پوشش بیشتر پرداخت‌ها در بازارهای نوظهور و سادگی روند تسویه حساب، محبوبیت بسیاری کسب کرده ‌است.

این رشد در مشارکت‌های مختلف شرکت‌های مخابراتی در بخش‌های مختلف صنعت مانند بازی، شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های صوتی و تصویری دیده می‌شود. طبق گزارش جونیپر ریسرچ پیش‌بینی می‌شود ارزش معاملات محتوای دیجیتالی پرداخت‌شده با قبض‌های اپراتوری تا سال ۲۰۲۰ به ۴۷ میلیارد دلار برسد، که ۴ برابر بیشتر از ۱۱.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ است. سایر بخش‌ها مانند حمل‌ونقل یا بلیت‌دهی قادر به بهره‌وری از امکانات پرداخت مستقیم از طریق اپراتور به دلیل بهبود قابلیت‌های تجاری و فنی شرکت‌های مخابراتی هستند (آخرین همکاری بین ایزی‌پارک و فورتومو  را ببینید، با این هدف که به رانندگان اسلوونی امکان دهند تا هزینه‌های پارکینگ را روی قبوض موبایل خود بپردازند).

از نگاه تنظیم مقررات (PSD2 و GDPR)، تجار با استفاده از پرداخت مستقیم از طریق اپراتور در سال‌های گذشته سود زیادی برای به دست آورده‌اند، چرا که صورت‌حساب اپراتوری روش پرداختی است که برای پردازش تراکنش‌ها به کمترین میزان داده مصرف‌کنندگان نیاز دارد. پرداخت مستقیم از طریق اپراتور تجربه پرداخت کاربرپسندی را تضمین می‌کند: نیازی به ورود به سیستم یا ایجاد حساب‌های کاربری اضافه‌ای برای پرداخت نیست و همچنین به اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی به‌صورت برخط لزومی ندارد. طبق قرارداد  PSD2، هر تراکنش پرداخت مستقیم از طریق اپراتور واحد به حداکثر ۵۰ یورو برای هر تراکنش محدود می‌شوند، و به‌صورت ماهانه به ۳۰۰ یورو محدود می‌شوند. PSD2 به بنگاه‌های پول الکترونیکی اجازه می‌دهد دامنه پرداخت مستقیم از طریق اپراتور را از محتوای دیجیتال به خرید کالاهای فیزیکی گسترش دهند.

البته، موانعی برای پیاده‌سازی این روش پرداخت وجود دارد: هزینه‌های تراکنشی که هر وقت مشتری از پرداخت مستقیم از طریق اپراتور استفاده می‌کند از بازرگان طلب می‌شود، اپراتورهای شبکه تلفن همراه که از خرده‌فروشان طلب پول می‌کنند، قیمت میانگین «خرید درست-سر-وقت»، محدودیت‌های مقرراتی و اکوسیستم پیچیده پرداخت مستقیم از طریق اپراتور در اقتصادهای نوظهور. به‌علاوه، هزینه‌های بالای این روش پرداخت، جذابیت آن را برای OTTها – تولیدکنندگان محتوا که «رسانه جاری» خود را را از طریق اینترنت به عنوان محصولی مستقل به‌طور مستقیم بین بینندگان توزیع می‌کنند – کمرنگ شده ‌است.


اروپا


به دلیل نفوذ ۸۰ تا ۹۰ درصدی تلفن‌های هوشمند، پرداخت‌ اپراتوری در کشورهای نوردیک سهم بازار ۱۰ تا ۲۱ درصدی از پرداخت‌های محتوای دیجیتال را به خود اختصاص می‌دهد. براساس گزارش سوپر دیتا ریسرچ، پرداخت مستقیم از طریق اپراتور در نروژ دومین روش پرداخت محبوب برای بازی‌های دیجیتال است، درحالی‌که در فنلاند، ۱۶.۲ درصد از سهم بازار در تراکنش‌های بازی‌های دیجیتال را در اختیار دارد. بازرگانان دیجیتالی مانند فیس‌بوک، اپل، گوگل، نتفلیکس و ریوت‌گیمز شروع به استفاده از پرداخت‌های مبتنی بر اپراتور در منطقه کرده‌اند.


کشورهای آمریکای لاتین


پرداخت مستقیم از طریق اپراتور به لطف پذیرش سریع تلفن‌های هوشمند و دسترسی کم به روش‌های پرداخت سنتی مانند کارت‌های اعتباری، در کشورهای آمریکای لاتین بسیار محبوب شده ‌است. براساس گزارشی از فورتومو، پرداخت مبتنی بر اپراتور، دومین روش پرداخت محبوب برای تراکنش‌های بازی‌های دیجیتال در این منطقه است.

البته، همان‌طور که گزارش نشان می‌دهد، کشورهای آمریکای لاتین هنوز تا استقرار راه‌حل‌های مدرن پرداخت‌های اپراتوری توسط شرکت‌های مخابراتی راه زیادی را باید طی کنند و سیستم مالیاتی پیچیده نیز انجام این امور را در منطقه به چالش کشیده است. به این دلیل، شرکت‌های مخابراتی پیشنهادات خود را عرضه کرده‌اند، مانند وی‌وو با فروشگاه برنامه‌های اندرویدی خود در برزیل و کلارو  با سرویس پخش موسیقی خود در سراسر منطقه. همچنین، این امر یک توانایی بالقوه بزرگ در اینجا در صنعت بازی و محتوای دیجیتال است.


آسیا


چشم‌انداز آسیا برای پرداخت مستقیم از طریق اپراتور نوید بخش به نظر می‌رسد. پیش‌بینی شد در سال ۲۰۱۸، سرویس‌های اشتراک فیلم براساس تقاضا به ۱.۸ میلیارد مشترک دست یابند، آمازون پرایم در هند راه‌اندازی شد و تِنسنت با 632 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در دویو و پلتفرم بازی‌های برخط، طرح‌های خود برای تسلط بر بازارهای ورزش الکترونیک و پخش رسانه‌ را اعلام کرد. همان‌طور که گزارش فورتومو درباره پرداخت‌های مبتنی بر اپراتور در آسیا نشان می‌دهد، وقتی صحبت از کسب درآمد از طریق خدمات دیجیتالی می‌شود، ارائه‌دهندگان خدمات به دلیل مالکیت پایین کارت‌های بانکی با چالشی روبه‌رو هستند که این چالش می‌تواند به فرصتی برای توسعه خدمات پرداخت مستقیم از طریق اپراتور تبدیل شود.


خاورمیانه و شمال آفریقا


در این منطقه، محتوای دیجیتال و رسانه‌ها عمدتا برای استفاده از پرداخت مستقیم از طریق اپراتور به شرکت اس‌ال‌اِی دیجیتال پرداخت می‌کنند؛ این شرکت یکی از مهم‌ترین بازیکنان منطقه است که اپراتور شبکه موبایلی را به بازرگانان پیوند می‌زند. در سپتامبر ۲۰۱۸، متوسط درآمد به ازای هر کاربر از پرداخت مستقیم از طریق اپراتور در امارات ۶.۴ دلار بود که بالاتر از سوئیس یا هلند است. تکنولوژی 5G با شبکه‌های 5G تجاری خود، از اهمیت ویژه‌ای برای تحول پرداخت مستقیم از طریق اپراتور در منطقه برخوردار است و انتظار می‌رود باعث استفاده بیشتر از پرداخت مستقیم از طریق اپراتور شود.


فرصت‌ها و نوآوری‌ها


رشد بالای تلفن‌های هوشمند و نفوذ کم کارت‌های اعتباری فرصت‌های بی‌شماری را برای پرداخت مستقیم از طریق اپراتور به خصوص در بازارهای نوظهور به‌وجود آورده ‌است. این شیوه پرداخت در کشورهایی مانند هند، نیجریه، برزیل، مصر، اندونزی یا فیلیپین، پذیرش تلفن‌های هوشمند در حال افزایش است و رشد استفاده از داده‌های موبایل در این مناطق سریعتر از بازارهای بالغ است.

از آنجا که بیشتر گیمرها پتانسیل در بازارهای نوظهور تلفن همراه قرار دارند و کارت‌های اعتباری برای این گروه از مصرف‌کنندگان محبوب یا مناسب نیستند، پرداخت مستقیم از طریق اپراتور که به‌طور پیش‌فرض در دسترس هر دارنده تلفن همراهی است، راه‌حل بهتری است، خواه این افراد مشغول بازی روی موبایل یا کامپیوتر شخصی یا کنسول بازی باشند. پرداخت مستقیم از طریق اپراتور توسط بسیاری از تولیدکنندگان بازی پذیرفته شده و از محبوب‌ترین روش‌های پرداخت جایگزین برای بازی‌های دیجیتال است. به‌علاوه، بازی‌های موبایلی بیش از نیمی از بازار بازی‌ها را در دست دارند و این فرصت جدیدی را برای ارائه‌دهندگان پرداخت مستقیم از طریق اپراتور ایجاد می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.