راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با بازار و شیوه‌های پرداخت خرد در ترکیه / استقبال مردم از کارت برای خریدهای آنلاین

در ادامه گزارش‌های مربوط به شیوه‌های پرداخت خرد در کشورهای مختلف دنیا، در این گزارش ترکیه را مورد بررسی قرار داده‌ایم. اینفوگرافیکی که در انتهای گزارش مشاهده می‌کنید، ترجمه و بازطراحی از گزارش شرکت ورلدپی است.

ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در شمال غرب آسیا و خاورمیانه واقع است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقه بالکان (منطقه‌ای در جنوب شرق اروپا) قرار دارد. اقتصاد ترکیه ترکیبی از صنایع بومی و نوین است که روز به روز بر دامنه‌اش افزوده می‌شود. تولید ناخالص داخلی ترکیه در رده سیزدهم جهان قرار دارد و این کشور نوزدهمین تولید ناخالص داخلی بزرگ جهان را در اختیار دارد. ترکیه همچنین از اعضای مؤسس سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و گروه ۲۰ است. ترکیه گسترش و امکانات بسیاری هم در صنعت خودروسازی داشته به طوریکه بیش از 1.3 میلیون وسیله نقلیه در سال ۲۰۱۵ تولید کرده و به عنوان چهاردهمین سازنده بزرگ اتومبیل جهان در رتبه‌بندی جای گرفته ‌است.

با توجه به تلاش دولت برای برابرتر کردن سیاست‌های اقتصادی، ترکیه دارای کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی بزرگ و مشهور جهانی است و بسیاری از کارخانه‌های کشور توانسته‌اند بخش‌های بزرگی از بازار اروپا را در اختیار بگیرند. برندهای ترکیه‌ای مانند بکو و وستل از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی و لوازم خانگی در اروپا به‌شمار می‌روند و هزینه بالایی را برای تحقیق و توسعه در فناوری‌های جدید مرتبط با محصولات خود، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دیگر بخش‌های مهم اقتصاد ترکیه عبارتند از بانکداری، ساخت‌وساز، لوازم خانگی، الکترونیک، پوشاک و منسوجات، محصولات پتروشیمی، مواد غذایی، گردشگری و صنعت ماشین آلات. مواد غذایی ترکیه در بسیاری از کشورهای اروپایی به‌طور پیوسته در دسترس هستند

اقتصاددانان و سیاست‌مداران اغلب ترکیه را به‌عنوان کشور تازه صنعتی شده طبقه‌بندی می‌کنند و آن را جزو ۲۰ کشور صنعتی جهان می‌دانند. بانک مرکزی ترکیه در سال ۱۹۳۰ تشکیل شد. در سال ۱۹۹۸ نزدیک به ۷۲ بانک در ترکیه فعالیت می‌کردند. بورس اوراق بهادار استانبول در سال ۱۹۸۵ و بورس طلای استانبول در سال ۱۹۹۵ فعالیت خود را آغاز کردند البته سابقه فعالیت بورس در ترکیه به سال ۱۸۶۶ میلادی برمی‌گردد. در آن سال بورس معاملات دارالسعادت توسط عثمانی‌ها تشکیل شد. واحد پولی ترکیه لیر و معادل 0.13 دلار آمریکا است.

ارزش تجارت الکترونیکی ترکیه در سال 2019، 83.1 میلیارد لیر عنوان شد که نسبت به سال قبلش رشد 39 درصدی داشته است. متوسط رشد سالانه صنعت تجارت الکترونیکی در این کشور طی پنج سال گذشته 35 درصد بوده است. بازیگران خرده‌فروشی آنلاین در کشور نقش 54 درصدی در رشد این صنعت داشته‌اند. بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین در ترکیه عبارت‌اند از Gitti Gidiyor، Hepsiburada، Araba و Trendyol.

در خریدهای آنلاین، کارت‌ها حرف اول را در انجام پرداخت در ترکیه می‌زنند. حدود 64 درصد تراکنش‌های آنلاین، معادل 7.42 میلیارد دلار، توسط کارت‌ها صورت گرفته است. کارت‌های دبیت نسبت به کارت‌های اعتباری، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته‌اند و آمار و ارقام نشان می‌دهد که به ازای هر نفر در ترکیه 1.63 کارت دبیت و 0.77 کارت اعتباری وجود دارد. ویزا و مسترکارت جزو برندهای محبوب میان مردم ترکیه هستند.

یک روش پرداخت بومی جایگزین به نام BKM Express، که در واقع یک کیف پول الکترونیکی به شمار می‌آید، هم در ترکیه رواج پیدا کرده است. در سال 2015، Troy به‌عنوان یک کارت بومی در این کشور راه‌اندازی شد. از کارت‌های اعتباری، دبیت و از پیش پرداخت‌شده Troy می‌توان به‌صورت آنلاین استفاده کرد.

صنعت فین‌تک هم در کشور ترکیه به‌سرعت در حال رشد است. سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک با رشد 175 درصدی از سال 2012، به مبلغ 29 میلیون دلار در سال 2016 رسید و مجموع صنعت فین‌تک در این کشور، که شامل بیش از 200 شرکت می‌شود، ارزشی برابر با 15 میلیارد دلار دارند.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های انجام پرداخت خرد حوزه تجارت الکترونیکی در ترکیه تصویر زیر را مشاهده کنید. برای مشاهده عکس با کیفیت بالاتر، روی آن کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.