راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دیدار استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های جسورانه در گردهمایی بزرگ شب یلدا

هرچه از روشنی و سرخی داریم برداریم کنار هم بنشینیم و بگذاریم که دوستی‌ها سدی باشند در برابر تاریکی‌ها. شاید بتوان‌ همین جمله را هدف برگزاری بزرگ‌ترین گردهمایی استارت‌آپ ایران با عنوان «همایش یلدای کارآفرینان استارت‌آپ» دانست که در طولانی‌ترین شب سال، شب یلدا، در سالن همایش کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

این همایش، شب یلدا را بهانه‌ای کرد تا سنت دورهم جمع شدن افراد یک خانواده در این شب را در خانواده بزرگ استارتاپ ایرآن‌هم به‌جا آورد و جمعی از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، چهره‌های شاخص، فعالان اکوسیستم استارت‌آپ و علاقه‌مندان به این حوزه و به عبارتی خانواده بزرگ استارتاپ را چندساعتی دورهم جمع کند. دورهمی صمیمانه و دوستانه‌ای که در آن از بیم‌ها، امیدها و آینده حوزه استارتاپ گفتند و شنیدند.

مراسم از ظهر شروع شد، در ابتدا شرکت‌کننده‌ها بعد از صرف ناهاری که استارتاپ مامان‌پز مهیا کرده بود مراسم با سخنرانی کوتاه اکبر هاشمی، دبیر همایش و مدیرمسئول هفته‌نامه شنبه آغاز شد.

.

کارآفرینان، شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌ها

برنامه از سه پنل تشکیل‌شده بود. عنوان پنل اول «کارآفرینان» بود که پنج‌تن از کارآفرینانی که کسب‌وکار خود را طی سال‌های گذشته به‌صورت استارتاپی آغاز کرده‌اند و اکنون استارتاپ‌های آن‌ها به شرکت‌های موفق اینترنتی تبدیل‌شده است حضور داشتند.

در پنل دوم که تمرکز آن شتاب‌دهنده‌ها بود، شش تن از مدیران مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌های کشور به بحث و گفتگو پرداختند.

درنهایت نیز پنل تأمین منابع مالی برگزار شد که در آن چهار مدیر صندوق‌های خطرپذیر حضور داشتند. این‌ پنل که قرار بود طولانی‌ترین پنل مراسم باشد، به موضوعات جدی‌تری که صندوق‌های خطرپذیر با آن مواجه هستند پرداخت. اعضای پنل را شهاب جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناپ، سعید رحمانی، مدیرعامل شرکت سرآواپارس، رضا زرنوخی، رئیس انجمن وی‌سی‌های ایران و علی فیاض‌بخش، مدیرعامل شرکت حرکت اول تشکیل می‌داد. مدیریت پنل نیز بر عهده شهرام شریف، روزنامه‌نگار بود.

.

در قدم اول نیاز به سرمایه‌گذار خارجی نداریم

در ابتدای پنل، شهاب جوانمردی در پاسخ به سؤالی درباره میزان سرمایه‌گذاری در فضای استارت‌آپی کشور به کوچک بودن این بازار اشاره کرد. او که معتقد است بازار استارتاپ هنوز بزرگ نشده است بابیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری‌های این بازار زیر 100 میلیارد تومان است، از عدم حضور و یا حضور کم‌رنگ سرمایه‌گذار سنتی در این حوزه گفت و دلایل این وضعیت را در سه عامل عدم شناخت سرمایه‌گذار از حوزه استارتاپ،خود استارتاپ‌ها که با ادبیاتی که دارند مانع ورود این سرمایه‌گذارها می‌شوند و نیز سیاست‌گذاری‌هایی که زیاد به نفع ورود سرمایه‌گذارهای سنتی به این بخش کارنکرده است، دانست.

مدیرعامل فناپ در موردنیاز یا عدم نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی تشریح کرد: «سرمایه به دنبال بهترین فرصت‌ها در پیرامون خودش می‌گردد. اگر ما فرصت‌هایی را داریم که ممکن است برای سرمایه‌گذار خارجی جالب باشد، پس باید قوانین و قواعد خاص خودمان در این حوزه را داشته باشیم و برای سرمایه‌گذار مشخص کنیم.»

در ادامه رضا زرنوخی بایت رشد بسیار خوب این اکوسیستم ابراز امیدواری کرد اما آن را در نشان دادن موفقیت‌هایش ضعیف ارزیابی کرد. به عقیده زرنوخی، خلاقیت و نوآوری که استارتاپ‌ها انجام می‌دهند می‌تواند تأثیر بسزایی در جذب سرمایه داشته باشد.

زرنوخی مناسب‌ترین مدل سرمایه‌گذاری در این حوزه را انجمن‌های وی‌سی دانست و توضیح داد: «برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا، هیچ‌یک از مدل‌های وام کارساز نیست. بزرگ‌ترین سرمایه امسال ما، تبیین قوانین و مقررات از طرف سازمان بورس در ایران است که می‌شود برای اولین بار صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه تشکیل داد.» او در ادامه نام پنج صندوق تشکیل‌شده در این حوزه را نام برد که عبارت‌اند از صندوق ارزش‌آفرین سرآوا، صندوق سلامت پوریان، صندوق سلامت رویان پارسیان، صندوق یکم آرمان و صندوق توسعه آرمانی.

در مورد سرمایه‌گذار خارجی، نظر زرنوخی معتقد است که این صنعت نیازی به پول خارجی ندارد و با بررسی ظرفیت‌های صنعت می‌توان به این نتیجه رسید که در داخل کشور پول کافی داریم؛ اما زرنوخی مخالف ورود سرمایه‌گذار خارجی نبود و توضیح داد: «حوزه تأمین مالی این بخش نیازی به پول خارجی ندارد اما استفاده از سرمایه‌گذار خارجی به دلیل تجربه‌ای که با خود می‌آورد می‌تواند مفید باشد.»

سعید رحمانی هم در راستای تأیید صحبت‌های زرنوخی گفت: «تا جای ممکن اتکای ما بر سرمایه‌گذار داخلی است. زمانی ما به سرمایه‌گذار خارجی نیاز داریم که بخواهیم در حوزه تجربه و انتقال دانش مدیریتی از کمک آن‌ها استفاده کنیم.» درواقع هیچ‌کدام از این افراد هیچ مخالفت و ممانعتی برای ورود سرمایه‌گذار خارجی نداشتند اما برای این ورود، دلایلی جدای از پول مدنظرشان بود، همان‌طور که فیاض‌بخش در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد و گفت: «وجود سرمایه‌گذار خارجی لازم است اما نه به این خاطر که منابع مالی کم داریم، بلکه با ورود آن‌ها به این بازار اشتراک منافع ایجاد می‌شود که خود این موضوع می‌تواند نقش ضربه‌گیر را در خیلی از جاها به‌خصوص در موارد امنیتی ایفا کند.»

yalda4-way2pay-1395-10-03

.

داده مشتریان در امان است

اما پنل اول که درواقع پنل کارآفرینان بود، با حضور شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ، علیرضا صادقیان، مدیرعامل نت برگ، نازنین دانشور، مدیرعامل تخفیفان، محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل آپارات و سعید محمدی، از بنیان‌گذاران دیجی­کالا و با مدیریت میلاد صابری برگزار شد.

حاضرین در این پنل از کارآفرینی و وجود کارآفرینان در جامعه گفتند که همانند هدیه‌ای به افراد جامعه است و از اینکه یک کارآفرین با ارزش‌آفرینی، داشتن نقش مؤثر در جامعه و با امیدی که به جامعه می‌دهد، می‌تواند این صفت هدیه بودن را از آن خود کند.

کارآفرینان این پنل ویژگی‌های کسی که می‌خواهد در مسیر کارآفرینی حرکت کند را خوش‌بینی، مثبت‌اندیشی، توان رهبری و تلاش مداوم دانستند و اینکه تمام این ویژگی‌ها یادگرفتنی است و در حین کار می‌شود با تجربه‌هایی که به دست آورد، روی هرکدام از این ویژگی‌ها کار کرد.

شاهکار درباره تقابلی که میان بازارهای سنتی با بازار مدرن ایجادشده است گفت: «در همه جای دنیا این تقابل وجود دارد که بازارهای سنتی در مقابل کسب‌وکارهای جدید بایستند اما هدف کسب‌وکارهای نوپایی مانند اسنپ این نیست که کسب‌وکارهای سنتی را از بین ببرند.»

yalda3-way2pay-1395-10-03

سعید محمدی معتقد است در رابطه با تقابل میان دو کسب‌وکار سنتی و مدرن اول‌ازهمه باید این تقسیم‌بندی سنتی و مدرن را کنار گذاشت. او در ادامه گفت: «وجه تمایز این تقسیم‌بندی باید در میزان استفاده از تکنولوژی باشد. ما در بازاری هستیم که سهم خدمات هرروز بیشتر می‌شود و رشد خدمات نیازمند استفاده از تکنولوژی است.»

از نازنین دانشور، به‌عنوان تنها زن حاضر در پنل این سؤال پرسیده شد که آیا زن بودن در ایجاد محدودیت و یا فرصت در کسب‌وکارتان نقشی داشته است یا نه. دانشور وجود محدودیت در این فضا را تأیید کرد اما چگونگی کنار آمدن با این محدودیت را عامل ایجاد فرصت دانست.

یکی از موضوعاتی که در این پنل موردتوجه حاضرین قرار گرفت بحث نفوذی بودن استارت‌آپ بود. محمدی در این زمینه گفت: «متهم کردن فضای استارتاپ کشور بدون اینکه این کسب‌وکار را بشناسیم، بزرگ‌ترین خیانت است» که این اظهارنظرش با تشویق حضار روبرو شد.

در آخر پنل اول موضوع داده‌ها و حجم اطلاعاتی که این استارت‌آپ ها از کاربرانشان دارند مطرح شد و اینکه این داده‌ها را کجا نگه‌داری می‌کنند که با پاسخ متفق‌القول همگی این افراد مبنی بر اینکه این داده‌ها در دیتاسنترهای داخل کشور که در فضای بسیار امنی قرار دارند، بحث پایان یافت.

.

چیزی به نام ایده خر نداریم

پنل دوم بدون فاصله از پنل اول آغاز شد. در این پنل، ناصر غانم‌زاده، مدیرعامل فینوا، احمدرضا مسرور مدیرعامل دیموند، حمزه قطبی‌نژاد، مدیرعامل نوتک، محمدامین صمیمی، مدیرعامل شفق و محسن ملایری، مدیرعامل آواتک حضور داشتند. مدیریت پنل نیز بر عهده رضا کلانتری‌نژاد، مدیرعامل شزان بود.

در ابتدای پنل شتاب‌دهنده‌های اکوسیستم استارت‌آپ، غانم‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا شتاب‌دهنده‌ها ممکن است ایده‌های استارت‌آپ را بدزدند و به‌جای دیگری بفروشند گفت: «اگر کسی چیزی را می‌دزدد باید آن را به یک مال‌خر بفروشد، آخر کجا می‌توان یک ایده خر پیدا کرد!»

مدیرعامل فینوا با اشاره به اینکه ممکن است هم‌زمان یک ایده به ذهن صدها نفر برسد اما چیزی که مهم است اجرای آن ایده است تأکید کرد که کسانی که نگران دزدیده شدن ایده‌هایشان هستند با این فضا آشنایی ندارند و می‌توانند از همنوعان خودشان، یعنی دیگر استارت‌آپ بپرسند و تحقیق کنند. دیگر اعضای پنل نیز با این اظهارات موافق بودند و قطبی‌نژاد، در تأیید سخنان غانم‌زاده گفت: «چیزی که منحصربه‌فرد است، ایده نیست بلکه روش انجام آن است.»

yalda1-way2pay-1395-10-03

موضوع مطرح‌شده دیگر در پنل دوم، رفتن و ماندن نخبه‌ها و صاحبان ایده در کشور بود که محسن ملایری در این رابطه گفت: «چیزی که می‌تواند یک نخبه را در اینجا نگه دارد، اثرگذاری است، اینکه ببیند در جامعه می‌تواند اثربخش باشد.»

در پایان پنل هم هر پنج نفر در پاسخ به این سؤال که آیا به آینده استارت‌آپ کشور امید دارند یا نه همگی نظرات مثبت خودشان را ابراز کردند و احمدرضا مسرور با این جمله خطاب به استارتاپ که: «ممنون که هستید، اگر شما نبودید، ما شتاب‌دهنده‌ها هم نبودیم» خوش‌بینی خودش را به آینده اعلام کرد.

پس از اتمام سه پنل، هاشمی متن میثاق نامه یلدای کارآفرینان ایران را قرائت کرد که از این قرار بود:

جمع گرم ما در این زیست‌بوم، معنی کارآفرینی استارتاپی را تلاش شبانه روزی و جهادگونه در اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی درجهت رفع بزرگ‌ترین معضل کشور که بیکاری جوانان لایق این مرز و بوم است می‌داند و در این راستا، قدم‌های استواری در این سال‌ها برداشته است.
ما تلاش های خود را در جهت ارتقای بهره‌وری بر پایه دانش و نوآوری که منجر به رشد و توسعه اقتصاد ایران اسلامی عزیزمان می‌شود دانسته و به دور از حرافی، تهمت و سیاست‌ورزی با حفظ وحدت از رقابت‌های سالم اقتصادی در فضایی شفاف استقبال می‌کنیم.
از بزرگان، مسئولان و دلسوزان نظام که همیشه حامی این جوانان بی‌ادعا بوده‌اند، می‌خواهیم همچنان حامی ما باشند و موانع داخلی و تهدیدها را از مقابل رشد کسب و کارهای نوپای ملی ما که در دوران تحریم‌های ظالمانه و با اتکا به جوانان و سرمایه داخلی شکل گرفته‌اند برداشته و اطمینان خاطر داشته باشند که ما نیز با تمام وجود، خود را متعهد به استقلال و پایبند به حفظ امنیت ملی کشور عزیزمان می‌دانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.