راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری تنسنت روی استارت‌آپ‌ها در سال 2020 / تنسنت از علی بابا پیشی گرفت

شرکت تنسنت در زمینه سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها در سال 2020 از شرکت علی بابا پیشی گرفت و بیش از 12 میلیارد دلار برای خرید سهام در 163 کسب‌وکار مختلف، هزینه کرد. به این ترتیب تنسنت به بزرگترین شرکت غیرمالی سرمایه‌گذار روی کسب‌وکارهای استارت‌آپی در کشور چین تبدیل شد.

به گزارش فایننشال تایمز و براساس تحقیقات گروه فناوری چینی Beijing Suiyue Juzi، اقدامات جدی تنسنت برای سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها از اواخر سال 2000 آغاز شد و تا پایان فوریه سال 2020، سهام حدود 880 شرکت را توانست از آن خود کند. در سال گذشته این شرکت توانست روی 163 شرکت سرمایه‌گذاری کند که نسبت به سال 2019، رشد 40 درصدی داشت. مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها به مبلغ 1.3 هزار میلیارد یوان (معادل 12 میلیارد دلار) بوده است.

به نظر می‌رسد بخش مورد علاقه تنسنت برای سرمایه‌گذاری، صنعت سرگرمی و بازی است و آمار و ارقام نشان می‌دهد که در 183 شرکت در حوزه سرگرمی و 142 شرکت در حوزه بازی، سهام دارد. این غول اینترنت چینی، که بیشتر سودش را از صنعت بازی به دست می‌آورد، توانسته سود قابل توجهی هم از مشارکت با دیگر حوزه‌ها ازجمله سرویس‌های ویدیو و موسیقی به جیب بزند. البته که سرمایه‌گذاری‌های تنسنت صرفا محدود به داخل کشور نمی‌شود و شامل شرکت‌های خارجی نیز می‌شود. توسعه‌دهنده بازی ژاپنی به نام پلاتینیوم گیم جزو شرکت‌های خارجی است که تنسنت روی آن سرمایه‌گذاری کرده است.

در زمینه سرمایه‌گذاری هم باید گفت استراتژی تنسنت نسبت به رقیب داخلی‌اش، علی بابا، کاملا متفاوت است. برخلاف علی بابا که علاقه دارد سهام زیادی از شرکت‌ها را تصاحب کند تا بتواند به نوعی روی آن شرکت کنترل داشته باشد، تنسنت ترجیح می‌دهد سهام جزئی از هر شرکتی که رویش سرمایه‌گذاری می‌کند، داشته باشد و نمی‌خواهد خودش را درگیر تصمیمات مدیریتی آنها کند.

ما هوتنگ، مدیرعامل شرکت تنسنت

ازجمله شرکت‌هایی که تنسنت در آنها سهم دارد و عرضه اولیه سهام آن شرکت‌ها هم به صورت عمومی اعلام شده می‌توان به پیندود، پلتفرم تجارت الکترونیکی تعاملی، میتوآن، سرویس دلیوری غذا و شرکت سنگاپوری سی که ارائه‌دهنده بازی‌های آنلاین و سرویس‌های مالی دیجیتال است، اشاره کرد.

در سبد سرمایه‌گذاری‌های تنسنت، نام یونیکورن‌هایی با ارزش بالای یک میلیارد دلار هم به چشم می‌خورد. «وی دکتر»، ازجمله این یونیکورن‌ها است که به عنوان یک پلتفرم برجسته جهانی در حوزه فناوری‌های بهداشت پزشکی شناخته می‌شود. باید گفت که سهام تنسنت در استارت‌آپ‌های عنوان‌شده، به استثنای شرکت‌های تابعه‌اش، در پایان سپتامبر سال 2020، حدود 890 میلیارد یوآن (معادل 137 میلیارد دلار) رشد داشته است. این رقم، رشد 12 برابری شرکت طی پنج سال گذشته را نشان می‌دهد.

البته در تاریخ 12 مارس، رگولاتورهای چین اعلام کردند که 12 شرکت، ازجمله تنسنت به دلیل خرید سهام شرکت‌ها، بدون اطلاع به مقامات، جریمه شده‌اند و گفتند که این اقدام برخلاف قوانین ضد انحصار است.

تنسنت، ارائه‌دهنده سرویس‌های مالی مانند بانکداری خرد موبایلی به مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای کوچک است. در ماه دسامبر سال گذشته، یک شرکت تابعه تنسنت و علی بابا به دلیل انجام اقدامات ضد رقابتی توسط رگولاتورهای بخش ضد انحصاری چین نیز جریمه شد.

باید گفت که محبوبیت سرویس پیام‌رسان وی‌چت تنسنت که همزمان به عنوان یک اپلیکیشن پرداخت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد باعث شده تا این شرکت بتواند از سهام ناچیزی که در کسب‌وکارها دارد، سود زیادی به دست آورد.

البته که رشد درآمد و ارزش شرکت تنسنت باعث شده تا برخی مسائل حاکمیتی درباره این غول اینترنتی همچنان مبهم باقی بماند. این مسائل حاکمیتی ناشی از این واقعیت است که علی‌رغم سهم بسیار اندک تنسنت در شرکت‌هایی که رویشان سرمایه‌گذاری کرده، اما آن شرکت‌ها کاملا مطابق با خواسته‌های تنسنت پیش می‌روند. به نظر می‌رسد تنسنت هرکاری می‌کند تا از هرگونه نظارت‌های دقیق درباره سرمایه‌گذاری‌هایش در امان بماند.

منبع Financial Times
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.