راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آژانس خلاق مانستِرَکت نمونه بازی‌های تبلیغاتی و تبلیغات‌پذیر را بررسی کرد / کاربرد بازی در تبلیغات

بازی‌ها می‌توانند توجه مخاطب را جلب کنند، تعامل مخاطب را با محصول یا خدمت افزایش دهند، پیام تبلیغاتی را به‌صورت مؤثرتری منتقل کرده و برند شرکت را در ذهن مخاطب ماندگار کنند. آژانس خلاق مانستِرَکت در گزارشی، نمونه بازی‌های تبلیغاتی و تبلیغات‌پذیر را بررسی کرده و به شناسایی ابعاد کاربرد بازی در تبلیغات پرداخته است.

کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین، عبارتی که هر روز‌، چه به‌عنوان یک مخاطب و چه در کسب‌‌وکاری که در آن مشغولیم، بیش از پیش با آن مواجه می‌شویم. در یک تعریف ساده و جامع، کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین مجموعه‌ای از تبلیغات برنامه‌ریزی‌شده‌اند که پیامی یکسان را برای دستیابی به هدفی خاص به دست مخاطبان هدف‌گذاری‌شده می‌رسانند. از مهم‌ترین اهداف این کمپین‌ها می‌توان به افزایش آگاهی از برند، تبلیغ یک محصول یا خدمت و افزایش فروش اشاره کرد.

کمپین‌ تبلیغاتی آنلاین یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که برندهای مختلف که محصولات یا خدمات آنان از طریق کانال‌های اینترنتی توزیع می‌شود از آن بهره می‌برند. استفاده از بازی‌های آنلاین در تبلیغات، یک روش مؤثر برای جذب مخاطب و ایجاد تعامل با آنهاست. بازی‌ها می‌توانند به‌عنوان یک ابزار آموزشی برای معرفی محصولات یا خدمات جدید، یا به‌عنوان یک روش سرگرم‌کننده برای تبلیغ محصولات یا خدمات موجود استفاده شوند. بازی‌های آنلاین معمولاً در وب‌سایت شرکت‌ها یا در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. استفاده از بازی‌ها در تبلیغات مزایای زیادی دارد. بازی‌ها می‌توانند توجه مخاطب را جلب کنند، تعامل مخاطب را با محصول یا خدمت افزایش دهند، پیام تبلیغاتی را به‌صورت مؤثرتری انتقال داده و برند شرکت را در ذهن مخاطب ماندگار کنند. در سال‌های اخیر، استفاده از بازی‌ها در تبلیغات به‌طور فزاینده‌ای رواج یافته است. این امر به‌ دلیل افزایش محبوبیت بازی‌ها در میان مردم و همچنین افزایش اثربخشی این روش تبلیغاتی است.

به روش‌های مختلفی می‌توان از بازی‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی بهره برد. در ادامه به دو مورد از کاربرد بازی‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین اشاره می‌شود.


بازی‌های تبلیغاتی صفحات فرود (Landing Page Advertising Games)


یکی از اجزای مورد استفاده در کمپین‌های بازاریابی، لندینگ‌پیج (landing page)‌ها هستند. این صفحات وب معمولاً به‌طور اختصاصی برای کمپین مورد نظر طراحی شده و در پاسخ به‌ کلیک روی یک نتیجه حاصل از بهینه‌سازی موتور جست‌وجو، بازاریابی پیامکی، بازاریابی ترویجی، بازاریابی ایمیلی یا تبلیغات آنلاین به‌ نمایش درمی‌آیند. هدف از طراحی لندینگ‌پیج، ترغیب بازدیدکنندگان به انجام یک اقدام خاص مانند آشنایی مختصر با خدمات و محصولات، ثبت‌نام در خبرنامه، خرید محصول یا خدمات، دانلود فایل یا… است.

برای فهم بهتر و به‌عنوان نمونه می‌توانیم به کمپین اخیر برند طبیعت با موضوع کنسرواسیون اشاره کنیم. در صفحه لندینگی که برای این کمپین طراحی شده بود کاربرد یک نمونه از این بازی‌ها را مشاهده کردیم. با توجه به کاراکتر نیکولاس آپرت، مخترع فرایند کنسرواسیون و موضوع کمپین و اهمیت موضوع سلامتی، بازی نیکولاس آپرت با هدف نمایش اهمیت سلامت ماهی‌های استفاده‌شده در فرایند کنسرواسیون طراحی شد.

کاربرانی که از طریق کانال‌های مختلف به صفحه لندینگ هدایت شده بودند، پس از کلیک روی دکمه شروع بازی به یک صفحه وب هدایت می‌شدند. پس از آشنایی اولیه با هدف کمپین و شرایط بازی به‌سرعت می‌توانستند به بازی بپردازند. آنان طی مدت‌زمان کوتاه بازی باید ماهی‌های تازه را جمع‌آوری کرده و از ماهی‌های فاسد دوری می‌کردند، آنها برای ساخت هر کنسرو تن ماهی طبیعت، هشت ماهی سالم جمع‌آوری کرده و برای برنده شدن، شش کنسرو ماهی تولید می‌کردند و البته به ازای هر ماهی فاسد یکی از کنسروهای خود را از دست می‌دادند. بازیکنان این بازی پس از برنده‌شدن، اسم و شماره همراه خود را وارد کرده و یک شانس شرکت در قرعه‌کشی دریافت می‌کردند و پس از آن به صفحه اینستاگرامی طبیعت ارجاع داده می‌شدند.

در نهایت و با بررسی داده‌های به‌دست‌آمده مشخص شد که استفاده از یک بازی در صفحه لندینگ کمپین کنسرواسیون طبیعت، توانست ضمن جمع‌آوری تعداد زیادی کاربر مشتاق، پیام کمپین را نیز به‌درستی در میان مخاطبان برند طبیعت منتشر کند.

آژانس خلاق مانسترکت که به تازگی کار خود را آغاز کرده و بازوی راه‌کارهای بازاریابی خلاقانه شرکت آتیه‌ داده‌پرداز محسوب می‌شود، طراحی و پیاده‌سازی این بازی و انتشار و بررسی نتایج این کمپین را عهده‌دار بوده است.


تبلیغات بازی‌پذیر


احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که در هنگام استفاده از یک بازی یا هنگام کار با اپلیکیشن‌های دیگر با تبلیغات ویدئویی مواجه شوید. این تبلیغات معمولاً باعث می‌شوند که دیگر، درگیر کار با اپلیکیشن نشوید و تنها به‌عنوان یک نظاره‌گر به تماشای ویدئوی تبلیغاتی بنشینید. معمولاً در این نوع از تبلیغات، شما در طول مدت تبلیغ منتظر اتمام زمان پخش ویدئو خواهید بود. همچنین معمولاً به دلیل همین انتظار برای تمام‌شدن و سررفتن حوصله شما، اثری منفی از برند تبلیغ‌شده در ذهن شما حک خواهد شد.

حال حالتی را تصور کنید که این تبلیغات دیگر صرفاً ویدئویی نیستند، بلکه مخاطبان در حین تبلیغ با استفاده از مکانیک‌های پایه‌ای گیمیفیکیشن با تبلیغ درگیر می‌شوند. فرض کنید این درگیری به حدی پیچیده نباشد که محتوای تبلیغاتی به درستی در زمان محدود منتقل نشود و همچنین از آن طرف بتواند کاربر را به اندازه کافی درگیر کرده و حس خوبی از برند تبلیغ‌شده در ذهن باقی بگذارد. این تبلیغات مبتنی بر بازی که یکی از جدیدترین و خلاقانه‌ترین انواع قالب‌های تبلیغاتی است، تبلیغات بازی‌پذیر (Playable ads) نامیده می‌شود و بسیاری از برندهای مطرح به سمت استفاده از این نوع تبلیغات رفته‌اند. طبق گفته SmartyAds، عملکرد تبلیغات بازی‌پذیر حدود هشت‌برابر بهتر از تبلیغات بینابینی (Interstitials ads) است. این موضوع برای تبلیغ‌کنندگان نیز عالی است زیرا تبلیغات بازی‌پذیر کاربران باکیفیت را به سمت آنان آورده و نرخ کلیک خوبی دارند. از آن گذشته این کاربران باکیفیت نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی نیز برای تبلیغ‌دهنده فراهم می‌کنند.

تبلیغات بازی‌پذیر ‌می‌توانند دارای سه عنصر کلیدی زیر باشند:

  • راهنمای مقدماتی در مورد نحوه انجام بازی (آموزش)
  • مکانیک بازی و نحوه استفاده از آن (گیم‌پلی ساده)
  • یک فراخوان کاربر (CTA) که او را برای نصب یا کلیک ترغیب کند.

از لحاظ تقسیم‌بندی، تبلیغات بازی‌پذیر را می‌توان در سه دسته کلی گنجاند:

  1. تبلیغات بازی‌پذیر آگاه‌ساز

این نوع از تبلیغات مناسب برای کمپین‌هایی‌ هستند که برند محصولات یا خدمات کمپین، با کشف آن به وسیله مخاطب بیش از پیش ماندگار می‌شود. مخاطبین این کمپین‌ها دسته‌بندی شده‌اند و شناخت محصول یا خدمت، اولویت بالاتری برای آنها دارد. درگیری مخاطبین از همه سنین، با فناوری دوستی متوسط، ارائه پاداش به برندگان و برخورداری از مکانیسم امتیازدهی، بخش دیگری از ویژگی‌ این نوع بازی‌هاست.

از نمونه این بازی‌ها می‌توان به بازی‌های حافظه، پازل، بازی‌های چرخشی، کوئيز، بازی‌های سرمایه‌گذاری و… اشاره کرد. به‌عنوان مثال برای این دست از بازی‌ها می‌توان بازی «بگرد و پیدا کن» را نام برد.

بازی «بگرد و پیدا کن» یک بازی چالش‌برانگیز از نوع آگاه‌ساز است. در این بازی کاربران باید تصاویر خواسته‌شده را به‌سرعت از بین تصاویر درهم موجود پیدا کنند. تصاویر خواسته‌شده می‌توانند لوگو یا عکسی از محصولات یا خدماتی باشند که در کمپین تبلیغاتی قصد تبلیغ آن وجود دارد. برای مثال می‌توان انواع نوشیدنی‌های ساخت شرکت را به‌عنوان تصاویر خواسته‌شده قرار داد. شرکت‌کنندگان می‌توانند با کمی دقت و با توجه به برداشت‌شان، تصاویر خواسته‌شده را از بین تصاویر موجود انتخاب کنند. افراد برنده عموماً در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شوند. در پایان 30 ثانیه، می‌توان تعداد گزینه‌‌های درست انتخاب‌شده هر بازیکن را شمارش کرد. این بازی معمولاً در محدوده زمانی معینی در حدود ۳۰ ثانیه قابل انجام است. شرکت‌ها می‌توانند به سادگی از این بازی برای تبلیغ خلاقانه محصولات خود استفاده کنند. این بازی علاوه بر تبلیغ محصولات و قابلیت افزایش کلیک قادر خواهد بود آگاهی از برند را افزایش دهد و در صورت اخذ اطلاعات از برندگان، در حکم ابزاری برای جذب مشتری راغب (Lead Generation‌) نیز عمل کند.

  • تبلیغات بازی‌پذیر مهارتی:

مناسب برای کمپین‌هایی که برند محصولات یا خدمات آنان نیاز به کشف ویژه‌ای ندارد و به‌راحتی به ذهن متبادر می‌شود و نیاز آن به افزایش وفاداری بازدیدکنندگان و ترجیحش به رقبای موجود با تمایز برند است. محصولات یا خدماتی که مخاطبان آنان اکثراً جوان است، نمایش توانایی ایشان جذابیت بیش‌تری دارد و عموماً فناوری‌دوستی و پیوستگی بالاتری دارند، بیش از سایرین می‌توانند از این مدل تبلیغات بازی‌پذیر استفاده کنند.

هر بازی مهارتی مانند بازی‌های ضربه‌زدنی، پازل‌ها، تشخیص تفاوت، بازی‌های اجتناب از موانع، بازی‌های خرید کردنی و بازی‌های یافتن آیتم‌ها از این دسته‌اند.

برای مثال این دست از بازی‌ها، می‌توان بازی «پازل کشویی» را نام برد.

بازی پازل کشویی یک بازی چالش‌برانگیز و مهارتی است. در این بازی تصویری از لوگوی خدمت یا محصول شرکت در قالب ۹ کاشی به‌هم‌ریخته به کاربر نمایش داده می‌شود. کاربر موظف است در مدت معین پازل را تکمیل کند. افراد برنده عموماً در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شوند. در پایان ۳۰ ثانیه بازیکنانی که قادر به تکمیل پازل شوند در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شوند. شرکت‌ها می‌توانند به سادگی از این بازی برای تبلیغ خلاقانه برند خود استفاده کنند. این بازی همراه با قابلیت افزایش کلیک قادر خواهد بود آگاهی از برند را افزایش داده و در صورت اخذ اطلاعات از برندگان، در حکم ابزاری برای جذب مشتری راغب (Lead Generation‌) نیز عمل کند.

  • تبلیغات بازی‌پذیر شانسی:

مناسب برای کمپین‌هایی که برند محصولات یا خدمات آنان نیاز به القای حس خوش‌شانسی دارند، مخاطبان آنان تخفیف دوست هستند. همه سنین را شامل می‌شوند، از لحاظ فناوری‌دوستی متوسط‌اند و علاقه‌ چندانی به درگیری و سنجش توانایی یا کشف الگوها ندارند. تصادف و شانس، المان اصلی این بازی‌هاست.

برای مثال این دست از بازی‌ها، می‌توان بازی «اسلات شانسی» را نام برد.

این نوع بازی سرگرم‌کننده، میزان زیادی از توجه کاربر را جذب می‌کند. در این بازی تصاویر لوگوی محصولات یا خدمات شرکت در قالب یک ماشین اسلات چرخشی قرار گرفته‌ است. کاربر با فرمان حرکت به اهرم کناری می‌تواند ترکیب‌های سه‌تایی از چرخ‌دنده‌های اسلات را مشاهده کند. در صورتی که هر سه چرخ‌دنده تصویری واحد را نشان ‌دهند، بازیکن برنده تخفیف روی محصول مورد نظر می‌شود. شرکت‌ها می‌توانند به‌سادگی از این بازی برای تبلیغ خلاقانه برند خود استفاده کنند. این بازی همراه با قابلیت افزایش کلیک قادر خواهد بود آگاهی از برند را افزایش دهد و در صورت اخذ اطلاعات از برندگان و سلایق آنان در حکم ابزاری برای جذب مشتری راغب (Lead Generation‌) نیز عمل کند.

به‌ طور کلی به دلایل زیر استفاده از تبلیغات بازی‌پذیر می‌تواند در کمپین‌‌های تبلیغاتی بسیار مثمرثمر باشد:

جذب توجه مخاطبان: تبلیغات بازی‌پذیر به دلیل ماهیت تعاملی خود، توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کنند و احتمال اینکه مخاطبان آنها را تا انتها تماشا کنند، بیشتر است.

ایجاد تجربه‌ای جذاب: تبلیغات بازی‌پذیر تجربه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده برای مخاطبان ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند مخاطبان با محصول یا خدمات تبلیغ‌شده ارتباط بهتری برقرار کنند.

افزایش آگاهی از برند: تبلیغات بازی‌پذیر می‌توانند آگاهی از برند را به‌طور مؤثری افزایش دهند. زمانی که مخاطبان با محصول یا خدمات تبلیغ‌شده تعامل دارند، نام برند را بیشتر به خاطر می‌سپارند.

تقویت وفاداری به برند: تبلیغات بازی‌پذیر می‌توانند وفاداری به برند را تقویت کنند. زمانی که مخاطبان با محصول یا خدمات تبلیغ‌شده تعامل دارند و از آن لذت می‌برند، احتمال اینکه به برند وفادار شوند، بیشتر است.

استفاده از کانال‌ تبلیغات میان‌اپلیکیشنی: این نوع از تبلیغات به دلیل حجم، زمان بازی، مکانیک‌های مورد استفاده و علل دیگر برای استفاده در تبلیغات میان‌اپلیکیشنی و میان‌ویدئویی بسیار مناسب هستند.

به‌تازگی آژانس خلاق مانسترکت از سرویس جدید خود رونمایی کرده تا امکان تولید و همچنین نشر تبلیغات قابل بازی شخصی‌سازی‌شده در میان اپلیکیشن‌های مطرح را برای کسب‌وکارها فراهم کند.

آژانس خلاق مانستِرَکت یک آژانس بازاریابی است که کار خود را از سال ۱۴۰۲ با هدف طراحی و اجرای رویدادها و کمپین‌های بازاریابی با رویکردی نوآورانه به راهکارهای تعاملی با تمرکز بر بازی‌‌، بازی‌وارسازی و سرگرمی با سرمایه‌گذاری شرکت آتیه داده‌پرداز آغاز کرده است.

خدمات مانسترکت شامل دو گروه راهکارهای تحقیقات بازار و راهکارهای بازاریابی شامل طراحی، تولید و اجرای کمپین‌های بازاریابی با استفاده از ابزارهایی چون بازی‌های تبلیغاتی، تبلیغات بازی‌پذیر، بازاریابی با استریمرها و اینفلوئنسرها، تبلیغات پیامکی هدفمند، بازی‌های محیطی با فناوری واقعیت جایگزین (ARG)، مسابقات بازی‌های دیجیتال (E-Sport)، کمپین‌های بازی‌وارشده (Gamification)، نمایشگاه‌های مجازی و بازارپردازی کاراکترهای محبوب ایرانی و… می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با خدمات مانسترکت و سرویس‌های بازی‌‌های تبلیغاتی و تبلیغات بازی‌پذیر می‌توانید با شماره ۸۹۶۷۸ (۰۲۱) داخلی ۳۲۸ و همچنین ایمیل monstract@adpdigital.com در تماس باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.