راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری مطرح شد / 22 هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت گروه مالی فیروزه

نشست خبری گروه مالی فیروزه با حضور مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره آن برگزار شد. مدیرعامل این شرکت در این نشست از سرمایه‌گذاری قابل‌ توجه در حوزه اقتصاد دیجیتال و فین‌تک خبر داد و گفت: «برای فراهم‌آوردن دسترسی بیشتر و آسان‌سازی فرایند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و دسترسی به خدمات مالی، گروه مالی فیروزه سرمایه‌گذاری قابل‌ توجهی در حوزه اقتصاد دیجیتال و فین‌تک انجام داده تا در آینده سرمایه‌گذاران خرد در اقصی نقاط کشور بتوانند به‌راحتی و با چند کلیک به کلیه خدمات مالی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.»

در ابتدای نشست خبری، رامین ربیعی درباره عملکرد ۱۸ساله گروه مالی فیروزه، با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ نیروی انسانی متخصص و متعهد در این گروه مالی مشغول به فعالیت و خدمت‌رسانی هستند که مدیریت 16 نهاد مالی و 10 صندوق سرمایه‌گذاری در ایران و اروپا را به عهده دارند، اظهار کرد: «گروه مالی فیروزه در تملیک و توسعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی فعال بوده و با خرید بلوک مدیریتی پنج شرکت سرمایه‌گذاری بورسی و یک شرکت سرمایه‌گذاری غیربورسی، نه‌تنها ساختار این شرکت‌ها را بهبود داده، بلکه باعث رشد سودآوری آنها نیز شده است.»


22 همت دارایی تحت مدیریت گروه مالی فیروزه


او در ادامه دارایی تحت مدیریت گروه مالی فیروزه را حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «انجام 19 سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی و 14 سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری‌محور ازجمله فعالیت‌‌های فیروزه در ۱۸ سال گذشته بوده است. همچنین این گروه مالی پنج شرکت بورسی فعال در بازار سرمایه دارد.»

طبق گفته ربیعی، نخستین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی ویژه سرمایه‌گذاری در بورس تهران برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی تحت نظارت قوانین اروپا و نخستین صندوق سرمایه‌گذاری اوراق درآمد ثابت ویژه سرمایه‌گذاری در بورس تهران برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی تحت نظارت قوانین اروپا و تأسیس نخستین صندوق شاخصی قابل‌ معامله در بورس تهران مشابه صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مدار شاخص بازارهای بین‌المللی با نام صندوق شاخصی 30 شرکت بزرگ فیروزه در سال 1393 توسط گروه مالی فارابی در بازار سرمایه تأسیس شده است.

مدیرعامل گروه مالی فیروزه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره شرکت سبدگردانی توسعه فیروزه از زیرمجموعه‌های گروه مالی فارابی اظهار کرد: «گروه توسعه مالی فیروزه فعالیت مدیریت دارایی خود را از سال 1384 و با تأسیس صندوق‌های خارجی برای بازار ایران آغاز کرد. در سال ۱۳۸۹ نخستین صندوق داخلی فیروزه با نام «فیروزه موفقیت» و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شد. با تأسیس شرکت سبدگردان فیروزه در سال 1398 و انتقال مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این شرکت، در حال حاضر سبدگردان توسعه فیروزه مدیریت بیش از 150 سبد اختصاصی و شش صندوق سرمایه‌گذاری ازجمله صندوق‌های سهامی فیروزه موفقیت‌، سهامی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه، درآمد ثابت ارمغان فیروزه آسیا، سهامی دریای آبی فیروزه، جسورانه فیروزه و خصوصی ثروت‌آفرین فیروزه را بر عهده دارد. دارایی تحت مدیریت سبدگردان فیروزه با سرمایه‌گذاری حدود 22 هزار شخص حقیقی و حقوقی، 7700 میلیارد تومان بوده که در دو سال گذشته، رشد 2100درصدی (یا 21برابری) را تجربه کرده است.»

او ادامه داد: «تمرکز اصلی ترکیب دارایی‌های این صندوق، سرمایه‌گذاری در سهام برتر بازار سرمایه است و توانسته متوسط بازدهی سالانه 60درصدی برای سرمایه‌گذاران خود داشته باشد. همچنین، در 13 سال گذشته و از بدو تأسیس، بازدهی دلاری بالای 320درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کرده است.»

گروه مالی فیروزه در راستای نوآوری و تنوع‌بخشی در بازار سرمایه، نخستین صندوق شاخصی کشور را در سال 1393 با الهام از شاخص 500 S&P تأسیس کرد. ربیعی با بیان این مطلب توضیح داد: «ویژگی اصلی صندوق شاخص ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه، دنبال‌کردن روند قیمتی شرکت‌های بزرگ اثرگذار در شاخص بورس تهران با هزینه کمتر است. از طریق این صندوق که با نماد «فیروزه» در بورس معامله می‌شود، عملاً می‌توان شاخص بورس را خریدوفروش کرد.»

طبق گفته مدیرعامل گروه مالی فیروزه، صندوق سرمایه‌گذاری ارمغان فیروزه آسیا با نماد «فیروزا» در کلیه کارگزاری‌های کشور قابل‌ معامله بوده و جایگزین مناسب سپرده‌گذاری در بانک است. افزایش سقف جدید صندوق به 1.2 میلیارد واحد به‌تازگی صادر شده و حدود 80 درصد از آن تکمیل شده است. بازدهی این صندوق از طریق سرمایه‌گذاری حداقل 80درصدی در دارایی‌های با درآمد ثابت، نرخ سود تعهدی 27.5 درصد و بدون شکست را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

او ادامه داد: «مجوز فعالیت صندوق سهامی قابل‌ معامله با نماد «دریا» در دی‌ماه سال 1401 صادر شد. صندوق سرمایه‌گذاری دریای آبی فیروزه در سهام بوده و به طور متوسط 97 درصد از دارایی‌های آن در سهام و حق‌ تقدم سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس سرمایه‌گذاری خواهد شد. مدیریت فعال این صندوق، بازدهی 40درصدی را برای شش ماه به ارمغان آورده که بالاتر از بازدهی شاخص کل بورس است.»


محصولات جدید گروه مالی فیروزه


ربیعی از تعریف محصولات جدید در قالب سبدهای اختصاصی در گروه مالی فیروزه خبر داد و در این زمینه گفت: «باتوجه‌به پتانسیل موجود در مجموعه فیروزه و نیازهای مشتریان، محصولات جدیدی در قالب سبدهای اختصاصی تعریف شده است. برای نمونه، برای سبدهای بالای پنج میلیارد تومان، به پاس اعتماد و همراهی طولانی‌مدت مشتریان، بازدهی 30 تا 50درصدی برای آنها تعهد می‌شود. تشکیل سبد برای سرمایه‌های خرد بالای ۲۰۰ میلیون تومان، از دیگر اقدامات فیروزه برای تنوع‌بخشی محصولات سرمایه‌گذاری و ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در کشور است. در حال حاضر، شمار سبدهای اختصاصی سبدگردان، به بیش از ۱۵۰ سبد رسیده و مجموع دارایی تحت مدیریت آنها رشد حدود 100برابری را در دو سال گذشته تجربه کرده است.» 

مدیرعامل گروه مالی فیروزه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح برنامه‌هایشان برای توسعه صندوق‌های در شرف تأسیس فیروزه پرداخت. او در این خصوص اظهار کرد: «در راستای تنوع‌بخشی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و جذب منابع، برنامه تأسیس متداول صندوق‌های جدید در دستور کار سبدگردان فیروزه قرار دارد. در حال حاضر موافقت اصولی و مجوز تأسیس صندوق با درآمد ثابت «ساحل آرام فیروزه» از سازمان بورس و اوراق بهادار کسب شده و در مرحله تأسیس است. همچنین به‌تازگی موافقت اصولی صندوق اهرمی فیروزه نیز اخذ و زمان پذیره‌نویسی آن به‌زودی اعلام خواهد شد. بر اساس برنامه کلان رشد سبدگردان، تأسیس صندوق‌های طلا و بازنشستگی و بخشی فیروزه در نقشه راه این شرکت قرار دارد.»

ربیعی خاطرنشان کرد: «به‌منظور دسترسی بیشتر و تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و مدیریت نقدینگی، مسیر توسعه محصولات سبدگردان اعم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدهای اختصاصی به سمت بهره‌مندی از فناوری و دیجیتالی‌شدن ترسیم شده است.»


شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه


او در ادامه به بیان مسیر تأسیس تا توسعه کارگزاری فیروزه آسیا پرداخت و در این زمینه بیان کرد: «کارگزاری فیروزه آسیا در اسفند 1389 به‌منظور تنوع‌بخشی به خدمات مالی گروه مالی فیروزه به مدیریت این گروه مالی درآمد. این کارگزاری در آبان‌ماه 1374 با نام معین سهم به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شده بود. کارگزاری فیروزه آسیا مجوز فعالیت در معاملات اوراق تأمین مالی، معاملات مشتقه مبتنی بر اوراق بهادار، معاملات کالا، معاملات مشتقه مبتنی بر کالا،  مشاور پذیرش و عرضه، معاملات آنلاین و مرکز تماس را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کرده و در این حوزه‌ها مشغول خدمت‌رسانی است. این کارگزاری در تمامی بورس‌های کشور حضوری فعال داشته و افزون بر بورس‌های اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در بورس کالای ایران و بورس انرژی ایران نیز میزبان فعالان عرصه‌های کالایی است.»

طبق گفته مدیرعامل گروه مالی فیروزه، در حال حاضر، کارگزاری فیروزه آسیا میزبان ده‌ها هزار مشتری است و ارزش معاملات ماهانه این کارگزاری، حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

ربیعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: «در باشگاه مشتریان فیروزه آسیا در راستای پاسخگویی نیازمندی‌های مشتریان، خدماتی همچون ارائه اعتبار در حساب مشتریان به‌منظور خرید اوراق بهادار، گزارش‌های مالی و تحلیلی، ابزارهای تحلیلی و آموزش‌های کاربردی (در ارتباط با بازار سرمایه) ارائه می‌شود. واحد آموزش این کارگزاری خدماتی همچون برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های کاربردی و دوره‌های عمومی همانند تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تابلوخوانی را ارائه می‌دهد.»

او در ادامه درباره شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه نیز توضیح داد: «در سال ۱۳۹۰، گروه مالی فیروزه با خرید و مدیریت «شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» برای 250 هزار سهام‌دار مستقیم و میلیون‌ها سهام‌دار سهام عدالت ارزش‌آفرینی کرد. گروه مالی فیروزه با خریداری شرکت‌های بورسی دیگر و افزایش سرمایه چندمرحله‌ای و سود تقسیمی جذاب توانسته تا سهام‌داران زیادی را به شرکت‌های خود جذب کند. وتوصا در سال 1393 خرید بلوک مدیریتی «شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران»، در سال 1395 خرید بلوک مدیریتی «شرکت سرمایه‌گذاری جامی»، در سال 1396 خرید بلوک مدیریتی «شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت»، «شرکت سرمایه‌گذاری پایاتدبیر پارسا» و  «شرکت سرمایه‌گذاری سبحان» را در کارنامه خود دارد.»

مدیرعامل گروه مالی فیروزه ادامه داد: «همچنین، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران و زیرمجموعه‌های آن در حوزه سرمایه‌گذاری‌های خصوصی ((Private Equity و سرمایه‌گذاری‌های جسورانه (Venture Capita) در کشور پیشرو بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه اتکایی رایا، پایانه صادراتی گلشن‌آرای ارم، شرکت کشت و صنعت زرند، شرکت پردیس صنایع سیلیکون آراز، شرکت سرمایه‌گذاری سرآواپارس، شیپور، تازه‌بار، الوپیک، استودیوی بازی‌سازی کاریزما، داستانِ‌من، سازیتو، پونیشا و…..  اشاره کرد.»


درخواست پذیرش در بازار سرمایه


ربیعی در ادامه برنامه‌های آتی گروه مالی فیروزه تشریح کرد و گفت: «گروه مالی فیروزه در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های خود در حوزه مالی، سبد خدمات خود را در بخش‌های مختلف توسعه دهد و بدین منظور با درخواست اخذ مجوز لیزینگ و بیمه عمر و زندگی و مشاوره سرمایه‌گذاری قصد دارد پوشش خدمات خود را کامل کند و به یک سوپرمارکت مالی تبدیل شود.»

او همچنین از سرمایه‌گذاری قابل‌ توجه گروه مالی فیروزه در حوزه اقتصاد دیجیتال و فین‌تک خبر داد و در این خصوص توضیح داد: «برای فراهم‌آوردن دسترسی بیشتر و آسان‌سازی فرایند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و دسترسی به خدمات مالی، گروه مالی فیروزه سرمایه‌گذاری قابل‌ توجهی در حوزه اقتصاد دیجیتال و فین‌تک انجام داده تا در آینده سرمایه‌گذاران خرد در اقصی‌ نقاط کشور بتوانند به‌راحتی و با چند کلیک به کلیه خدمات مالی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.»

علاوه بر این، طبق گفته گروه مالی فیروزه، این گروه مالی در نظر دارد پس از اخذ مجوز «هلدینگ مالی» درخواست پذیرش سهام شرکت در بازار سرمایه را ارائه کند تا با عرضه اولیه سهام به عموم مردم ایران، برای هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر ارزش‌آفرینی کند. هدف نهایی گروه مالی فیروزه فراهم‌آوردن بستری آسان و کاربردی برای بهره‌مندی همه مردم ایران از خدمات و ابزارهای مختلف و متنوع مالی با بالاترین بازدهی و سوددهی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.