راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نمایندگان رگولاتوری در نشست پژوهشگاه فضای مجازی خبر دادند / پذیرش اولین طرح سندباکسی در سازمان بورس

دومین نشست پژوهشگاه فضای مجازی با موضوع «بررسی عملکرد محیط‌های آزمون در ایران؛ چالش‌ها و راهکارها» برگزار شد. در این نشست، از صدور مجوز ورود و پذیرش یک طرح در زمینه توکنایز کردن دارایی‌های مالی در سندباکس سازمان بورس خبر داده شد. همچنین دبیرخانه سندباکس بانک مرکزی با الزام ثبت درخواست کسب‌وکارها در پنجره واحد تما مخالفت کرد و آن را برای بررسی طرح‌ها زمان‌بر دانست.

نشست «بررسی عملکرد محیط‌های آزمون در ایران؛ چالش‌ها و راهکارها» با حضور رئیس گروه اقتصاد دیجیتال مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری، مسئول دبیرخانه سندباکس بانک مرکزی و نماینده سازمان بورس برگزار شد.

محمدحسین ابراهیم‌خان، رئیس گروه اقتصاد دیجیتال مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری موارد زیر را چالش‌های محیط آزمون تنظیم‌گری در ایران عنوان کرد:

«زمان‌بر بودن فرایند پیگیری متقاضیان در محیط آزمون، کاستی اختیارات تصمیم‌گیری، عدم شفافیت در رویه‌ها و فرایندهای اخذ مجوز، طرح‌های بدون نوآوری و دارای تعارض اساسی با قوانین بالادستی، عدم اشراف اعضای کارگروه به تمامی موضوعات، فقدان زیرساخت نظام‌مند جبران خسارت، عدم شناخت کسب‌وکارها نسبت به محیط آزمون، در نظر نگرفتن رویه‌ها جهت اصلاح و بهبود قوانین موجود، نبود بلوغ کافی طرح‌ها، تعداد بالای متقاضیان ورود به محیط آزمون در یک زمینه و فقدان حمایت مالی اعم از زیرساخت، تجهیزات، مشاوره، شتاب‌دهی و غیره.»


پیشنهادهایی برای رفع چالش‌های سندباکس در ایران


ابراهیم‌خان همچنین برای رفع این چالش‌ها پیشنهادهایی به شرح زیر ارائه داد:

«تشکیل بدنه کارشناسی به‌عنوان بازوی تحقیق و توسعه کارگروه محیط آزمون تنظیم‌گری، به‌کارگیری کارگزاری‌ها به‌صورت مدل اجرای برون‌سپاری اولیه و کوتاه‌مدت برای ارزیابی فعالیت‌های متقاضیان حضور در محیط آزمون، استخراج و شفاف‌سازی قوانین، رویه‌ها، فرایندها، راه‌اندازی صندوق احتیاطی (جبران خسارت) و بیمه‌های سایبری و حمایت‌های توسعه‌ای از شرکت‌های حاضر در سندباکس و افزایش اختیارات قانونی با استفاده از ظرفیت‌های اصل 127 و 138 قانون اساسی و استفاده از توان هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار.»

در ادامه این نشست، مصطفی سالاری، مسئول دبیرخانه سندباکس بانک مرکزی به بیان انتقادات از  اصلاحیه دستورالعمل کارگروه سندباکس و موانع برای تسریع در عملکرد سندباکس پرداخت. او بی‌ثباتی در مدیریت، تشکیل نشدن شورای راهبری، کمبود مستندات بین‌المللی از تجربه سایر کشورها، انتظارات بالا از سندباکس و عدم بلوغ طرح‌ها را از جمله این موانع دانست.


انتقاد از ثبت درخواست‌ها در تما


نماینده بانک مرکزی از الزام ثبت درخواست کسب‌وکارها در پنجره واحد تما انتقاد کرد. به اعتقاد او کشورهای دیگر برای سندباکس درگاه یکپارچه ندارند و این موضوع فرایند بررسی طرح‌ها را زمان‌بر می‌کند که در این زمینه لازم است کارگروه فقط نظارت داشته باشد و به اجرا ورود نکند.

در بخش دیگری از نشست، نماینده سندباکس سازمان بورس از پذیرش یک طرح در زمینه توکنایز کردن دارایی‌های دیجیتال در سندباکس سازمان بورس خبر داد و دلایل کند پیش رفتن روند بررسی طرح‌ها در این سندباکس را چابک نبودن شورای راهبری دانست و در این زمینه بیان کرد: «برای رفع این موضوع، علاوه بر اصلاح دستورالعمل، مقرر شده تا مدیریت آی‌تی و دبیرخانه سندباکس متناسب با طرح انتخاب و فرایندها نیز کوتاه‌تر شود.»

علاوه بر این، محمدحسین ابراهیم‌خان، رئیس گروه اقتصاد دیجیتال مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری در این نشست به تعریف، تاریخچه و انواع محیط آزمون پرداخت و مزایای محیط آزمون برای کسب‌وکارها را بدین شرح برشمرد:

«آشنایی با نوآوری‌های فناورانه و آزمون فرضیه‌های نظارتی، آزمون محصول و خدمت جدید و صاحبان کسب‌وکار در فضای بازار به‌صورت محدود، توسعه بازار خدمات فناورانه از طریق حمایت از فناوری و نوآوری، سنجش میزان مطابقت یا مغایرت کسب‌وکارها با قوانین و مقررات موجود، شناسایی و رفع شکاف‌های قانونی موجود برای نوآوری‌های جدید در جهت تدوین قوانین مؤثر و ارزیابی ریسک‌های ناشی از ارائه محصول نهایی در بازار واقعی.»


عملکرد کارگروه محیط آزمون


ابراهیم‌خان در ادامه وضعیت و ساختار سندباکس در ایران را تشریح کرد و پیش‌شرط ورود یک طرح به سندباکس را در رعایت استانداردهای حفاظت از داده‌ها، داشتن شخصیت حقوقی، اخذ مجوزهای پایه‌ای متناسب با حوزه فعالیت، نوآورانه بودن فعالیت و احراز کفایت سرمایه اعلام کرد.

رئیس گروه اقتصاد دیجیتال مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود آمار عملکرد کارگروه محیط آزمون را بیان کرد و در این زمینه گفت: «این کارگروه تاکنون 35 جلسه برگزار کرده و بیش از 15 درخواست در کارگروه بررسی شده است. همچنین، کارگروه محیط آزمون تاکنون به محیط آزمون بخشی مجوز داده است.»

طبق گفته ابراهیم‌خان، آمار عملکرد محیط آزمون در کشورهایی همچون مالزی، لیتوانی و عربستان نشان‌دهنده این است که در هر یک از محیط‌های آزمون این کشورها به ترتیب 9، 6 و 14 درخواست پذیرش شده است.

او در پایان با تأکید بر اینکه هر فعالیت و کسب‌وکار مبتنی بر فناوری نمی‌تواند وارد سندباکس شود، خاطرنشان کرد: «برای ثبت درخواست کسب‌وکارها یک درگاه واحد ایجاد شده که در حال به‌روزرسانی است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.