راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی بینوست نشان می‌دهد / تأثیر تأیید احتمالی صندوق ETF بیت‌کوین بلک‌راک بر بازار ارزهای دیجیتال

ETF یا صندوق قابل معامله در بورس (Exchange-Traded Fund) نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که از ترکیب مجموعه‌ای از اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه، کالا، ارز و غیره تشکیل‌ شده و برای معامله در بورس اوراق بهادار در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌‎گیرد. به‌طور کلی یک ای‌تی‌اف، روند قیمتی یک دارایی اساسی را دنبال می‌کند. این دارایی‌ها می‌توانند شامل طلا، نفت، ارز دیجیتال و دیگر اوراق بهادار باشند. به‌عنوان‌ مثال، ای‌تی‌اف طلا، ارزش ذخایر طلا را دنبال می‌کند و ای‌تی‌اف نفت، شاخص سهام نفت را بازتاب می‌دهد.

همچنین، برخی از ای‌تی‌اف‌ها به دنبال ردیابی ارزش دارایی‌های رمزارزی هستند و به‌عنوان ای‌تی‌اف ارز دیجیتال عمل می‌کنند. این نوع از سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که به صورت متنوع و بدون نیاز به خرید مستقیم این دارایی‌ها، در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق ای‌تی‌اف به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد بدون دردسرهای مرتبط با نگهداری و مدیریت دارایی‌ها، سرمایه خود را در برخی از دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند. یک صندوق ای‌تی‌اف مشابه سهام، قابل‌ عرضه در بورس‌های مختلف در سراسر جهان است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران از طریق حساب‌های کارگزاری خود، قادر به معامله ای‌تی‌اف‌ها خواهند بود.

صندوق‌های قابل معامله از زمان ورود به بازار (حدود سال 1993)، محبوبیت چشمگیری کسب کرده‌اند و امروز به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند؛ زیرا این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند بدون نیاز به سرمایه زیاد و درگیری بیشتر در معاملات، اوراق بهادار یا کالاهای مختلف را خریداری کنند.

صندوق‌های ای‌تی‌اف بیت‌کوین البته جذابیت‌های بیشتری نیز دارند زیرا هم خرید و هم نگهداری آنها مهارت‌های فنی و ریسک‌هایی بالایی دارد که با خرید صندوق‌های ای‌تی‌اف درگیر آن مشکلات و ریسک‌ها نخواهیم بود. صندوق‌های ای‌تی‌اف بیت‌کوین در اروپا و کانادا چندین سال است که تأسیس شده‌اند و در حال سرویس‌دهی هستند.

ولی در آمریکا این صندوق‌ها با وجود درخواست چندین شرکت طی سال‌های گذشته هنوز مجوز تأسیس دریافت نکرده‌اند. البته یک صندوق ای‌تی‌اف بیت‌کوین از جنس معاملات آینده (Bitcoin Futures ETF) در سال 2021 تأسیس شد، ولی هنوز صندوق ای‌تی‌اف بازار اسپات بیت‌کوین تأسیس نشده است.

یکی از دلایل مخالفت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) این است که به ادعای آنها این بازار دستکاری‌های بسیاری در قیمت دارد و هنوز این دارایی شفافیت لازم و آمادگی برای تأسیس این صندوق را ندارد. به دلیل اهمیتی که تأسیس این صندوق در آمریکا می‌تواند در این بازار داشته باشد، در این گزارش قصد داریم به درخواست‌های اخیر ارائه‌شده برای این صندوق‌ها و اهمیت آنها بپردازیم.

در ماه‌های اخیر شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی در آمریکا (مثل Black Rock به‌عنوان بزرگ‌ترین مدیر دارایی دنیا با حدود ۹ تریلیون دلار سرمایه تحت مدیریت و Fidelity به‌عنوان سومین مدیر دارایی بزرگ دنیا با حدود چهار تریلیون دلار سرمایه تحت مدیریت و چندین شرکت دیگر) به شکل هم‌زمان درخواست تأسیس این صندوق‌ها را داده‌اند.

نکته مهم این است که مجموع دارایی تحت مدیریت این شرکت‌ها بالغ‌ بر ۲۰ تریلیون دلار است و در صورت تأیید درخواست این شرکت‌ها، قطعاً تأثیر بزرگی بر قیمت بیت‌کوین خواهیم دید. در این‌ بین، درخواست بلک‌راک بیشترین شانس را برای تأیید دارد. یکی از دلایل آن این است که شرکت بلک‌راک همکاری‌های بسیاری با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا داشته و در گذشته بیش از 95 درصد درخواست‌های ای‌تی‌اف آنها تأیید شده است.

به دلیل این اهمیت، در صورت تأیید درخواست بلک‌راک، می‌توان تأثیرات بسیار بزرگی را انتظار داشت که به برخی از مهم‌ترین این آثار در ادامه اشاره شده است:

1. پذیرش عمومی: بلک‌راک یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین شرکت‌های مدیریت دارایی در جهان است. ورود این شرکت به فضای ای‌تی‌اف بیت‌کوین می‌تواند نشان‌دهنده پذیرش بیشتر ارزهای رمزنگاری‌شده در جامعه باشد و مسیر را برای شرکت‌ها و مؤسسات دیگر جهت ورود به این بازار باز کند.

2. دسترسی آسان: ای‌تی‌اف‌ها به خاطر سادگی و دسترسی‌پذیری خود مشهور هستند. با ارائه ای‌تی‌اف اسپات بیت‌کوین، بلک‌راک می‌تواند دسترسی سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی و مؤسسات به حرکت قیمت بیت‌کوین را بدون نگهداری مستقیم دارایی اصلی (بیت‌کوین) آسان‌تر کند.

3. نقدینگی و کشف قیمت: یک ای‌تی‌اف بیت‌کوین توسط بلک‌راک می‌تواند به افزایش نقدینگی در بازارهای ارزهای رمزنگاری منجر شود. فرایند ایجاد و بازخرید ای‌تی‌اف می‌تواند کشف قیمت کارآمد را تسهیل کند، اختلاف قیمت پیشنهادی را کاهش دهد و به نفع سرمایه‌گذاران باشد.

4. تأیید و نظارت: برای راه‌اندازی یک ای‌تی‌اف بیت‌کوین موانع نظارتی بسیاری باید پشت سر گذاشته شود و نگرانی‌های مربوط به محافظت از سرمایه‌گذار، نگهداری و دستکاری بازار را برطرف کند. این فرآیند می‌تواند راه را برای مقررات جامع‌تر ارزهای دیجیتال در آینده هموار کند.

5. تأثیر بر بازار: ورود بلک‌راک به بازار بیت‌کوین می‌تواند باعث تأثیر آن بر احساسات کلی بازار رمزارزها و حرکت قیمت آن شود، زیرا این شرکت با منابع گسترده و پایگاه مشتریان بسیار وسیعی که دارد همواره در روندهای قیمتی مؤثر بوده است. به‌عنوان نمونه قیمت دارایی طلا از سال 2004 که صندوق‌های ای‌تی‌اف آن تأیید شدند تقریباً پنج‌برابر شده که بخش زیادی از این رشد به‌واسطه سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های ای‌تی‌اف در آمریکا بوده است.

نهایتاً با توجه به همه موارد ذکرشده در صورت تأیید صندوق ای‌تی‌اف بیت‌کوین در آمریکا، می‌توان انتظار رشدهای بسیار بزرگی را در بازار بیت‌کوین و رمزارزها داشت و اعتبار بالایی را برای این دسته از دارایی‌ها در نظر گرفت که سرمایه‌گذاران سنتی و مدرن بسیاری را جذب می‌کند.

البته باید دقت داشت که همه این موارد صرفاً گمانه‌زنی بر اساس پیش‌فرض‌ها و اتفاقات گذشته بوده و نباید مبنای سرمایه‌گذاری قرار بگیرد.

منبع بینوست
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.