راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در همایش هجدهمین سالروز تأسیس شرکت رایانه خدمات امید و سومین سالگرد استقرار سامانه جامع بانکی امید مطرح شد / چگونه پروژه استقرار سامانه جامع بانکی امید محقق شد؟

همایش هجدهمین سالروز تأسیس شرکت رایانه خدمات امید و سومین سالگرد استقرار سامانه جامع بانکی امید هفته گذشته با حضور مدیران ارشد بانک سپه و معاونان، مدیران و همکاران شرکت رایانه خدمات امید در مرکز همایش‌های هتل ارم برگزار شد.

در این مراسم در خصوص عملکرد بخش‌های مختلف رایانه خدمات امید در سال گذشته، گزارش‌هایی ارائه شد. همچنین اهمیت پروژه سامانه جامع بانکی و چگونگی عملیاتی‌سازی آن تشریح شد. به گفته قائم مقام مدیرعامل و عضو هیئت مدیره بانک سپه، پروژه استقرار سامانه جامع بانکی امید جز در ساختار گروهی و با کار تیمی میسر نمی‌شد. مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات بهپویان هوشمند امید نیز معتقد است که پروژه کربنکینگ رؤیای سه دهه است که محقق شده و به ثمر رسیده است.


موفقیت دستاورد ساختار گروهی است


کامران خلت‌آبادی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید ضمن تشکر از تمام متولیان این پروژه، بیان کرد: «بدون شک زحمات تمام افرادی که در پروژه‌ ملی استقرار سامانه جامع بانکی امید به هر نحوی حضور داشتند، در خاطره‌ نظام بانکی کشور و به طور خاص در خاطره بانک سپه به نیکی خواهد ماند.»

کامران خلت‌آبادی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید

سید مهدی حسینی، قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره بانک سپه با اشاره به این موضوع که این دستاورد جز در ساختار گروهی و کار تیمی میسر نمی‌شد بیان کرد: «در سالگرد شرکت امید، ما امیدها را زنده کردیم. بی‌شک بدون تلاش جمعی این اتفاق بزرگ رقم نمی‌خورد و این پروژه موفق نمی‌شد.»

او ادامه داد: «این پروژه نشان داد که در بانک‌های دولتی با مقیاس بزرگ هم می‌توان چنین پروژه سختی را عملیاتی کرد.»

حسینی با اشاره به شعار شرکت رایانه خدمات امید «مرا هزار امید است و هر هزار تویی» تصریح کرد: «در پروژه استقرار سامانه جامع بانکی امید، ما بسیاری از این «تو»های توانمند را شناسایی کردیم تا در پروژه نقش ایفا کنند. این پروژه با کمک گرفتن و در کنار هم قرارگرفتن این «تو»ها شکل گرفت.»

سید مهدی حسینی، قائم‌مقام مدیرعامل بانک سپه

او با بیان فرمول موفقیت این پروژه ادامه داد: «مسیر انجام این پروژه ۱۸ ماه تبیین شده بود، اما ۱۴ماهه به پایان رسید. فرمول موفقیت در این پروژه تنها همت سازمانی بوده است. همت سازمانی از سه بخش همدلی، مشارکت و تعالی تشکیل شده است.»

حسینی گفت: «یکی از مهم‌ترین چالش‌های سامانه جامع بانکی امید، بخش انتقال دانش فنی لایه یک و لایه دو بود که شرکت رایانه خدمات امید این موضوع را حل کرد و در روزهای آتی نیز شاهد مهاجرت داده تسهیلات واحدهای ادغامی به سامانه جامع بانکی امید هستیم.»

قائم‌مقام مدیرعامل بانک سپه با اشاره به طرح ملی ادغام تصریح کرد: «این مسیر جدید، یک تغییر در راه فناوری اطلاعات است و اگر این سامانه نبود، طرح ملی ادغام هم موفق نمی‌شد و الان نمی‌توانستیم به دستیابی به مرزهای جدید نوآوری و فناوری فکر کنیم.»

سید مهدی حسینی در پایان گفت: «امیدواریم با تمرکز بر نئوبانک و بانکداری باز در این پروژه نیز موفق شویم و تجربه جدیدی برای مشتریان هدف رقم بزنیم.»

احمد سلمانی آرانی، مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات بهپویان هوشمند امید نیز در آیین سومین سالگرد استقرار سامانه جامع بانکی ضمن تشکر از متولیان این پروژه گفت: «پروژه استقرار سامانه جامع بانکی امید زیربنای یک کار بزرگ‌تر است. اگر Core Banking نداشتیم چگونه می‌توانستیم طرح ادغام را اجرا کنیم؟»
احمد سلمانی آرانی، مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید

مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید ضمن اشاره به دشواری‌های مسیر انجام پروژه کربنکینگ بیان کرد: «ساختن پروژه سخت بود، اما نگهداری از آن سخت‌تر است.»

او ادامه داد: «ما نگهدار یک برند ۹۸ساله هستیم. بانکی با ۵۷ میلیون مشتری و ۱۰۰ میلیون حساب. زمان شروع اجرای این پروژه خوف زیادی وجود داشت اما در نهایت ما موفق شدیم و حالا باید از آن نگهداری کنیم.»


محقق‌ساختن رؤیای سه دهه


سلمانی آرانی در پایان تصریح کرد: «در زمان قبل از شروع این پروژه درک مناسبی از ابعاد و پیچیدگی‌های استقرار کربنکینگ وجود نداشت اما با آگاهی، همدلی و هزار امید این رؤیای سه دهه را به سرانجام رساندیم.»

بهزاد صفری، عضو هیئت‌عامل و معاون فناوری اطلاعات و بانکداری دیجیتال بانک سپه نیز با اشاره سالروز استقرار سامانه جامع بانکی گفت: «این پروژه در شرایط سخت کرونا آغاز و انجام شد. خوشحالم که در این مسیر همراه دیگر متولیان بودم و حالا در سمت معاون فاوا در ادامه این مسیر خواهم بود.»

بهزاد صفری، معاون فناوری اطلاعات و بانکداری دیجیتال بانک سپه

در بخش دیگری از این مراسم، گزارشی از 5 معاونت شرکت رایانه خدمات امید ارائه شد.

روح الله عباسی، معاون بانکداری متمرکز شرکت رایانه خدمات امید در خصوص عملکرد معاونت خود گفت: «براساس بازخوردهایی که دریافت کردیم، در برنامه عملیاتی ۱۴۰۱ بنا شد سه اقدام را در اولویت بگذاریم؛ اول، لایه یک پشتیبانی را از شرکت پیمانکار (داتین) تحویل بگیریم که این مورد تا پایان ۱۴۰۱ به طور کامل انجام شد. دوم، با ظرفیت خوبی که در نیروی انسانی داشتیم، در پاسخگویی به تیکت و تماس مشتریان توانستیم عملکرد مطلوبی داشته باشیم. اقدام سوم ارائه خدمات ویژه به شعب نیروهای مسلح بود. به همین خاطر در ساختار معاونت، امور پشتیبانی اختصاصی را با محوریت واحد پشتیبانی نیروهای مسلح ایجاد کردیم و یک مسیر پشتیبانی ویژه را شکل دادیم. نتیجه این اقدامات حصول شاخص عملکردی مطلوب ۹۲ درصد پاسخگویی در انجام درخواست ارجاعی در قالب تیکت و ۸۸ درصد پاسخگویی تماس در سال ۱۴۰۱ است.»

عباسی با اشاره به اقدامات در حال انجام گفت: «پس از تکمیل مهاجرت تسهیلات واحدهای ادغامی و اتمام فاز دو مهاجرت ارزی، در نظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۲ لایه دو پشتیبانی را به صورت کامل از شرکت پیمانکار تحویل بگیریم.»

حمید خسروی، معاون عملیات فنی شرکت رایانه خدمات امید در این مراسم گفت: «در سال گذشته توانستیم ظرفیتی برای ارسال ۱۹ میلیارد پیامک ایجاد کنیم و رکوردهای رسیدن پیامک به دست مشتریان در سه ثانیه برای رمزهای یک‌بار مصرف و پنج ثانیه برای پیامک‌های تراکنشی به ثبت برسانیم.»

او ادامه داد: «با توجه به اینکه بحث تحویل و انتقال دانش از شرکت پیمانکار را در برنامه خود داشتیم، موضوع آموزش‌های تخصصی و فنی را به صورت جدی در برنامه خود دنبال کردیم در همین راستا ۲۰۰ ساعت آموزش تخصصی حدود ۱۰ هزار نفرساعت به صورت توزیع‌شده در رسته‌های تخصصی برگزار کردیم.»

خسروی با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه و بقای سیستم گفت: «با پایش و نیازسنجی‌هایی که صورت گرفت، تأمین الزامات به‌خوبی انجام شد و ظرفیت مطلوبی هم برای استقرار تجهیزات برای سال آینده فراهم شده است.»

معاون عملیات فنی شرکت رایانه خدمات امید با اشاره به برنامه‌های سال جاری گفت: «برای سال جاری برنامه اتصال مستقیم پیامک به همراه اول، توسعه زیرساخت‌ها برای افزایش ظرفیت‌های میزبانی مرکز داده و ارائه خدمات را داریم و محیط پشتیبان را با مانورهای چندمرحله‌ای برنامه‌ریزی‌شده آماده خواهیم کرد.»

سید حسین طبسی، معاون بانکداری الکترونیک شرکت رایانه خدمات امید با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته بیان کرد: «در حوزه پشتیبانی سوییچ پرداخت، علاوه بر تحویل دانش فنی لایه یک، مستندسازی تمامی فرآیندهای موجود در سامانه‌های تسویه و پرداخت صورت پذیرفت. همچنین در حوزه فنی سوییچ، یک زیرسوییچ طراحی کردیم که در آینده خبرهای خوبی از آن شنیده خواهد شد.»


پشتیبانی از ۷۵ میلیون کارت


او ادامه داد: «در امور کارت، حجم کار به اندازه پشتیبانی از ۷۵ میلیون کارت است و در تمامی حوزه‌ها توانستیم نواقص را رفع کنیم و بهبود لازم را انجام دهیم.»معاون بانکداری الکترونیک شرکت رایانه خدمات امید با اشاره به سخت‌ترین کار سال ۱۴۰۱ گفت: «سخت‌ترین کار در سال ۱۴۰۱ مدیریت بیش از ۱۳ هزار ابزار پرداخت مرتبط با بانک سپه بود. در آینده نیز فرآیندهای جدیدی در حوزه بهبود پشتیبانی ابزار پرداخت استفاده خواهد شد.»

سید حسین طبسی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در بخش بانکداری مدرن گفت: «در این بخش سامانه وی‌بانک و سامانه تلفن‌بانک جدید راه‌اندازی شد و در انجام پروژه‌های ملی و طرح‌های وزارت صمت توانستیم رتبه‌های برتر را در تعداد مشتری کسب کنیم. همچنین با نگاه به تحویل لایه دوم پشتیبانی و فناوری‌های روز، در حال تقویت تیم‌های فنی در حوزه مدرن هستیم.»

او تصریح کرد: «بسترسازی اولیه نئوبانک سپه در این شرکت انجام می‌پذیرد.»

همچنین رضا طبسی، با اشاره به مأموریت‌های محول‌شده به معاونت طراحی و توسعه، شامل مهاجرت ارز و مهاجرت تسهیلات واحدهای ادغامی گفت: «مهاجرت ارز در دو بخش منابع و مصارف را داشتیم. در بخش منابع سپرده‌های ارزی مشتریان و کارگزاران کامل منتقل شده است.»


اتمام پروژه مهاجرت تا پایان شهریورماه


رضا طبسی ادامه داد: «در بخش مصارف ما مشکل تعدد سامانه‌های ارزی را داشتیم و ضمن اینکه فرایندهای تسهیلات و مصارف مکانیزه نبود در نتیجه ما بررسی محصول به محصول انجام دادیم و اتفاقی که افتاد این بود که تصمیم گرفتیم ضمانت‌نامه‌های وارداتی را به صورت دستی انجام دهیم که یک نمونه هم عملیاتی شده است.»

به گفته طبسی تا پایان شهریورماه امسال پروژه مهاجرت ارز به اتمام می‌رسد.

طبسی با اشاره به پروژه مهاجرت تسهیلات بانک‌های ادغامی گفت: «از اردیبهشت سال جاری عملیات این پروژه در پنج بخش مجزا شروع شده و در حال انجام مانور و امکان‌سنجی تکمیل فرایند مهاجرت هستیم.»

سید امیرحسین جوادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع در این مراسم گفت: «در سال گذشته در حوزه بازرگانی ۶۰ قرارداد منعقد کردیم و با برگزاری مناقصه‌هایی‌ توانستیم نیاز شرکت در تأمین منابع اعم از تجهیزات، خدمات و… را با دقت و سرعت بالا برطرف کنیم.»

کامران خلت آبادی، مدیر عامل به اتفاق معاونین امید (عباسی، خسروی، جوادی، حسین طبسی)

او ادامه داد: «در امور سرمایه‌های انسانی با توجه به برنامه‌های عملیاتی سال ۱۴۰۱ در خصوص تحویل لایه یک پشتیبانی از داتین، برای تسریع در فرایند انتقال دانش ۱۳۲ نفر را جذب شرکت کردیم. در این راستا با برنامه‌ریزی‌ها و نیازسنجی‌های صورت‌گرفته، در سال آتی خانواده امید ۴۰۰نفری خواهد شد. استفاده از متخصصان در این پروژه امری لازم بوده و این شرکت قصد دارد ضمن جذب و نگهداشت نیروهای متخصص، با ایجاد رویه‌های توسعه شغلی، ضمن جذب نیروهای جوان و مستعد با توانمندسازی تخصصی نقش‌آفرینی کند.»

او همچنین اعلام کرد: «با راه‌اندازی آکادمی امید ۴۴ دوره آموزش تخصصی برای کارکنان برگزار شده است.»

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع شرکت امید در پایان با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در جهت رفاه کارکنان گفت: «۲۷۳ فقره تسهیلات در سال گذشته به همکاران در جهت رفاه آنها اعطا شد و همچنین برای سلامت کارکنان، با راه‌اندازی امید کلاب، امکانات ورزشی و سلامتی برای کارکنان به‌طور هدفمند دنبال شده و با اجرای پروژه توسعه سلامت سرمایه های انسانی شرکت، اقدامات خوبی در راستای اهتمام ویژه به سلامتی کارکنان انجام شده است.»


تلاش برای جذب نیروهای متخصص


به گفته مدیران رایانه خدمات امید، فرایند استقرار سامانه جامع بانکی امید آغاز و با تحقق این مهم ظرفیت‌های لازم جهت ادغام سیستمی فراهم شد. سپس با مهاجرت حوزه‌های منابع، سوئیچ پرداخت و سامانه‌های مدرن بانک‌ها و مؤسسات ادغام‌شده کوثر، حکمت، مهر اقتصاد، قوامین و انصار ادامه یافت.

شرکت رایانه خدمات امید به‌عنوان مجری اختصاصی این پروژه با ایجاد ظرفیت‌های مربوطه، این عملیات را در طول ۱۴ ماه تلاش مستمر به سرانجام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.