راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احمد سلمانی آرانی از لزوم تغییر رویکرد بودجه فناوری اطلاعات در بانک‌ها گفت / فارغ از عدد و رقم، تغییر نگاه و رویکرد باید اعمال شود

خلق ارزش در کسب‌وکار صنعت بانکداری رابطه مستقیمی با توسعه و تقویت فناوری اطلاعات در این صنعت دارد و از طرف دیگر میزان هزینه‌کرد در بخش فناوری اطلاعات تأثیر مستقیمی بر سودآوری دارد؛ به ‌نحوی ‌که طبق نتایج مطالعه مؤسسه گارتنر، در ازای تخصیص هر پنج درصد از بودجه کل به بخش فناوری اطلاعات، سود حاصله در حوزه بانکداری تا ۲۴ درصد افزایش می‌‌یابد. در این میان سؤال این است که در ایران سهم بخش فناوری اطلاعات از بودجه بانک‌ها چقدر است. در این گزارش، این موضوع را بررسی کرده‌‌ و نظر یکی از کارشناسان این حوزه را پرسیده‌ایم. احمد سلمانی آرانی، مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید، در گفت‌و‌گو با «عصر تراکنش» نگاهی به بودجه اختصاص‌یافته به فناوری اطلاعات در بانک‌ها داشته‌ و از تأثیر آن بر نوآوری صحبت کرده‌ است. سلمانی آرانی معتقد است در شرایط کنونی موانع بیرونی، مثل تحریم‌ها و نوساناتی که در قراردادها ایجاد می‌شود، باعث شده نتوانند در نرخ ارز و برخی گارانتی‌ها به رقم دقیق برسند. همچنین موضوع ساز‌وکار و تشریفات سخت و پیچیده مطابق با تمام آیین‌نامه‌ها یکی دیگر از این موانع است.


مشکل فقط بودجه نیست


احمد سلمانی آرانی، مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید با اشاره به لزوم تغییر رویکرد بودجه فناوری اطلاعات بانک‌ها گفت: «در جلسه‌هایی که این روز‌ها در مراجع ذیصلاح داریم فعالیت‌ها و خدمات بانکی روی حوزه فناوری اطلاعات و کسب‌و‌کار تمرکز کرده؛ بنابراین حجم عظیم مهاجرت خدمات به این سمت جهت‌گیری شده و قطعاً مطالبات این است که تحول دیجیتالی و تحول فناوری را پیش رو داشته باشیم، اما در موضوع بودجه و سرفصل‌های آن مهاجرتی دیده نمی‌شود. در گذشته ادارات متعددی وجود داشته که اکنون دیگر وجود ندارند، ولی در عوض اداراتی در حوزه مشتقات و کسب‌و‌کار شکل گرفته‌اند. فارغ از اینکه مبلغ بودجه هر سال باید ضریبی بخورد و افزایش پیدا کند، قطعاً این تکاپوها برای راه‌اندازی سامانه‌های حاکمیتی و انجام تحقیقات تحول دیجیتال و تأمین زیرساخت‌ها لازم است، اما لزوماً با الزامات بالادستی‌ها در بانک‌ها همخوانی ندارد؛ بنابراین فارغ از عدد، این رقم کفایت نمی‌کند و این تغییر نگاه و رویکرد باید در حوزه بودجه هم اعمال شود.»

به عقیده مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید، مشکل فقط بودجه نیست، بلکه ساز‌وکار تأمین و تجهیز خدمات زیرساخت و تجهیزات نیز مسئله است: «در شرایط کنونی موانع بیرونی، مثل تحریم‌ها و نوساناتی که در قراردادها ایجاد می‌شود، باعث شده نتوانیم در نرخ ارز و برخی گارانتی‌ها به رقم دقیق برسیم. همچنین موضوع ساز‌وکار و تشریفات سخت و پیچیده مطابق با تمام آیین‌نامه‌ها یکی دیگر از این موانع است. معمولاً هزینه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات را در ردیف تشریفات قرار می‌دهند. این موضوع بسیار آسیب‌زننده است و در نهایت باعث می‌شود تهیه خدمت یا تجهیزی که ضروری است، آنقدر طول بکشد که دیگر آن کالا یا خدمت درخواستی به کار نیاید. پس موضوع تأمین هم بسیار مهم است. البته بانک‌ها برای اینکه فرایند را تسهیل و تکالیف‌شان را اجرا کنند شرکت‌هایی ایجاد و ساز‌وکاری طراحی کرده‌اند، اما باز هم کافی نیست. من راهکار را در این می‌بینم که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، دستگاه نظارتی ذیربط به‌ویژه افتا و پدافند غیرعامل مسیر را باز کنند تا بتوان به ابزار، امکانات، سخت‌افزار و شبکه برای انجام اقدمات امنیتی نظارتی و سامانه‌ها و سرویس‌هایی که رگولاتور به بانک ابلاغ می‌کند، دسترسی داشت.»

موضوع بسیار مهمی که با بحث بودجه هم‌ترازی می‌کند، تأمین و نگهداری نیروی انسانی است. سلمانی آرانی توضیح داد: «با توجه به مهاجرت‌ها و کمبود نیروی انسانی ماهر و عدم نگهداشت آنها به دلیل سقف‌های مقرر و چهارچوب مشخص، نسبت میان سایر خدمات و کارکنان تطبیق داده نمی‌شود. افراد زیادی هستند که مایل‌اند در مسیر توسعه و تحول دیجیتال و آینده نظام بانکی کمک کنند، اما با توجه به مسائل مذکور دست بانک‌ها بسته است. حاکمیت باید برای این موضوع ساز‌وکاری بچیند؛ وگرنه عقب می‌مانیم و آرمان‌هایی که از آن صحبت شده محقق نمی‌شود.»

منبع عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.