راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل رهنمان در همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال مطرح کرد / اقتصاد دیجیتال می‌تواند پیشران رشد اقتصاد کشور باشد

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال، امروز یکشنبه، ٢۵ تیرماه آغاز شد. فرهاد نیلی، مدیرعامل رهنمان در پنلی با عنوان زیست دوگانه کسب‌وکارها به بررسی راه‌های رشد اقتصاد دیجیتال کشور پرداخت. به عقیده او اقتصاد سنتی با شرایط حال حاضر امکان رشد زیادی نخواهد داشت و فرصت‌ها در رشد اقتصاد دیجیتال نهفته‌اند. به گفته او باید اجازه دهیم پیشران اقتصاد کشور بخش دیجیتال باشد. بخش دیجیتال می‌تواند زیست دوگانه را با به کار گرفتن توان اقتصاد سنتی در زنجیره تأمین خود یکپارچه کند.

فرهاد نیلی، مدیرعامل رهنمان در ابتدای سخنرانی ضمن بیان اینکه همه ما کم‌وبیش، شش دهه تورم دورقمی اقتصاد ایران را تجربه کردیم، گفت: «این شاخص در ناخودآگاه ما رسوخ کرده و در تمام تصمیم‌گیری‌ها حضور دارد.»

او ادامه داد: «تا قبل از دهه نود غصه ما فقط یک چیز بود؛ تورم. چون در آن زمان رشد اقتصادی وجود داشت می‌توانستیم به بقای خود ادامه دهیم.»

به گفته نیلی منحنی رشد اقتصادی از دهه نود تقریباً متوقف و افقی شده است. این رشد در دهه چهل خیز گرفت و در دهه پنجاه کمی کندتر شد، اما در دهه نود متوقف شد و زمانی که رشد اقتصادی متوقف می‌شود ما درمانده می‌شویم.

نیلی با بیان اینکه در شرایط موجود کشور نمی‌توان در سطح کلان فرصت‌سازی کرد، توضیح داد: «حتی اگر سناریوهای باز کردن اقتصاد را در نظر بگیریم که مقیاس را بزرگ می‌کند؛ اگر رگولاتوری مقررات‌زدایی کرده و سیاست‌گذار از ظرفیت دانش و عقلانیت موجود استفاده کند دوباره به سطحی می‌رسیم که رشد اقتصاد سنتی متوقف می‌شود.»

او در توضیح چرایی این امر گفت: «چراکه ما در پارادایم انقلاب صنعتی زندگی می‌کنیم. در پارادایم انقلاب صنعتی منابع را تزریق می‌کنیم اما رشد بعد از مدتی باز هم متوقف می‌شود.»

به گفته نیلی واقعیت این است در سطح خرد می‌توانستیم شاهد مسئله تحلیل خلاقانه و بهبود شرایط باشیم اما این مهم هم زمانی اتفاق می‌افتاد که نظام حقوقی کشور به بنگاه‌های زیان‌ده اجازه ورشکستگی می‌داد و در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد.

نیلی ادامه داد: «اگر بر دهه نود متمرکز شویم حکمرانی، شرکت‌‌ها و جوانان به بلوغی رسیدند که بخش دیجیتال در اقتصاد کشور متولد شد. شرکت‌هایی متولد شدند که سرمایه زیادی نداشتند و از دولت ارز، ریال و منابع ارزان نمی‌گرفتند و رانت نداشتند اما رشدهای دورقمی ثبت کردند و توانستند این رشدها را تکرار کنند.»

طبق توضیحات او این روند استثنا نبود و در همه دنیا همین روند در جریان بود و موتور رشد اقتصاد دیجیتال در دنیا هم به راه افتاده بود و اتفاقاً رشد نمایی داشت و این در حالی بود که برخلاف اقتصاد سنتی از منابع فیزیکی دنیا کمتر استفاده می‌کرد و اصطلاحاً اقتصاد را Dematerial می‌کند و سقف رشد چنین اقتصادی آسمان است.

نیلی ادامه داد: «هنوز اندازه اقتصاد دیجیتال در کشور و حتی در دنیا به نسبت کوچک است؛ اقتصاد سنتی دارای ویژگی‌هایی نظیر مقیاس، پایداری، اشتغال‌زایی و دسترسی است. اما باید پذیرفت که اقتصاد سنتی با شرایط موجود دیگر رشد زیادی نخواهد داشت.»

به اعتقاد مدیرعامل رهنمان اقتصاد دیجیتال، نوآور، فناور، منعطف و چابک است؛ و از همه مهم‌تر از کلان‌داده استفاده می‌کند.

او توصیح داد: «اگر بخواهیم اقتصاد واقعی را ببینیم باید بپذیریم که زیست دوگانه اقتصاد میانگین موزون بخش سنتی و دیجیتال است.»

نیلی با بیان اینکه ایرانیان در مقیاس فردی زیست دوگانه را در درون خود یکپارچه کرده و پذیرفته‌اند، گفت: «زیست دوگانه بخش شرکتی ما هنوز دوپاره است. اما رگولاتور و سیاست‌گذار هنوز تک‌زیست است.»

به گفته او در حال حاضر اگر فکر می‌کنیم می‌توان یک دهه دیگر تجربه دهه نود را اجرا کرد تنها درصورتی امکا‌ن‌پذیر است که بتوانیم منابع ارزان به اقتصاد تزریق کنیم که دیگر چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

نیلی ادامه داد: «اگر به اقتصاد دیجیتال متوسل نشویم سقوط می‌کنیم و باید اجازه دهیم پیشران اقتصاد کشور بخش دیجیتال باشد. بخش دیجیتال می‌تواند زیست دوگانه را با به کار گرفتن توان اقتصاد سنتی در زنجیره تأمین خود یکپارچه کند.»

دومین روز از نخستین همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال (IDEAS) با حمایت گروه توسن و شرکت‌های زیرمجموعه، همکاری دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و توسط شرکت مشاوره مدیریت رهنمان فردا، دوشنبه بیست‌وششم تیرماه برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.