راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علی دیواندری مطرح کرد / فرصت‌آفرینی در اقتصاد دیجیتال با فین‌تک‌ها

علی دیواندری، یک کارشناس بانکی در همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال با بیان اینکه فین‌تک‌ها می‌توانند از هدررفتن منابع بانکی جلوگیری کنند، گفت: «فین‌تک‌ها می‌توانند در صنعت خدمات مالی برای ایجاد نوآوری و فناوری و دیجیتالی‌شدن نقش‌‌آفرینی کنند.»

علی دیواندری، کارشناس بانکی در همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال درباره هزار راه نرفته در صنعت بانکی اظهار کرد: «همواره صحبت از خدمات مالی جذاب است و در کشورمان کارهای زیادی باید در این حوزه انجام دهیم؛ زیرا در کشور ما به دلیل مشکلات ساختاری در حوزه بانکی و خدمات مالی تاکنون نتوانسته‌ایم اقدامات تأثیرگذاری انجام دهیم. اکنون در حوزه خدمات مالی تغییر پارادایم رخ‌ داده و باید طور دیگری به این حوزه نگاه کنیم. در جهان این‌گونه برنامه‌ریزی‌شده که هوش مصنوعی از بیرون به انسان کمک می‌کند.»


دیجیتالی‌شدن دیگر انتخاب نیست، ضرورت است


او در ادامه با بیان اینکه دیجیتالی‌شدن در حوزه‌های مختلف همچون صنعت بانکی یک ضرورت است و انتخاب نیست، در این زمینه گفت: «اگر به اقتصاد دیجیتال توجه نکرده و به این سمت حرکت نکنیم، حتماً حذف می‌شویم. در این زمینه، سؤالی که پیش می‌آید این است که صنعت خدمات مالی چگونه می‌تواند از فرصت‌های دیجیتالی استفاده کند؟»

طبق گفته دیواندری با هدف‌گذاری نمی‌توان از فرصت‌های دیجیتالی در صنعت مالی استفاده کرد؛ بلکه باید با تغییر نگاه به کسب‌وکار از فرصت‌های دیجیتالی در این حوزه استفاده کرد. این کارشناس با بیان این مطلب ادامه داد: «در مسیر ایجاد تحول‌های بزرگ در صنعت خدمات مالی باید بتوانیم با تغییر نحوه تفکر درباره کسب‌وکار خودمان و با ایجاد نوآوری و خلاقیت، سرنوشت کسب‌وکار خودمان را عوض کنیم.»

دیواندری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه دیجیتالی‌شدن یک دگرگونی رخ‌داده است و باید این دگرگونی را درک کنیم، در این باره توضیح داد: «صنعت خدمات مالی یک اقیانوس ناشناخته است و تاکنون کمترین استفاده را از این حوزه کرده‌ایم. در حوزه خدمات مالی به سمت نوآوری و فناوری حرکت کرده‌ایم؛ اما در سطح محصول گیر کرده‌ایم. در این زمینه، باید به سمت نوآوری و فناوری حرکت کنیم تا جایگاه بین‌المللی در حوزه خدمات مالی به دست بیاوریم.»

این کارشناس بانکی فین‌تک‌ها را بارقه امید حرکت در مسیر نوآوری و فناوری دانست و در این زمینه گفت: «اگر می‌خواهیم از اقتصاد دیجیتال دستاورد داشته باشیم، باید به استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها اجازه حضور بیشتر بدهیم. فین‌تک‌ها با دو مشکل مواجه هستندو یکی  از این مشکلات این است که در رگولاتوری دسته دو هستند.»


هدررفتن منابع بانکی



طبق گفته دیواندری، انقلاب دیجیتال در صنعت خدمات مالی دسترسی بهتر و سهل‌تر برای بهره‌مندی از خدمات مالی ایجاد می‌کند. این کارشناس بانکی با بیان این مطلب ادامه داد: «تمام سرمایه‌های کشور در اختیار بانک‌های بزرگ است؛ اما این فین‌تک‌ها و لندتک‌ها هستند که در دسترسی به تسهیلات خرد نقش‌آفرینی می‌کنند. این در حالی است که بانک‌ها می‌توانند از طریق بانکداری باز و تعامل با فین‌تک‌ها در ارائه تسهیلات خرد نقش بهتری ایفا کنند.»

او در پایان صحبت‌های خود با اعلام اینکه ۷۰ درصد از تسهیلات بانکی صرف سرمایه در گردش می‌شود، گفت: «۱۵ و ۱۰ درصد تسهیلات بانکی صرف وام‌های تکلیفی و تسهیلات به کارکنان بانک‌ها می‌شود. بررسی‌های در این زمینه نشان می‌دهد که فقط پنج درصد منابع بانکی صرف رشد اقتصادی می‌شود.»

دیواندری خاطرنشان کرد: «از منابع در نظام بانکی به‌خوبی برای رشد اقتصادی استفاده نمی‌شود. این در حالی است که در فضای دیجیتال این امکان وجود ندارد و با فین‌تک‌ها می‌توانیم راهی برای آینده بهتر استفاده از منابع بانکی باز کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.