راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش شماره ۷۱ منتشر شد / روزهای سخت اما خوب

هفتادویکمین شماره ماهنامه عصر تراکنش با تصویری از بهزاد صفری، معاون فناوری اطلاعات بانک سپه منتشر شد. فردی که حدود ۲۰ سالی می‌شود که در صنعت بانکی کشور فعالیت می‌کند و در این سال‌ها تمام تمرکز خود را روی توسعه کربنکینگ بانک‌های کشور گذاشته است. طبق صحبت‌های او، در انجام هر پروژه‌ای رهبری تیم اهمیت ویژه‌ای دارد و در بسیاری از مواقع پروژه‌ها ممکن است به تار مو برسند ولی پاره نشوند و تنها عنصری که نمی‌گذارد این مو پاره شود، نقش رهبری در تیم است.

در بخش «تنظیم‌گری» این شماره از عصر تراکنش نیز به وضعیت سندباکس‌های بانک مرکزی و بازار سرمایه کشور پرداختیم و در گفت‌وگو با فعالان این حوزه به این سؤال پاسخ دهیم که آیا پروژه سندباکس در ایران شکست خورده است؟ علاوه بر اینها، در این شماره، یادداشت‌هایی از مینا والی، مینا حاجی، علی رسولی‌زاده، مصطفی ثابتی، مونا رحیمی، علی‌اکبر گلشنی اصل و وحید فرمانی را می‌خوانید. در ادامه مروری بر مطالب شماره ۷۱ ماهنامه عصر تراکنش داشتیم.


فاینکس، رگ‌تک و فراگیری مالی


به روال همیشه در بخش گزارش‌های این شماره از عصر تراکنش مروری بر مهم‌ترین اخبار اخیر صنعت فناوری‌های مالی کشور داشتیم. یک ماه اخیر برای اکوسیستم فین‌تکی ایران ماه پرتکاپویی بود. چندین نمایشگاه مهم از جمله نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳، صنعت مالی (فاینکس)، نمایشگاه سیملس دوبی و همایش «در آستانه هاوینگ چهارم» برگزار شد. همچنین کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار دومین سمینار رگ‌تک را با حضور فعالان بخش خصوصی و نمایندگانی از بدنه رگولاتوری برگزار کرد. در کنار رونمایی‌هایی که شرکت‌هایی مانند آپ و داپ‌اپ در رویدادهای سالیانه خود انجام دادند، نمایشگاه صنعت مالی (فاینکس) سرشار از معرفی محصولات جدید بود.

در این بخش نگاهی به دومین سمینار رگ‌تک ایران داشتیم و همچنین در گزارشی در گفت‌وگو با فعالان حوزه فراگیری مالی از ابعاد، چالش‌ها و آینده‌ کسب‌وکارهای نوآور مرتبط با این حوزه پرسیدیم. بنا بر صحبت‌های فعالان این حوزه در کشور،‌ نزدیک به ۹۸ درصد از مردم کشور به ابزارهای پرداختی و شعب بانکی دسترسی کامل دارند، اما ابزار فراگیری مالی در بخش‌‌هایی مانند بیمه، پس‌انداز‌، سرمایه‌گذاری، اعتبار و وام‌‌دهی همه‌گیر نشده است.


روایت‌هایی از کسب‌وکارها


«انیاک»، «کارت اعتباری ایران‌کیش»، «رایان ارتباط شباهنگ»، «رهند هوشمند» و «فرابوم» پنج کسب‌وکاری هستند که در بخش باشگاه این شماره از عصر تراکنش با مدیران آنها درباره اقدامات اخیرشان و برنامه‌های توسعه‌ای که دارند، گفت‌وگو کردیم. علاوه بر این، روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای رامبد حیدریان، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک سرمایه را می‌خوانید که تجربه فعالیت در سه صنعت آی‌تی و آی‌سی‌تی، پرداخت و صنایع معدنی را دارد و به گفته خودش، فعالیت هشت ساله‌اش در شرکت هوآوی یکی از نقاط عطف زندگی کاری او بوده است.

در گفت‌وگوی ماه این شماره نیز به سراغ بهزاد صفری، معاون فناوری اطلاعات بانک سپه رفتیم. حدود ۲۰ سال می‌شود که صفری در صنعت بانکی کشور فعالیت می‌کند؛ فردی که در این سال‌ها تمرکز اصلی‌اش روی پروژه‌های کربنکینگ بانک‌های کشور بوده و تجربه زیادی در این حوزه دارد. به عقیده او، تیم اهمیت زیادی دارد و رهبر می‌تواند نقش کلیدی در موفقیت یا عدم موفقیت پروژه ایفا کند.


آیا سندباکس یک پروژه شکست‌خورده است؟


با وجود اینکه سندباکس‌های بازار سرمایه و بانک مرکزی به‌ترتیب از مهرماه ۱۴۰۰ و تیرماه ۱۴۰۱ فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرده‌اند، اما تاکنون شاهد خروجی ملموسی از این دو سندباکس در صنایع مالی کشور نبوده‌ایم. بسیاری از فعالان این حوزه بر این عقیده هستند که سندباکس در ایران پدیده‌ای نوظهور است و بسیاری از کسب‌وکارها آن را نمی‌شناسند و برخی نیز رویکرد مثبتی نسبت به آن ندارند. علاوه بر این حاکمیت و رگولاتور نیز شناخت درستی از فلسفه شکل‌گیری آن و کارکرد اصلی‌اش نداشته و بر این باورند که سندباکس نیز مسیری مشابه مسیرهای دیگر رگولاتوری سنتی است.

ر بخش تنظیم‌گری این شماره به سراغ بازیگران این حوزه رفتیم و علل ناکارآمدی و کُند پیش رفتن این پروژه را بررسی کردیم و از آنها پرسیدیم که آیا سندباکس بانک مرکزی و بازار سرمایه در صنایع مالی کشور یک پروژه شکست‌خورده است یا خیر؟  در این بخش، علاوه بر گزارش‌هایی که نوشته شده است، می‌توانید یادداشت‌ صادق فرامرزی را نیز بخوانید.


دنیای خالی از پول نقد


اکنون موج جدیدی از دیجیتالی‌شدن که ناشی از ظهور گوشی‌های هوشمند و اینترنت است، در حال ایجاد تغییری در سیستم‌های پرداخت دنیاست. ظهور پلتفرم‌های پرداخت دیجیتال نوید ظهور پادشاهان جدید عرصه پرسود سیستم‌های پرداخت جهانی را می‌دهد. سیستم‌های پرداخت جهانی دیجیتالی، روندهای کُند بانکی، کارت‌های اعتباری گران‌قیمت و پول فیزیکی کثیف را کنار گذاشته‌اند و در عوض با پروتکل‌های رمزنگاری، کیف پول‌های فین‌تک یکپارچه و حتی ارز دیجیتال بانک مرکزی کار می‌کنند.

به‌دلیل تغییر و تحولات در سیستم‌های پرداخت جهانی، اکونومیست پرونده ویژه ۲۰ می خود را به موضوع «دیجیتال فایننس» اختصاص داده و به جنبه‌های مختلفی از این موضوع پرداخته است. این پرونده ویژه استدلال می‌کند که سیستم جابه‌جایی پول دستخوش تغییرات عظیمی شده و سهم معاملات مبتنی بر پول نقد در حال کاهش است. در صفحات پیش‌ رو این پرونده ویژه اکونومیست را می‌خوانید.


با ۳۴ مدیر روابط عمومی آشنا شوید


به‌دلیل اهمیت نقش مدیران روابط عمومی در برندسازی و افزایش اعتبار، تعامل دوطرفه برند با مخاطب و مدیریت بحران‌های یک شرکت بر آن شدیم تا در بخش «راهنما»ی این شماره عصر تراکنش، مدیران روابط عمومی شرکت‌های بانکی و پرداخت کشور را معرفی کنیم. در صفحات پیش رو با ۳۴ مدیر روابط عمومی آشنا می‌شوید.

همچنین در بخش «محصول»، پایانه پرداخت الکترونیک هوشمند TECHNO P10 شرکت توسن‌تکنو را معرفی کرده‌ایم؛ کارت‌خوانی که با بهره‌گیری از سخت‌افزاری قوی و سیستم‌عامل اندروید، امکان توسعه و استفاده از سرویس‌های نوین در حوزه پرداخت الکترونیکی را فراهم می‌آورد. علاوه بر اینها مروری بر شش مجله «فوربس»،‌ «بلومبرگ‌مارکت»، «آمریکن‌بنکر»، «کیپلینگرز»، «فورچون» و «اکونومیست» داشتیم و معرفی چهار کتاب «گذشته و آینده پول»، «پایان عصر کیمیاگری»، «مبانی متاورس» و «کسب‌وکار نوین مشاوره» را نیز می‌خوانید.

منبع عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.