راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی سازمان نصر تهران عملکرد چهارماهه طرح اصلاح نظام کارمزد را ارزیابی کرد / تحمیل هزینه کارمزد به مردم در نظام جدید

عصر تراکنش 74 / بیش از چهار ماه از اجرایی‌شدن گام اول طرح اصلاح نظام کارمزد می‌گذرد و فعلاً خبری از اجرای گام دوم نیست، اما به نظر می‌رسد کارشناسان حوزه بانک و پرداخت انتقادات و ایراداتی را تا همین مرحله به طرح اصلاح نظام کارمزد وارد می‌دانند. یکی از انتقادات جدی رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از اصلاح نظام کارمزد درباره پرداخت کارمزد در نهایت توسط مردم و تحمیل هزینه نهایی به آنهاست.

مظاهر مرجانی، رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مدیرعامل شرکت نرم‌افزار حسابداری پارمیس نیز معتقد است طرح اصلاح نظام کارمزد ناخودآگاه بر شبکه پرداخت تأثیر می‌گذارد و این تأثیر از جانب کسب‌وکارها و حوزه‌های گوناگون متفاوت خواهد بود: «زمانی که صحبت از نظام کارمزد است چند بازیگر نقش پررنگی خواهند داشت؛ اولین بازیگر آن پذیرندگان هستند. دستگاه‌های پذیرنده‌ای که تراکنش‌های بالا و به تبع آن قدرت چانه‌زنی دارند، نگرانی خاصی از بابت کارمزد نخواهند داشت؛ چراکه می‌توانند با استفاده از قدرت چانه‌زنی خود و مانور بر گردش مالی بالا به هر شکلی کارمزد پرداختی را پس بگیرند.»

نظرات رئیس انجمن فین‌تک و معاون فناوری اطلاعات بانک آینده در خصوص روند اجرای گام اول اصلاح نظام کارمزد به صورت سلسله‌گزارش‌هایی در روزهای گذشته در «راه پرداخت» منتشر شد.

یکی از انتقادات مظاهر مرجانی به‌ نوعی به فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر مناسب برای اجرای آن مرتبط است. او معتقد است اجرای طرح اصلاح نظام کارمزد با موضوع مالیات‌ از دستگاه‌های کارت‌خوان هم‌زمان شد و عملاً بسیاری از کسب‌وکارها برداشت پول را به‌عنوان مالیات می‌شناسند. به گفته مرجانی، شاید اگر این هم‌زمانی رخ نمی‌داد، ذهنیت منفی جامعه در خصوص کارمزدها شدت کمتری داشت.

مدیرعامل شرکت نرم‌افزار حسابداری پارمیس در این خصوص توضیح می‌دهد: «هم‌زمانی طرح اصلاح نظام کارمزد با موضوع مالیات این ذهنیت را به وجود آورد که دولت از خود تراکنش هم مالیات می‌گیرد. این موضوع حتی می‌تواند نوعی بار روانی منفی بر نظام مالیاتی کشور ایجاد کند.»

مرجانی معتقد است این ایراد هم به فرهنگ‌سازی اصلاح نظام کارمزد مربوط است و هم به نحوه اجرای آن که می‌توانست به شکل محتاطانه‌تری انجام شود.


نسیه ۲۰ساله را نمی‌توان یک‌شبه نقد کرد


او با اشاره به انتقاد برخی کارشناسان از افزایش کارمزدها و دریافت کارمزد از نگهدارندگان کارت عنوان می‌کند: «اساس ایرادات واردشده و نگرانی کارشناسان بابت توسعه شبکه پرداخت صحیح و قابل درک است، اما حقیقت ماجرا این است که نمی‌توان یک نسیه ۲۰‌ساله را یک‌شبه نقد کرد. به بیان دیگر نمی‌توان انتظار داشت ساختاری که بعد از ۲۰ سال تصمیم بر اصلاح آن گرفته شده، یک‌شبه همانند کشورهای دارای شبکه پرداخت توسعه‌یافته اجرایی و عملیاتی شود.»

مرجانی با تأکید بر اینکه نباید تأثیرات جامعه‌شناسی اجرای برخی طرح‌های کلان اقتصادی را نادیده گرفت، بیان می‌کند: «برخی طرح‌های اقتصادی که مردم جامعه را متأثر می‌کند، باید با احتیاط بیشتری اجرا شوند؛ چراکه نمی‌توان دقیقاً پیش‌بینی کرد که جامعه به آن چه واکنشی نشان خواهد داد. طرحی مانند اصلاح نظام کارمزد که مستقیماً از طریق تراکنش‌های خرد با جامعه درگیر می‌شود، باید به‌دقت بسیار زیاد اجرایی شود؛ آن هم در جامعه‌ای که با تورم شدید دست‌به‌گریبان است و گرانی به مواد خوراکی هم رسیده است.»


در نهایت هزینه به مردم تحمیل می‌شود


رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی نصر تهران با تأکید بر اینکه هر اتفاقی می‌افتد هزینه آن را در نهایت مردم می‌پردازند، می‌گوید: «ممکن است در ظاهر بخشی از کارمزد را مغازه‌دار پرداخت کند، اما صادقانه! آیا در نهایت این مبلغ از جیب پذیرنده پرداخت می‌شود؟ طبیعتاً خیر. در نهایت مغازه‌دار، کارمزد پرداخت‌شده را از طریق گران‌تر فروختن اجناس به مردم منتقل می‌کند.»

به اعتقاد مرجانی، هر کارمزدی که دریافت می‌شود از جیب مردم خواهد بود و برداشت پول از جیب مردم یعنی ایجاد تورم؛ بنابراین باید بسیار محتاطانه عمل کرد.

او در خاتمه تأکید می‌کند: «باید با این دید نظام کارمزد را بررسی کرد که کارمزد را در نهایت مردم پرداخت می‌کنند و هزینه نهایی به آنها تحمیل می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.