راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره ۷۵ ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / پذیرش نوآوری گریزناپذیر است

عصر تراکنش ۷۵ / هفتادوپنجمین شماره از ماهنامه عصر تراکنش با تصویر روی جلد هادی اخلاقی، مدیرعامل بانک تجارت منتشر شد. فردی که با شروع به کارش در بانک تجارت و دور هم جمع کردن تیمی طلایی از مدیران ارشد موجبات توسعه این بانک در زمینه B2C را نیز فراهم کرده و باعث شده تا شاهد شکل‌گیری حوزه‌هایی نوآورانه و ارائه خدمت به گروه‌های متنوعی از مشتریان از سمت این بانک باشیم.

اخلاقی معتقد است که زمین بازی در صنعت بانکی تغییر کرده و اگر بانک‌ها همسو با این تغییرات پیش نروند، محکوم به فنا می‌شوند. او بر این عقیده است که تنها راه کنونی برای بقای سازمان‌ها، استقبال از نوآوری و پذیرش آن است. در بخش «تنظیم‌گری» این شماره نیز در پرونده‌ای به موضوع امنیت اطلاعات در سازمان‌ها پرداختیم. علاوه بر این، در این شماره از عصر تراکنش یادداشت‌هایی از مینا والی،‌ مینا حاجی، فرشاد صفری، وحید صیامی، مصطفی ثابتی و سید مهدی نبوی را می‌خوانید. در ادامه مروری بر مطالب شماره ۷۵ ماهنامه عصر تراکنش خواهیم داشت.


در چهل‌وسومین دوره از جیتکس چه گذشت؟


به روال همیشه در بخش «گزارش‌ها»ی ماهنامه عصر تراکنش ابتدا مروری بر مهم‌ترین اخبار یک ماه گذشته صنعت فناوری‌های مالی کشور داشتیم. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در مهرماه ۱۴۰۲ شاهدش بودیم، با مشکل مواجه‌شدن فعالیت پرداخت‌یارها و کسب‌وکارهای اینترنتی به‌دلیل اختلالات سامانه‌های رسمی کشور بود که به‌دلیل مشکلات پیش‌آمده، شاپرک نیز اسامی پرداخت‌یارها را از فهرست رسمی خود حذف کرده بود.

علاوه بر اخبار، در این بخش، در گزارشی مفصل وضعیت و مزیت‌های توسعه سوپراپلیکیشن‌ها در دنیا و ایران را بررسی کردیم. همچنین گزارشی از جیتکس ۲۰۲۳ را به همراه گزارش تصویری از این رویداد می‌بینید. هوش مصنوعی محور اصلی بخش‌های مختلف جیتکس امسال بود و مقامات گوناگون امارات در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که بنا دارند از ظرفیت‌های کشورشان برای پذیرایی از شعب مختلف استارتاپ‌های این حوزه به‌خوبی استفاده کنند و پذیرای سرمایه‌گذاران خطرپذیر خواهند بود.


روایت‌هایی از کسب‌وکارها


«پرداخت الکترونیک سپهر»، «کیپا»، «اوام‌پی‌فینکس» و «همراه‌کارت» چهار کسب‌وکاری هستند که در بخش باشگاه این شماره از عصر تراکنش با مدیران آنها درباره اقدامات اخیرشان و برنامه‌های توسعه‌ای که دارند، گفت‌وگو کرده‌ایم. علاوه بر این، روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای فرهاد اینالویی را می‌خوانید؛ فردی که مسیر شغلی‌اش از کارخانه خودروسازی سایپادیزل شروع و به شبکه بانکی کشور ختم شده و به گفته خودش نقش مهمی در توسعه بانک پارسیان و دیجیتالی‌کردن بانک ایران‌زمین داشته است.

در گفت‌وگوی ماه این شماره نیز به سراغ هادی اخلاقی، مدیرعامل بانک تجارت رفتیم و به عملکرد دوساله او در این بانک و تغییر و تحولاتی که در این مدت ایجاد شده، پرداختیم. بانک تجارت که سالیان متمادی بر مشتریان بزرگ و سازمانی تمرکز داشت، بر آن شده هم‌زمان با ارائه خدمت به مشتریان سازمانی، نیازهای خرد آنها را نیز شناسایی کند و پوشش دهد؛ در حقیقت اخلاقی سعی دارد با ارائه خدمات جدید و نوآورانه، گروه‌های متنوعی از مشتریان بانک را در کانون توجه قرار دهد.


خلئی به نام امنیت اطلاعات در سازمان‌ها


پرونده تنظیم‌گری این شماره از عصر تراکنش را به موضوع هک‌هایی که اخیراً در صنعت فناوری‌های مالی کشور اتفاق افتاده، لزوم ارتقای امنیت سایبری سازمان‌های دولتی و خصوصی و همچنین وضعیت صنعت بانکی و پرداخت کشور از نظر امنیت سایبری اختصاص داده‌ایم. فعالان و کارشناسان بر این باورند که صنعت بانکی و پرداخت کشور در مقایسه با سایر صنایع به لحاظ امنیت سایبری در وضعیت بهتری به‌ سر می‌برد؛ با این حال هنوز هم جای کار زیادی جهت افزایش و ارتقای سطح امنیت این صنایع وجود دارد.

به باور آنها برای ارتقای سطح امنیت سایبری در کشور، نیازمند قوانینی هستیم که در زمینه حفاظت از داده‌ها و اطلاعات کاربران، ضمانت اجرایی کافی را داشته باشند و در عین حال مانعی برای پیاده‌سازی روش‌های نوآورانه نباشند. علاوه بر اینکه روایتی از اتفاقات اخیر داشتیم، در گفت‌وگو با کارشناسان به نقش واحد امنیت در این صنایع نیز پرداختیم. همچنین می‌توانید یادداشت‌هایی از اسماعیل باقری اصل و شاهین نورصالحی را نیز بخوانید.


ایجاد مزیت رقابتی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی


یکی از مهم‌ترین و پرتکرارترین موضوعاتی که امسال در صنایع گوناگون به‌خصوص در صنعت فناوری‌های مالی در دنیا به آن پرداخته شد، استفاده از پتانسیل‌های هوش مصنوعی بود؛ هوش مصنوعی که می‌تواند حجم عظیمی از داده‌های مشتریان فردی را جمع‌آوری کرده، تجزیه‌و‌تحلیل کند، برای آزمایش و یادگیری مورد استفاده قرار دهد و سفر مشتری را در هر نقطه تماس برند با مشتری (Touch Point) تنظیم کند.

در مطلبی از هاروارد بیزینس‌ریویو که در بخش جهان این شماره از عصر تراکنش می‌خوانید، آمده است که تجربه شرکت مرکوری، یا تجربه شرکت‌هایی مانند سی‌وی‌اس و استارباکس این تصور رایج را که هوش مصنوعی ابزاری برای خلق فناوری است، از بین می‌برد. این تفکر مدت‌هاست که رنگ باخته و اکنون شرکت‌های هوشمند به این نتیجه رسیده‌اند که برای استفاده از پتانسیل‌های هوش مصنوعی و دستیابی به نوآوری، نیازی نیست چیزی را از آن خلق کنند؛ کافی است این فناوری خارق‌العاده را به‌درستی با یک زمینه تجاری خاص ادغام کنند تا نتایج درخشانش را ببینند.


معرفی ۵۵ شخصیت تأثیرگذار هوش مصنوعی در جهان


مجله تایم در مقاله‌ای ۱۰۰ شخصیت تأثیرگذار جهان در زمینه هوش مصنوعی را منتشر کرده که ما نیز این مطلب را ترجمه کرده‌ایم که در صفحات پیش رو می‌توانید با ۵۵ نفر از آنها آشنا شوید. «نینا باجیکال»، سردبیری که مدیریت این تلاش را بر عهده داشت، می‌گوید: «می‌خواستیم رهبران صنعتی که در خط مقدم رونق هوش مصنوعی قرار دارند، افراد خارج از این شرکت‌ها که با استفاده‌های هوش مصنوعی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و سرمایه‌گذارانی از سراسر جهان را برجسته کنیم که تلاش می‌کنند از هوش مصنوعی برای رفع چالش‌های اجتماعی استفاده کنند.»

علاوه بر این مطلب، در بخش راهنمای این شماره به بررسی ۱۵ سرویس خودرویی در ۲۴ اپلیکیشن پرداختی نیز پرداخته‌ایم و دستگاه چک‌اسکنر گلوری FB-30 شرکت بازرگانی مبناکارت آریا را معرفی کرده‌ایم. «الان بخر، بعداً پرداخت کن»، «ابرفناوری در فایننس»، «ایلان ماسک» و «رفتن تا بی‌نهایت» نیز چهار کتابی هستند که معرفی آنها را می‌توانید بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.