راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

الزامات جدید افتتاح حساب و صدور کارت‌ به بانک‌ها ابلاغ شد / داشتن بیش از 30 حساب سپرده ریالی ممنوع است

بر اساس دستورالعمل ناظر بر الزامات افتتاح و نگهداری حساب‌های سپرده ریالی و صدور کارت‌های پرداخت در مؤسسات اعتباری، افتتاح و نگهداری بیش از 30 حساب سپرده ریالی به‌صورت انفرادی یا مشترک در تمامی مؤسسات اعتباری برای هر مشتری و داشتن بیش از یک کارت از هر حساب سپرده ممنوع شد.

دستورالعمل ناظر بر الزامات افتتاح و نگهداری حساب‌های سپرده ریالی و صدور کارت‌های پرداخت در مؤسسات اعتباری توسط بانک مرکزی در 26 ماده ابلاغ شده است. این دستورالعمل حساب‌های سپرده ریالی و مشتمل بر حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه جاری، سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی، اعم از انفرادی و مشترک و همچنین کارت‌های پرداخت مرتبط با حساب‌های سپرده مذکور را در بر می‌گیرد. کارت اعتباری، بن کارت، کارت هدیه و حساب سپرده متعلق به اشخاص متوفی مشمول این دستورالعمل نیستند.

فصل سوم این مصوبه به الزامات افتتاح حساب سپرده پرداخته و الزام مشتری به افتتاح حساب سپرده جدید توسط مؤسسه اعتباری به جز در مواردی که ارائه خدمات و عملیات بانکی از قبیل اعطای تسهیلات، صدور دسته‌چک، صدور کارت پرداخت، صدور انواع چک‌های بانکی و چک‌های بین‌بانکی، پرداخت چک و نقل‌وانتقالات الکترونیکی وجوه که ارائه آنها به مشتری توسط مؤسسه اعتباری بدون افتتاح و نگهداری حساب سپرده برای او نزد همان مؤسسه اعتباری میسر نیست، را ممنوع کرده است.

منوط شدن قبول ضمانت و یا تعهد ضامنان به افتتاح حساب سپرده توسط آن‌ها و یا الزام مشتری که قبلاً دارای حساب سپرده در آن مؤسسه اعتباری است هم ممنوع است. از سمت دیگر مؤسسه اعتباری مکلف شده شرایطی را فراهم کند  پس از افتتاح حساب سپرده، اعلامیه آن در قالب پیامک به شماره‌تلفن همراه متعلق به مشتری ارسال شود.

در بخش دیگری از مصوبه تأکید شده افتتاح حساب سپرده به‌صورت گروهی افتتاح حساب سپرده برای کارکنان اشخاص حقوقی جز در قالب قانون تشکیل حساب پس‌انداز کارکنان دولت مصوب سال 1376 ممنوع است.


انتظام‌بخشی به حساب‌های سپرده ریالی و کارت‌های پرداخت


 یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مصوبه به فصل چهارم یعنی انتظام‌بخشی به حساب‌های سپرده ریالی مربوط می‌شود. بر اساس اعلام بانک مرکزی، افتتاح و نگهداری حساب سپرده ریالی برای هر مشتری و در هر مؤسسه اعتباری به سه شکل زیر امکان‌پذیر است:

  • یک حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز انفرادی و یک حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز مشترک
  • یک حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری انفرادی و یک حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری مشترک
  • یک حساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی انفرادی و یک حساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی مشترک

در نتیجه این ماده، افتتاح و نگهداری بیش از 30 حساب سپرده ریالی مشتمل بر حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز، سپرده قرض‌الحسنه جاری و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی به‌صورت انفرادی یا مشترک در تمامی مؤسسات اعتباری برای هر مشتری ممنوع است.

عبور تعداد سپرده‌ها از تعداد مذکور مازاد شناسایی شده و مؤسسه اعتباری شش ماه مهلت دارد درخواست بستن حساب‌های مازاد را به مالک حساب اعلام کند. پس مراجعه فرد، مؤسسه اعتباری باید در مقابل پس از انتقال مانده وجوه حساب‌های مازاد اعلامی مشتری به یکی از حساب‌های سپرده او نزد همان مؤسسه اعتباری یا سایر مؤسسات اعتباری اقدام  و با تأیید مشتری حساب را ببندد.

بانک مرکزی درباره کارت‌های پرداخت هم این‌طور تصمیم گرفته است؛ هریک از مؤسسات اعتباری صرفاً مجاز به اختصاص یک کارت پرداخت به هر حساب سپرده مشتری است. مؤسسه اعتباری مکلف است ظرف مدت سه ماه، مشتریانی که دارای بیش از یک کارت پرداخت فعال متصل به هر حساب سپرده را به‌عنوان دارنده کارت پرداخت مازاد شناسایی و با استفاده از روش‌هایی نظیر تماس تلفنی، ارسال پیامک و مکاتبه، اطلاع‌رسانی مقتضی به آنها مبنی بر لزوم انتخاب یکی از کارت‌های پرداخت مزبور را انجام دهد. در صورت عدم اقدام توسط مشتری در خصوص موضوع این ماده، حداکثر ظرف مدت 30 روز تقویمی پس از آخرین اطلاع‌رسانی، مؤسسه اعتباری مربوط موظف است رأساً نسبت به ابطال کارت‌های پرداخت مازاد مشتری با اولویت کارت‌های پرداختی که طی دوره زمانی یک‌ساله از مبدأ زمانی که بانک 8 مرکزی اعلام می‌کند، بدون تراکنش کارتی باشد و یا کمترین تعداد تراکنش کارتی را در بین تمام کارت‌های بانکی مشتری داشته باشد، اقدام کند.

البته در مورد حساب سپرده مشترک، اختصاص یک کارت پرداخت به هر صاحب حساب سپرده منوط به رعایت حدود و آستانه‌های مقرر در این دستورالعمل بلامانع است.

3 دیدگاه
  1. دشتی می‌گوید

    وعده‌های پوچ رئیسی بمردم دشتی..جاده های مرگ تنگستان…بیمارستان تخصصی اهرم..آبشیرین کن دلوار…دشتستان

  2. دشتی می‌گوید

    سرمایه گذاران بزرگ از شما دعوت می کنیم تا درطرحهای بزرگ کارخانه سیمان تنگستان..هتل های اهرم و دلوار..شهرک صنایع معدنی اهرم..

  3. دشتی می‌گوید

    سرمایه گذاران خارجی و داخلی..تنگستان بهشت سرمایه‌گذاری در ایران است…بوشهر منتظر قدوم شما هستیم..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.