راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل پی‌پینگ مطرح کرد / اقدامات سلبی با نوآوری در تضاد است

اخیراً بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص ابلاغ شد و در نتیجه آن، شرکت‌های پرداخت‌یاری از انجام عملیات «تجمیع وجوه» منع شده‌اند. بانک مرکزی علت این امر را سوءاستفاده‌های احتمالی از اطلاعات مشتریان می‌داند.

بر اساس بخشنامه مذکور، ارائه سرویس API در زمینه بانکداری باز روی حساب‌های تجمیعی برای شرکت‌های پرداخت‌یاری ممنوع شده و این شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند از حساب‌های تجمیعی استفاده کنند. البته این اولین‌بار نیست که موضوع ممنوعیت تجمیع وجوه مطرح شده، پیش از این هم شاپرک درگاه پرداخت پرداخت‌یارها را به دلیل ارائه خدمات متخلفانه مسدود و آنها را مجبور به تغییر مدل کسب‌وکاری خود کرد.

 شاپرک و به طور کلی بانک مرکزی معتقدند برخی از پرداخت‌یارها ضمن عدم تسویه وجوه دریافتی از مشتریان با پذیرندگان پشتیبانی‌شده در چهارچوب پرداخت‌یاری، نسبت به نگهداری وجوه موصوف در قالب کیف پول درون پرداخت‌یاری اقدام کردە و امکان انتقال وجوه مذکور از کیف پول یک مشتری به کیف پول مشتری دیگر نزد همان پرداخت‌یار یا سایر پرداخت‌یارها را فراهم کرده‌اند. بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، این عملیات و عملیاتی که امکان انتقال وجوه میان پذیرندگان داخل یک پرداخت‌یار با پذیرندگان سایر پرداخت‌یارها را فراهم کند، غیرمجاز و ممنوع است.

این اقدامات محدودکننده موجی از نگرانی درباره نحوه فعالیت میان فعالان حوزه پرداخت و پرداخت‌یاران به راه‌ انداخته است. یکی از انتقادات وارده به این بخشنامه این است که بانک مرکزی هویت مالی پرداخت‌یارها را از داشتن حساب تجمیعی منع کرده، اما سایر شرکت‌ها یا اشخاص حقوقی می‌توانند تجمیع وجوه انجام دهند.


راهکار اتخاذ رویکرد نظارتی است نه ممنوعیت


احمدرضا منصوری، مدیرعامل پرداخت‌یاری پی‌پینگ نیز در گفت‌وگو با «عصر تراکنش»، صراحتاً با اشاره به تبعات این بخشنامه اعلام کرد جمیع وجوه نیازی است که به‌طور جدی در بازار احساس می‌شود؛ چه برای حوزه‌های پلتفرمی و چه برای حوزه‌های پرداخت‌یاری؛ با این همه، متأسفانه این نیاز از طرف بانک مرکزی به رسمیت شناخته نشده است؛ چراکه نگرانی‌هایی دارد که قطعاً برای ما قابل ‌فهم است؛ هرچند باور داریم که راه‌حل آن چیزی نیست که بانک مرکزی اتخاذ کرده است.

به گفته او، اقدامات محافظه‌کارانه رگولاتور با ذات نوآوری در تضاد است و ابعاد واقعی این اقدامات با گذر زمان مشخص می‌شود.

منصوری ادامه داد: «بانک مرکزی نگران پول‌شویی است و ما قائلیم که باید راه‌حلی برای مبارزه با پول‌شویی پیدا کند، نه اینکه تجمیع وجوه را از اساس ممنوع کند.»

به گفته او، از بانک مرکزی انتظار داریم به جای اتخاذ تصمیمات سلبی، رویکردی نظارت‌محور را دنبال کند تا کسب‌وکارها اجازه داشته باشند چابک و نوآور بمانند.

منبع عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.