راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دردسرهای بلوکه‌شدن میلیاردها پول متقاضیان انصرافی خودرو / بانک‌ها وعده رفع انسداد دادند

حساب‌های وکالتی متقاضیان خودروهای وارداتی و داخلی که از قرعه‌کشی انصراف داده‌اند، مسدود و مبالغ این حساب‌ها از 100 تا 500 میلیون تومان بلوکه شده که نارضایتی مردم و اختلاف وزارت صمت و بانک‌ها را در پی داشت و تاکنون این وزارتخانه چند بار به شبکه بانکی نامه زده است؛ اما همچنان نارضایتی‌ها در این زمینه وجود دارد. البته، برخی از مسئولان بانکی با اشاره به نامه‌های اخیر اعلام می‌کنند که بانک‌ها از این پس ملزم به رفع انسداد حساب‌های وکالتی شده‌اند و در غیر این صورت، تخلف آنها در این زمینه پیگیری خواهد شد.

ماجرای آشنایی و درگیری عامه مردم با «حساب وکالتی» در پی شرط وزارت صمت برای شرکت در قرعه‌کشی خودروها شروع شد. حساب وکالتی، یک حساب بانکی است که صاحب حساب به بانک وکالت می‌دهد تا دسترسی به حساب برای انجام عملیات مسدودی، رفع مسدودی و برداشت وجه از حساب، در اختیار شخص ثالث قرار گیرد. این روش پیش‌ از این هم در بورس و بورس کالا رایج بوده؛ اما وزارت صمت برای اولین‌بار از این روش برای فروش خودرو استفاده کرده است.

این وزارتخانه در سال گذشته اعلام کرد که افتتاح حساب وکالتی و مسدودکردن وجه اعتبار لازم به نفع سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یکی از شروط اولیه خرید خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو است و متقاضیان تا ۲۳ اسفندماه آن سال فرصت داشتند تا یک حساب وکالتی در یکی از بانک‌های عامل اعلام‌شده باز کنند.

در این زمینه، قرار بود سپرده متقاضیان به میزان 100 میلیون تومان در حساب‌های وکالتی تا پایان فروردین‌ماه امسال مسدود شود. علاوه بر این، متقاضیان خودروهای وارداتی نیز باید ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود مسدود می‌کردند تا امکان ثبت‌نام داشته باشند و وارد گردونه قرعه‌کشی برای تعیین نوبت تخصیص و تحویل خودروهای وارداتی شوند.

پس از انجام فرایند قرعه‌کشی و تعیین نوبت افراد متقاضی خودروهای وارداتی و داخلی، امکان انصراف برای ثبت‌نام‌کنندگانی که تمایل به طی‌کردن ادامه مسیر ثبت‌نام و تحویل خودرو را نداشتند فراهم شد تا بتوانند انصراف خود را ثبت کنند و بدین منظور، وزارت صمت به بانک‌ها ابلاغ کرد تا وجوه مسدودی را برگردانند؛ اما این وزارتخانه در ادامه از همکاری‌نکردن بانک‌ها برای آزادسازی وجوه خبر داد.

همکاری‌نکردن بانک‌ها در برگشت 500 میلیون تومان به انصراف‌دهندگان از قرعه‌کشی خودروهای وارداتی به جایی رسید که وزارت صمت در 15 فروردین‌ماه سال 1402 از دستور وزیر صمت برای پیگیری فوری این موضوع خبر داد.

با تداوم همکاری‌نکردن بانک‌ها، سرانجام وزارت صمت در 20 فروردین‌ماه امسال به رئیس‌کل بانک مرکزی نامه زد و خواستار رفع مسدودی حساب وکالتی انصراف‌دهندگان خودروهای وارداتی شد.

پس از این نامه، بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور دستور داد تا به‌سرعت نسبت به رفع مسدودی حساب‌های وکالتی اقدام کنند.

علاوه بر این، امروز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای از مدیران عامل بانک‌ها  خواسته تا نسبت به رفع انسداد حساب‌های وکالتی متقاضیان خودروهای داخلی نیز اقدام کنند.

در این زمینه، بررسی‌های «راه پرداخت» از مسئولان بانکی نشان می‌دهد که با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها، آنها ملزم به رفع انسداد از حساب‌های وکالتی شده‌اند و در صورت تخلف از این موضوع، بانک خاطی مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

همچنین، افرادی که مسدودی حساب وکالتی آنها رفع نشده باشد، می‌توانند از بانک مربوطه شکایت کنند.

علاوه بر این، پیگیری‌ها از برخی بانک‌ها این‌گونه است که رفع مسدودی حساب‌های بانکی به‌تدریج در روزهای آینده انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، وزارت صمت اعلام کرد که متقاضیان خودروهای داخلی در طرح یکپارچه، از امروز می‌توانند با مراجعه به سامانه از زمان نوبت‌ خود برای دریافت خودرو مطلع شوند و همچنین پول بلوکه شده آنها نیز از فردا قابل برداشت است.

بنابراین، با اینکه رفع انسداد حساب‌های وکالتی بین وزارت صمت و بانک‌ها چالش شده و این وزارتخانه چندین بار به شبکه بانکی نامه زده، اکنون بانکی‌ها اعلام می‌کنند که پیگیر رفع انسداد این حساب‌ها هستند و این کار به‌تدریج در روزهای آینده انجام خواهد شد و باید منتظر ماند و دید که در روزهای پیش رو چقدر عملی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.