راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه چکنو بانک صادرات رونمایی شد / صدور فیزیکی چک متوقف نمی‌­­شود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه صدور چک الکترونیک در بانک صادرات گفت: «با صدور چک الکترونیک قرار نیست صدور فیزیکی چک متوقف شود، بلکه همچنان به‌صورت فیزیکی صادر می‌شود. همچنین کسی که چک دیجیتال را قبول می‌کند، نیاز نیست چک دیجیتال یا امضای دیجیتال داشته باشد.»

به گزارش «راه پرداخت»، امروز (۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۱)، مراسم رونمایی از سامانه «چکنو» (چک امن دیجیتال بانک صادرات) در ساختمان مرکزی این بانک با حضور ضیاء ایمانی، مدیرعامل بانک صادرات؛ مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی و عباس حسینی، معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

ضیاء ایمانی، مدیرعامل بانک صادرات در این مراسم درباره تأثیرات سامانه چکنو گفت: «این سامانه بخش زیادی از مشکلات شبکه بانکی و مشتریان را برطرف خواهد کرد و موجب صرفه‌جویی در تولید کاغذ می‌شود. البته، این سامانه ارزبری را نیز کاهش می‌دهد و از این محل خروج ارز نخواهیم داشت.»


خلوت شدن شعب با صدور چک الکترونیک


ایمانی ادامه داد: «با راه‌اندازی سامانه چکنو، فضای شعب خلوت‌تر می‌شود، زیرا بخش عمده فعالیت شعب به صندوق و حساب‌های جاری مربوط است.»

مدیرعامل بانک صادرات افزود: «فعلاً امکان استفاده از چک الکترونیک برای اشخاص حقیقی فراهم شده است. از امروز با راه‌اندازی سامانه چکنو، شاهد این خواهیم بود که فضای بهتری در فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال ایجاد شود.»

در ادامه این مراسم، یاسر مرادی، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات گفت: «در سال ۱۳۹۷ اصلاحاتی در قانون چک اعمال شد که این اصلاحات، اعتبار را به چک برگرداند. همچنین در صورتی که فقط یک چک برگشتی داشته باشید، سامانه صیاد اجازه ثبت چک دیگر را به شما نمی‌دهد.»

این مقام مسئول ادامه داد: «با اصلاحات صورت‌گرفته، اعتبار از فیزیک چک گرفته شد و چک‌ها فقط با ثبت در سامانه صیاد اعتبار دارند. البته یکی از مشکلات قانون جدید چک، مغایرت اطلاعات فیزیک چک با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه صیاد است.»


حذف فیزیک چک در سال آینده؟


مرادی با بیان اینکه حذف صددرصدی چک با چک الکترونیک اتفاق می‌افتد، گفت: «از طریق چک الکترونیک می‌توانید با گوشی چک خود را صادر، منتقل و ثبت کنید. امیدواریم تا سال آینده شاهد حذف فیزیک چک باشیم.»

او افزود: «تلاش می‌کنیم دو تا سه ماه آینده اپلیکیشن ساده‌تری برای صدور چک الکترونیک در بانک صادرات طراحی کنیم. درباره اینکه چه کسانی می‌­توانند از سامانه چکنو استفاده کنند، باید گفت هر فردی که در بانک صادرات حساب جاری و دسته‌چک داشته باشد، می‌تواند تا ۱۰ برگ در سامانه چکنو، چک الکترونیک صادر کند.»


تفاوت صدور چک در چکنو با سامانه صیاد


عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات درباره تفاوت‌های صدور چک الکترونیک با صدور چک صیادی توضیح داد: «صدور چک الکترونیک نیازی به تأیید دریافت‌کننده چک در سامانه صیاد ندارد. همچنین برای انتقال چک الکترونیک به افراد دیگر لازم نیست آن فرد چک الکترونیک داشته باشد‌.»

مرادی در ادامه تأکید کرد: «بانک صادرات برای نقد کردن چک‌های الکترونیک، چه به‌صورت حضوری و چه غیرحضوری، آمادگی لازم را دارد.»

همچنین در این مراسم، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: «قانون جدید چک معادل ۱۷ وظیفه بر عهده شبکه بانکی و بانک مرکزی گذاشته بود که پیاده‌سازی این قانون، بیش از یک میلیون ساعت زمان برد.»

او درباره تأثیر قانون جدید چک بر تعداد چک‌های برگشتی توضیح داد: «چند سال پیش میزان چک‌های برگشتی ۱۵ درصد بود که اکنون به حدود هفت درصد رسیده است.»


یک مرحله از قانون چک اجرا نشده


معاون بانک مرکزی با بیان اینکه یک مرحله از اجرای قانون چک باقی مانده که به مقررات‌گذاری مربوط است، گفت: «در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که براساس عملکرد هر فرد، چک‌های ارائه‌شده به او رنگ‌های مخصوصی دارد و از سفید تا قرمز رنگ‌بندی شده‌ و هر رنگ نشان‌دهنده وضعیت فرد صاحب چک است، اما در آینده هر یک از دارندگان چک اعتبارسنجی می‌شوند و به آنها به‌صورت دقیق یک عدد اختصاص می‌یابد.»

مهران محرمیان

صدور فیزیکی چک متوقف نمی‌شود


محرمیان کاهش ۹۰ تا ۹۵درصدی رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی را اعلام و بیان کرد: «یکی از تأثیرات مهم قانون جدید چک، کاهش تعداد زندانیان بابت چک برگشتی است که پیش از این، روزانه ۱۰ نفر بابت چک برگشتی به زندان می‌رفتند، اما اکنون به یک نفر در هر دو روز کاهش پیدا کرده است.»

او در ادامه تأکید کرد: «با صدور چک الکترونیک قرار نیست صدور فیزیکی چک متوقف شود، بلکه همچنان به‌صورت فیزیکی صادر می‌شود. همچنین کسی که چک دیجیتال را قبول می‌کند، نیاز نیست چک دیجیتال یا امضای دیجیتال داشته باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.