راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست رونمایی از سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات مطرح شد / پیش‌بینی درآمد ۱۵۰ میلیاردی از سامانه «ست»

سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات (ست) در اولین روز از دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت معرفی و رونمایی شد. در حال حاضر، امکان وثیقه‌گذاری سهام و بیمه عمر و زندگی در این سامانه برای متقاضیان دریافت تسهیلات از بانک صادرات فراهم شده است.

نشست تخصصی معرفی و رونمایی سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) بانک صادرات با حضور یاسر مرادی، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات؛ محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی و هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی برگزار شد.

یاسر مرادی با اشاره به مشکلات وثایق به ‌صورت سنتی درباره مزایای سامانه «ست» اظهار کرد: «در این سامانه می‌توانید کمتر از ۲۴ ساعت با کد سجام فرایند توثیق را انجام دهید. ازجمله مزایای سامانه ست می‌توان به تنوع در ارائه وثایق، امکان تعویض وثیقه، مدیریت ثروت توسط مشتری و آزادسازی بخشی از وثیقه متناسب با تعهدات رفع‌شده اشاره کرد.»


مزایای سامانه ست


او در ادامه مزایای سامانه ست برای بانک‌ها را در ضمانت بازگشت منابع، نوآوری در حوزه پرداخت مدت‌دار و کاهش مراجعه حضوری به شعب اعلام کرد و گفت: «البته سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات برای نظام اقتصادی نیز مزایایی همچون ثبات بازار سرمایه، کاهش سیالیت دارایی‌های مالی و کاهش ناترازی بانک‌ها دارد.»

طبق گفته مرادی، در این مرحله از سامانه ست، امکان وثیقه‌گذاری سهام و بیمه عمر و زندگی برای متقاضیان دریافت تسهیلات از بانک صادرات فراهم شده است. عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات با بیان این مطلب ادامه داد: «به‌زودی علاوه بر تسهیلات بانکی امکان بهره‌برداری نهادهای حاکمیتی و شرکت‌های فعال در زمینه بی‌ان‌پی‌ال و وام‌دهی‌ خرد از این سرویس وجود خواهد داشت.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: «طبق هماهنگی‌ صورت‌گرفته با دیگر بانک‌ها، امکان وثیقه‌گذاری سپرده‌های بانکی در تمام بانک‌ها وجود دارد و دارایی شما به نفع سامانه ست ذخیره می‌شود. همچنین، با بانک کارگشایی، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان ثبت‌احوال توافقاتی انجام شده تا طلا، سکه، یارانه و قراردادهای رهنی به‌عنوان وثیقه مورد استفاده قرار بگیرند.»

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات با تأکید بر اینکه این بانک نگاه درآمدی به این طرح ندارد، گفت: «طبق پیش‌بینی‌ها حدود ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد برای بانک صادرات در سال اول فعالیت سامانه ست ایجاد خواهد شد.»

در ادامه این نشست، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار کرد: «با توجه به سبقت تقاضا برای وام نسبت به عرضه منابع، برای اینکه مردم دچار کمبود در دریافت تسهیلات نشوند، باید فرآیند پرداخت تسهیلات خرد تسهیل شود. اعتبارسنجی، یکی از پیش‌نیازهای این موضوع است که با عملیاتی‌شدن مدل جدید اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.»

طبق گفته محرمیان، گام بعدی در راستای تسهیل پرداخت تسهیلات، پرداخت الکترونیکی تسهیلات بانکی است و اتفاقات خوبی در این حوزه از سمت برخی بانک‌ها رخ داده است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در ادامه وثایق را یکی از ملزومات تسهیل‌ پرداخت تسهیلات دانست و گفت: «معرفی و رونمایی از سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات یکی از اقدامات مؤثر در این زمینه است.»


ایجاد شغل‌های جدید با راه‌اندازی سامانه توثیق


محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه این نشست مطرح کرد که با رونمایی از سامانه ست، شرکت‌های توثیق تأسیس خواهند شد و شغل‌های جدیدی شکل می‌گیرد.

او در ادامه درباره اهمیت الکترونیکی کردن دارایی‌ها برای توثیق و اثرات مثبت این سامانه صحبت کرد.

هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی به‌عنوان یکی از سه شریک بانک صادرات در سامانه توثیق دارایی‌ها درباره تأثیرات رونمایی و فعالیت سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات بر تجارت الکترونیکی صحبت کرد.

او از تغییر روند و رسیدن به سامانه توثیق الکترونیکی دارایی ابراز خرسندی کرد و گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش زیادی از مشتریان ما رتبه اعتباری ندارند که راه‌حل آن، توثیق است تا این افراد بتوانند از طریق توثیق دارایی‌های خود، مشکل ضمانت را برای خریدهای اعتباری رفع کنند.»

به اعتقاد امینی، رونمایی از این سامانه به فرهنگ  نگهداشت منابع در نظام بانکی و بازار سرمایه، ایجاد کسب‌وکارهای جدید در حوزه فین‌تک و حتی قالب‌های سنتی تجارت الکترونیک کمک خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.