راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محرمیان در نشست خبری همایش بانکداری الکترونیک به راه پرداخت پاسخ داد / افزایش مبلغ چک‌های الکترونیک به 1000 میلیارد تومان

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ضمن تشریح آخرین وضعیت ریال دیجیتال، به «راه پرداخت» اعلام کرد: «تعداد بانک‌های فعال در صدور چک الکترونیک به 11 بانک رسیده و به‌زودی مجموع رقم چک‌های الکترونیک صادر و نقدشده به 1000 میلیارد تومان خواهد رسید.»

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در نشست خبری دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت درباره آخرین وضعیت ریال دیجیتال بانک مرکزی توضیح داد: «ریال دیجیتال یکی از پروژه‌های مهم بانک مرکزی بوده و قرار است گسترش عمومی یابد. در مسیر اجرای آزمایشی ریال دیجیتال با یکسری موانع حقوقی مواجه شدیم و این موضوع، مقداری روند را کند کرد که در حال حاضر رفع شده است.»

او همچنین تعداد بانک‌های فعال در حوزه چک الکترونیک را 11 بانک اعلام کرد و در این زمینه گفت: «بانک صادرات با صدور بیش از 100 هزار چک الکترونیک به نسبت باقی بانک‌ها در این حوزه فعال‌تر است و به‌زودی مجموع رقم چک‌های الکترونیک صادر و نقدشده به 1000 میلیارد تومان خواهد رسید.» طبق گفته معاون بانک مرکزی، چک الکترونیک به‌زودی در بانک ملی هم عملیاتی خواهد شد.


شخصی‌سازی خدمات بانکی در بانکداری هوشمند


محرمیان در ادامه به سؤال دیگر راه پرداخت درباره اینکه چه میزان نظام بانکی آماده حرکت به سمت هوشمندسازی است، پاسخ داد. به گفته او با اینکه تعداد شعب بانکی زیادی در نظام بانکی داریم، اما شعب در روند خدمت‌رسانی غالب نیستند و 98 درصد خدمات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین هر ایرانی به طور متوسط روزانه پنج تراکنش الکترونیکی انجام می‌دهد که این آمار نشان‌دهنده نقش کم شعبه در خدمات بانک‌هاست. آن دسته از تراکنش‌هایی که به حضور فیزیکی در شعبه نیاز دارند نیز عمدتاً ناشی از دلایل غیرفنی است و سعی داریم این موارد را هم به سمت الکترونیکی شدن ببریم.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در ادامه درباره تعامل بانک‌ها و لندتک‌ها اظهار کرد: «برخی از لندتک‌ها قوانین و مقررات پولی و بانکی را رعایت نمی‌کنند و در مواردی نرخ سود بالای 50 درصد را از کاربران خود دریافت می‌کنند که سیاست‌گذار پولی این موضوع را به‌ هیچ‌ وجه نمی‌پذیرد.»

طبق گفته محرمیان، در سال‌های اخیر لندتک‌ها تقسیم‌بندی‌ شده‌اند و در مواردی که لازم است بانک مرکزی به آنها ورود می‌کند و در سایر موارد به آنها مجوز فعالیت داده شده است. در این زمینه، کمیسیون نظارت بانک مرکزی بر این موارد نظارت خواهد کرد که این موضوع باعث می‌شود بانک‌ها و لندتک‌ها بتوانند بهتر فعالیت کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان جزئیاتی از همایش بانکداری الکترونیک و محورهای آن پرداخت. محرمیان با بیان اینکه در حال حاضر ٩٨ درصد خدمات بانکی الکترونیکی است، اظهار کرد: «از دهه‌های گذشته خدمات بانکی دیجیتالی شده و به سمت هوشمند شدن این خدمات پیش رفته‌ایم. پیش‌نیاز هوشمند شدن خدمات بانکی، دیجیتالی شدن این حوزه بوده که خوشبختانه این پیش‌نیاز فراهم شده و باید توجه داشت که بانکداری هوشمند موضوع جدایی از بانکداری الکترونیکی و دیجیتالی نیست.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از شخصی‌سازی شدن خدمات بانکی در بانکداری هوشمند خبر داد و گفت: «به دنبال این هستیم که ارائه خدمات بانکی براساس وضعیت اقتصادی، شغلی و خانوادگی هر مشتری، خاص همان فرد باشد و اگر خدماتی برای این مشتری مناسب نباشد با خدمات دیگری جایگزین شود و با توجه‌ به ویژگی‌های منحصربه‌فرد همان مشتری به او خدمات پیشنهاد می‌دهیم. یکی از کاربردهای این روش جدید این است که جلوی تراکنش‌های مشکوک و کلاهبرداری از حساب‌های افراد را می‌گیریم؛ چراکه با رصد رفتار مشتری این تشخیص را می‌دهیم که این تراکنش را انجام نمی‌دهد.

هوش مصنوعی یکی از اصلی‌ترین ابزارهای قابل‌ استفاده در جلوگیری از پول‌شویی است که در روزهای همایش در این زمینه صحبت خواهد شد.»


طرح تسهیلات 300میلیونی با مدل جدید اعتبارسنجی


اعتبارسنجی یکی از پروژه‌های مهمی است که در همایش نظام‌های پرداخت مورد بررسی قرار می‌گیرد. محرمیان در این زمینه از آغاز عملیات مراحل جدید اعتبارسنجی خبر داد و گفت: «اولین خروجی روش جدید اعتبارسنجی این است که ارائه تسهیلات خرد روان‌تر می‌شود. در این زمینه به بانک‌ها تأکید کرده‌ایم تسهیلات خرد خود را به سمت الکترونیکی شدن ببرند.»

طبق گفته محرمیان، طرح اعطای وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد تا ۳۰۰ میلیون تومان مبتنی بر مدل جدید اعتبارسنجی از نیمه اول آذرماه اجرا خواهد شد.

معاون بانک مرکزی از پیاده‌سازی اعتبار در چک خبر داد و در این‌ خصوص بیان کرد: «به‌زودی الگوی اعتباری را برای چک‌ها عملیاتی خواهیم کرد که طبق آن برای هر شخص یک حد و آستانه اعتباری تعیین خواهد شد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود اصلاح نظام کارمزد و پروژه سیاق را ازجمله محورهای همایش نظام‌های پرداخت اعلام کرد و گفت: «تاکنون دو مرحله از اصلاح نظام کارمزد انجام شده که اگر این اصلاح صورت نمی‌گرفت، با کاهش کیفیت در سرویس‌ها مواجه می‌شدیم.»

محرمیان در ادامه به ره‌نگاشت بانک مرکزی برای فین‌تک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «در این ره‌نگاشت به موارد توسعه و ریسک فناوری‌های مالی توجه شده و برای مجوزدهی و تدوین مقررات در این حوزه زمان‌بندی تعیین شده است. همچنین سعی کردیم به فعالان این حوزه در سرمایه‌گذاری کمک کنیم.»


برگزاری 16 نشست علمی در همایش بانکداری الکترونیک


در بخش دیگری از نشست خبری همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، پیمان قربانی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور نشست‌ها و برنامه‌های همایش را تشریح کرد. طبق گفته او، دهمین همایش بانکداری الکترونیک ۱۶ نشست علمی، 13 کارگاه آموزشی و 24 کارگاه ارائه محصولات بانک‌ها و شرکت‌ها خواهد داشت.

او در ادامه بیان کرد: «تعداد مقالات دریافتی برای همایش نیز ۲۰۲ مقاله بوده که از این تعداد، 50 مقاله پذیرفته شده و 30 مقاله نیز در روزهای همایش ارائه می‌شود. همچنین، بیش از 30 شرکت و بانک از حامیان همایش هستند و رویکرد ما در این همایش، تقویت علمی و کیفی همایش است.»

علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک نیز در این نشست با بیان اینکه اکنون نسل چهارم بانکداری را سپری می‌کنیم، گفت: «در نسل چهارم بانکداری از هوش مصنوعی و بلاکچین صحبت می‌شود که در همایش بانکداری الکترونیک این انتظار می‌رود که به بررسی این موارد بپردازد. گروه‌ ملی انفورماتیک برای اولین‌بار در قالب یک غرفه متحدالشکل در همایش حضور خواهد داشت.»

طبق گفته او، یکی از برنامه‌های شرکت ملی انفورماتیک، نظارت هوشمند است که هدف آن انطباق‌پذیری بیشتر در کنار مدیریت هوشمند نظام‌های پرداخت و راهکارهای جدید است.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در ادامه از راه‌اندازی SBU هوش مصنوعی خبر داد و گفت: «هدف از راه‌اندازی این مرکز، تسهیل فرایند بانکداری هوشمند در کشور است. تعامل با هلدینگ‌های فناوری را از باب زیرساخت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ادامه خواهیم داد.»

او درباره راه‌اندازی مرکز مشاوره، تبلیغات و آینده‌پژوهشی برای بانک‌ها توضیح داد: «در این مرکز به دنبال این هستیم تا بانک‌ها را در ارائه خدمات کمک کنیم. همچنین، شرکت ملی انفورماتیک نگاه حمایتی و تعاملی به اکوسیستم نوآوری و دانش‌بنیان کشور دارد و در این مسیر حرکت خواهد کرد.»

ماهیار وثیقه‌گذاری الکترونیک را یکی از مباحث مغفول‌مانده در صنعت بانکداری کشور دانست و در این زمینه اظهار کرد: «در وثیقه‌گذاری الکترونیک، هر دارایی باارزش برمبنای ارزش و ریسک آن می‌تواند پشتوانه اعتبار قرار بگیرد. این موضوع را با سهام عدالت شروع کردیم و در ادامه به سایر سهام‌ها و نمادها تسری دادیم که یکی از این ابزارها، سیم‌کارت است.»

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در بخش دیگری از صحبت‌های خود از طرح این شرکت برای توکنایز کردن املاک بانک‌ها گفت. طبق اعلام ماهیار، از این طریق، توکن ملکی خریداری‌شده هم می‌تواند به‌عنوان وثیقه مورد استفاده قرار بگیرد که با چند مجموعه در حال همکاری و پیگیری هستیم تا این روند توسعه پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.