راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روند شماره ۷: می‌دانیم کجا می‌رویم؟

نقشه راه ۱۴۰۰ بانک مرکزی یکی از آن کلیدواژه‌هایی بود که به کرات در اواخر سال ۱۳۹۲ و همزمان با سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت شنیدم و حتی یکی از نکات برجسته این همایش نیز رونمایی و بحث و تبادل افکار در این خصوص بود. نقشه راه، مسیر بانکداری و پرداخت الکترونیک را برای همه ما روشن می‌کند و مشخص می‌کند در چه مسیری گام برمی‌داریم.

بانکداری و پرداخت الکترونیک در ایران نتیجه تلاش‌های فردی است. اما به مرور این روند را کنار باید گذاشت.

Road-rah-Cars-map-Index-way2pay-93-01-28

در نشست خبری که قبل از همایش سوم در بانک مرکزی برگزار شد، دکتر فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی نیز با اشاره به نقشه راه ۱۴۰۰ بانک مرکزی گفت: «نقشه راه ۱۴۰۰ بانک مرکزی به این معناست که بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذار نظام بانکی باید به چه سمت و سویی حرکت کند». در سومین همایش نیز به علت اهمیتی که این موضوع داشت، میزگردی نیز با عنوان «نقشه راه بانک مرکزی در افق ۱۴۰۰» با حضور دکتر فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی، ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران، حسن معتمدی مدیرعامل بانک اقتصادنوین و دکتر پرویز عقیلی کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه برگزار شد. البته نکته قابل توجه نپرداختن بعضی از شرکت‌کنندگان به بحث اصلی میزگرد و پرداختن به موضوعات دیگر بود. به نظر می‌رسد با رونمایی از نقشه ۱۴۰۰ در همایشی با موضوع بانکداری الکترونیکی، برنامه‌های آینده بانک مرکزی براساس فناوری اطلاعات تنظیم شده است.

.

فاصله ما و افق ۱۴۰۰

فرهاد نیلی در میزگرد نقشه راه بانکداری الکترونیک در چشم انداز ۱۴۰۰ گفت: زمانی که دولت رجوع به تدبیر، برنامه‌ریزی و ثبات دارد، بانک مرکزی خود را آماده کرده که خیز بلندی برای نوسازی نظام بانکی بردارد و در این زمینه ارزیابی از وضعیت موجود نظام بانکی به عمل آمده است. فاصله ما با افق ۱۴۰۰ بسیار زیاد است و درست نیست که همه وظایف را به بخش بانکداری محول کرده و از آنها بخواهیم که این فاصله را پر کنند بلکه باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم، که زیرساخت مالی یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها محسوب می‌شود. واقعیت آن است که در گذشته تعامل خوبی با بازار سرمایه ایجاد نکردیم و این در حالی است که مطالبات بازار سرمایه قابل توجه است که باید مورد توجه قرار گیرد، در این راستا در نیمه اول سال ۹۳ راهبرد نقشه راه بانک مرکزی ارائه می‌شود.

.

انتظارات از رگولاتوری

ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در میان حرف‌های خود تاکید زیادی بر فناوری اطلاعات داشت و گفت: در نقشه راه ۱۴۰۰ وظایف اصلی بانکداری مرکزی در ایران ترسیم شده است. باید الگو و تصویری آرمانی از بانک مرکزی را در افق نقشه راه ترسیم کنیم و پس از آن تاثیر فناوری اطلاعات را در آن مورد بررسی قرار دهیم، چون فناوری اطلاعات به عنوان موتور محرک تغییرات در داخل سازمان‌ها موثر است و از سویی نقشه راه باید با استانداردهای بین المللی به عنوان یکی از محورها مد نظر قرار گرفت. در طول ۶ ماه قبل از همایش به منظور تهیه نقشه راه همه‌جانبه‌نگر، مصاحبه‌هایی با دپارتمان‌های موجود در بانک مرکزی، ‌بانک‌ها، بازار سرمایه و اپراتورهای تلفن همراه داشتیم و انتظار آنها را از رگولاتوری در این بخش جویا شدیم که در نهایت در خروجی مشخص می‌شود.

.

نقش تعیین کننده بانک مرکزی در نظام بانکی

حسن معتمدی مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در میزگرد نقشه راه بانکداری الکترونیک در چشم انداز ۱۴۰۰ گفت: در بررسی وضعیت موجود توسعه بانکداری مبتنی بر فناوری اطلاعات موضوع راهبرد امری غایب بود، راهبرد اول بانک مرکزی مبتنی بر تعیین و تدوین ابزارها بود که بیشتر در بحث نظام پرداخت‌ها تجلی یافته است. در یک دهه گذشته تحولاتی را در بانک‌ها شاهد بودیم و از وظیفه مداری به مشتری مداری رسیدیم، که این موضوع تحول بزرگی در سیستم بانکی محسوب می‌شود و در حال حاضر مشتری محوری، ملاک کار بانک‌ها شده که در این بحث ظرفیت مشتری و تعریف مفاهیم جدید جا گرفته است. بانک‌ها برای ارائه خدمات به دنبال تهیه فناوری‌های مورد نیاز خود رفته و به ناچار شرکت‌های جدید تاسیس و اقدام به تهیه نرم‌افزارهای بانکی برای خود کردند، ولی خوشبختانه با اقدامی که بانک مرکزی در راستای تهیه نقشه راهبردی انجام داد، زیرساخت‎های اصلی فراهم ‌شده و بانک مرکزی به عنوان متولی نظام بانکی می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد.

.

نحوه مشارکت بانک‌ها، نکته قابل توجه در نقشه راه

علیرضا عسگری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران دیگر سخنران این نشست بود. وی در سخنرانی خود بیشتر به بازار سرمایه پرداخت و در انتها اشاره کوتاهی به نقشه راه ۱۴۰۰ داشت. وی با بیان اینکه بازار سرمایه جای گسترده شدن دارد و یکی از گپ‌هایی که در سالهای گذشته داشتیم بحث خرید نسیه بود، گفت: برای رسیدن به اهداف مورد نظر به جز بانک‌ها، کارگزاران نیز باید بتوانند حساب باز کنند و دولت نیز باید از این موضوع حمایت کند که این نوع حساب‌ها در کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد. عسگری همچنین با بیان اینکه تعامل و بحث مشارکت بانک‌ها یکی از مباحثی است که حتما باید در نقشه راه بانک مرکزی مد نظر قرار گیرد، گفت: در نقشه راه باید این مدنظر قرار گیرد که بانک‌ها در مشارکت‌هایی که انجام می‌دهند باید به واقع چگونه عمل کنند.

این مطلب، از مجموعه مطالب «هفت روند بانکداری و پرداخت الکترونیک در سال ۹۳» است که در پرونده‌ای با عنوان «هفت روند بانکداری و پرداخت الکترونیک در سال ۹۳ را بشناسید» در «راه پرداخت» منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.