راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا ایمیل پشتیبان دامین بانک مرکزی یک ایمیل سازمانی نیست؟

عصر امروز جادی میرمیرانی از شخصیت‌های شناخته‌شده و تاثیرگذار برنامه‌نویسی در فضای وب، توییتی در صفحه توییتر خود منتشر کرد که در آن به این موضوع اشاره کرد که ایمیل ثبت شده به عنوان صاحب دامین بانک مرکزی یک ایمیل شخصی یاهو و به نام یک فرد است؛ درست این است که ایمیل پشتیبان دامین سازمان‌های دولتی، حکومتی و عمومی باید یک ایمیل سازمانی باشد. از همین رو سوال‌هایی در این خصوص در توییتر از سوی کاربران مطرح شد که با پیگیری موضوع از بانک مرکزی، پاسخی برای  این سوالات گرفتیم.

چرا ایمیل پشتیبان دامین بانک مرکزی یک ایمیل سازمانی نیست؟
چرا ایمیل پشتیبان دامین بانک مرکزی یک ایمیل سازمانی نیست؟

 

اما داستان از چه قرار است؟

موضوعی که جادی میرمیرانی به آن اشاره کرده است، موضوع درست و به‌جایی است که باید در سازمان‌های دولتی، حاکمیتی و عمومی توجه جدی به آن کرد که ایمیل پشتیبان دامین این مراکز یک ایمیل شخصی نباشد؛ چرا که این شبهه ایجاد می‌شود که با جدا شدن صاحب ایمیل شخصی پشتیبان دامین از آن سازمان، فرد می‌تواند برای بازپس دادن دامین مورد نظر به آن سازمان، شرط و شروطی داشته باشد یا از این شرایط سو استفاده کند.

هر چند که این موضوع مسئله مهمی است، ولی در دامنه‌های با پسوند ir. که یک سرویس ملی است ریسک کمتری متوجه سازمان‌هاست چراکه سازمان‌ها طبق قوانین می‌توانند با یک نامه، دامین خود را پس بگیرند؛ در نتیجه هر چند ریسک در دامین‌های با پسوند دات‌آی‌آر موقتی وجود دارد، ولی این ریسک به جدیت دامین‌های با پسوند com. نیست.

با این حال طبق پیگیری‌هایی که از بانک مرکزی انجام دادیم، دامین www.cbi.ir به این دلیل با ایمیل یاهو یکی از مشاوران رئیس کل بانک مرکزی ثبت شده است که در صورت دان شدن دامین www.cbi.ir ایمیل‌های مربوط به این دامین نیز از دسترس خارج می‌شوند؛ پس اگر از یک ایمیل سازمانی با پسوند cbi.ir@ برای ایمیل پشتیبان دامین استفاده شود، در زمان مواجه دامین با مشکل یا از دسترس خارج شدن دامین، برای پیگیری مسئله از سوی ارائه‌دهنده سرویس دامین، ایمیل پشتیبان نیز از دسترس خارج می‌شود که ظاهرا بانک مرکزی در گذشته نیز تجربه چنین مسئله‌ای را داشته است. به همین دلیل، برای ایمیل پشتیبانی از یک آدرس ایمیل یاهو استفاده شده است تا در زمان دسترس نبودن دامین، مسئله قابل پیگیری باشد.

با این حال، دامین بانکی مرکزی ایران، روی ir. است و با توجه به ایرانی بودن این سرویس، ارائه‌دهنده سرویس طبق قوانین دامین مورد نظر را متعلق به آن سازمان می‌داند، نه به صاحب ایمیل. با این حال شایسته‌تر است که ایمیل پشتیبان دامین بانک مرکزی یک ایمیل سازمانی باشد و راهکاری برای رفع مسائل مطرح شده پیدا کنند که ارائه یک آدرس ایمیل یاهو برای ایمیل پشتیبان دامین یک سازمان حکومتی با این گستره فعالیت، شایسته این سازمان نیست.

3 دیدگاه
  1. ضد رانت می‌گوید

    اینها همش دروغ هست، یک با سواد تث اون بانک مرکزی نیست، یک مشت دایناسور انجا دور هم جمع شدن که نه میرن بازنشسته داوطلبانه بشم و نه …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.