راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرد / شرط رفع فیلتر از اینستاگرام و واتس‌اپ، داشتن نماینده در کشور است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل به‌صورت ضمنی اعلام کرده از اینستاگرام و واتس‌اپ رفع فیلتر نخواهد شد. غلامرضا جلالی گفته تشخیص اولیه شورای امنیت کشور این است که اینستاگرام و واتس‌اپ مُخل امنیت مردم هستند و یکی از شروط رفع فیلتر آنها، این است که باید در داخل ایران نماینده داشته باشند. به گفته او، این دو پلتفرم در حوادث اخیر با منافقین و اسرائیل هماهنگ بودند و در گذشته هم نشان داده‌اند که تابع قوانین جمهوری اسلامی نیستند؛ چون حاضر نشدند شرایط وزارت ارتباطات را بپذیرند.

یک ماه پیش و به دنبال شروع اعتراض‌ها، محدویت روی اینترنت و فیلتر روی اکثر پلتفرم‌های پرکاربر شروع شد. هرچند انتهای هفته گذشته وزارت ارتباطات اعلام کرد از برخی پلتفرم‌ها از جمله اسکایپ، لینکدین، اپ‌استور، گوگل‌پلی و گوگل‌ادز رفع فیلتر شده؛ اما همچنان فیلترینگ روی اینستاگرام و واتس‌اپ ادامه دارد.

از روز اول شروع محدودیت دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ، گمانه‌زنی برای دائمی‌بودن فیلتر این دو پلتفرم شنیده شد تا اینکه اواسط مهرماه وزیر ارتباطات و در گام بعدی سخنگوی دولت در مصاحبه‌هایی به‌صورت شفاف و با گذاشتن یک شرط محال، عملاً اعلام کردند این دو پلتفرم دیگر رفع فیلتر نخواهند شد.

وزیر ارتباطات و سخنگوی دولت، هر دو با اعلام اینکه «اگر این پلتفرم‌های آمریکایی به قوانین کشور احترام بگذارند، امکان فعالیت در کشور را خواهند داشت» به شکل واضح اعلام کرده‌اند که برگشت اینستاگرام و در مرحله بعد واتس‌اپ، حتی با برگشت شرایط امنیتی کشور به حالت عادی، امکان‌پذیر نیست.

حالا در اظهاراتی مشابه، رئیس سازمان پدافند غیرعامل هم گفته این دو شبکه در صورتی می‌توانند در کشور فعالیت کنند که در داخل نماینده داشته باشند.

به گزارش انتخاب، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در حاشیه پنجمین‌ همایش ملی پدافند شهری در جمع خبرنگاران در رابطه با فیلترینگ دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌اپ گفت: «پلتفرم‌هایی که به‌عنوان شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً باید در چارچوب قوانین و مقررات کشورها اقدامات خود را به انجام برسانند. موضوع اصلی و در اولویتی که باید همه به آن متعهد باشند، حفظ امنیت برای مردم است.»

او ادامه داد: «امنیت نقش زیرساختی برای همه حوزه‌ها دارد و در نبود امنیت، اقتصاد و فرهنگ و فضای سیاسی و اجتماعی هم خالی از معناست‌. این دو پلتفرم در گذشته هم نشان داده‌اند که تابع قوانین جمهوری اسلامی نیستند و حاضر نشدند شرایطی را که وزارت ارتباطات برای آنها تعریف کرده بپذیرند. در حوادث اخیر هم نقش فعال آنها دیده شده است.»

به گفته جلالی، این دو پلتفرم در حوادث اخیر، نوعی هماهنگی با دشمن در خارج از کشور و با منافقین و رژیم صهیونیستی داشتند و این اثبات شده است؛ بنابراین شورای امنیت کشور تصمیم گرفت تا زمانی که امنیت کشور احساس کند تضمینی ندارد، این پلتفرم‌ها را متوقف کند.

سردار جلالی تٲکید کرد: «از سوی دیگر شورای عالی فضای مجازی مبتنی بر تٲمین‌ نیازمندی‌های مردم برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های داخلی، اقداماتی در دست انجام دارد تا به اقتصاد مردم و مشاغلی که در آنجاست کمک کرده باشد. شاهد مهاجرت نرمی در شبکه‌های داخلی هستیم که توسط مردم به‌صورت ارادی انجام‌ می‌شود. تلاش زیادی شده که مشاغل مستقر در این حوزه‌ها، جانمایی شود و ابزارهای کمکی برایش پیش‌بینی شود که مشاغل مردم آسیب نبیند.»

او تٲکید کرد که رفع فیلتر باید در شورای امنیت کشور جمع‌بندی شود. بنابر اظهارات جلالی، یکی از شروط این است که این دو پلتفرم باید در داخل ایران‌ نماینده داشته و تابع مقررات و قوانین کشور باشند و تشخیص اولیه شورای امنیت کشور این است که این دو پلتفرم‌ مُخل امنیت مردم هستند.

در همین زمینه هم بهروز محبی، نماینده سبزوار در گفت‌وگو با سایت رویداد۲۴ اعلام کرده که «قطعاً حاکمیت، واتس‌اپ و اینستاگرام را رفع فیلتر نخواهد کرد؛ چون پلتفرم‌های آنها تحت نظارت دشمنان کشور است و نمی‌توانیم افراد متخلف را در آنها تعقیب کنیم.» او روبیکا را بهترین گزینه برای جایگزینی با اینستاگرام معرفی کرده است.

گذاشتن شرط برای داشتن نماینده اینستاگرام و واتس‌اپ در کشور در حالی رخ می‌دهد که به دلیل تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی علیه ایران، شرکت‌های خارجی امکان یا تمایل برای مذاکره با ایران را ندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.