راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرط محال دولت برای فعالیت دوباره اینستاگرام / قوانین جمهوری اسلامی را بپذیرید

مقامات دولت در یک هفته اخیر اظهاراتی در مورد اعلام زمان رفع محدودیت از روی سرویس‌های پرکاربری مانند اینستاگرام و واتس‌اپ مطرح کرده‌اند که به وضوح نشان می‌دهد خبری از رفع محدودیت این دو سرویس نخواهد بود.

از وزیر ارتباطات گرفته تا سخنگوی دولت، همگی با اعلام اینکه «اگر این پلتفرم‌های آمریکایی به قوانین کشور احترام بگذارند، امکان فعالیت در کشور را خواهند داشت» به شکل واضح اعلام کرده‌اند که برگشت اینستاگرام و در مرحله بعد واتس‌اپ، حتی با برگشت شرایط امنیتی کشور به حالت عادی، امکان‌پذیر نیست.

از عصر ۳۰ شهریور تاکنون دسترسی به اینترنت با اختلا‌ل‌های شدید همراه است و دسترسی به سرویس‌های پرمخاطبی مانند اینستاگرام، واتس‌اپ و… هم امکان‌پذیر نیست. در روزهای اول ایجاد این محدودیت‌، «راه‌ پرداخت» در گزارشی اعلام کرد با توجه به اظهارات طرفداران طرح صیانت به نظر می‌رسد محدودیت ایجادشده برای اینستاگرام و واتس‌اپ دائمی باشد.

در آن زمان گروهی ازجمله طراحان و طرفداران اجرای طرح صیانت اعلام کردند اینستاگرام باید برای همیشه فیلتر بماند. همچنین برخی دیگر مانند جواد جاویدنیا، دبیر سابق کمیته فیلترینگ با ارسال نامه به ریاست قوه قضائیه اعلام کردند استمرار مسدودسازی اینستاگرام مطالبه جدی اساتید، طلاب و فعالان فضای مجازی است. 

حالا اظهارات جدید وزیر ارتباطات و سخنگوی دولت بعد از تقریباً سه هفته ایجاد محدودیت در دسترسی به سرویس‌های مختلف اینترنت نشان می‌دهد این محدودیت‌ها حداقل برای سرویس‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ دائمی خواهد بود؛ سرویس‌هایی که از سال ۹۷ و تا قبل از محدودیت‌های اینترنتی اخیر بارها تهدید به فیلتر شده بودند.

امروز (۱۹ مهر) علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود در مورد زمان رفع محدودیت‌ها از روی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام گفته که «قطعاً دولت از هر شبکه اجتماعی و پلتفرمی که قواعد و قوانین جهانی و کشور ما را رعایت کند، حمایت و از فعالیت آن استقبال می‌کند.» 

جهرمی با اشاره به رفتارها و سیاست‌های دوگانه اینستاگرام گفت: «دولت طرفدار تأمین شرایط ثابت برای فعالیت مولد و پویا در فضای مجازی بوده و مکلف به تأمین زیرساخت‌های لازم در این راستاست. کارگروهی در دولت به‌منظور حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال تشکیل شده، اما متأسفانه با استانداردهای دوگانه در این پلتفرم‌ها مواجه هستیم.» 

او ادامه داد: «برای مثال تصویر سردار سلیمانی؛ مرد مبارزه با خشونت و تروریسم یا صفحه انتشاردهنده این عکس حذف می‌شود، اما همزمان تصاویری در این ایام به‌عنوان آموزش ترور و بریدن گلوی نیروی امنیت و سوء‌استفاده از کودکان به‌راحتی نمایش داده می‌شود. باید تدابیری اندیشیده شود و مدیران آنها خود را ملزم به رعایت قواعد حقوقی کنند.»

در ادامه این اظهارات نیز عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در حاشیه یک برنامه قضایی در پاسخ به صداوسیما در مورد زمان رفع محدودیت‌های اینترنتی گفته بود که مراجع تصمیم‌گیر در این زمینه باید پاسخ دهند؛ اما به‌صورت شفاف هم اعلام کرده بود فیلتر اینستاگرام دائمی خواهد بود.

زارع‌پور در این مورد گفته هرچند آنها برنامه‌ای برای فیلتر اینستاگرام در این وزارتخانه نداشته‌اند؛ اما با توجه به عملکرد این پلتفرم، ممکن است در سیاست‌ها تجدید نظر شود و این شبکه اجتماعی دیگر در دسترس کاربران ایرانی قرار نگیرد.

زارع‌پور در مورد اینکه آیا امکان رفع محدودیت از اینستاگرام وجود دارد یا خیر، گفته بود: «نظر من این است که اگر قرار است پلتفرمی بیاید و چند صدهزار تا چند میلیون نفر به آن وابسته شوند و زیرساخت کشور را که برایش صدها هزار میلیارد تومان هزینه شده به‌صورت رایگان استفاده کند، حتماً باید قواعد کشور را رعایت کند و این جزو عرف پذیرفته‌شده بین‌الملل است که پلتفرم‌ها باید در چارچوب قوانین کشوری که فعالیت می‌کنند، مسئولیت‌پذیر باشند. اگر این اتفاق بیفتد، حتماً استقبال می‌کنیم.»

در همین زمینه مهدی باقری، عضو ناظر مجلس در کمیته فیلترینگ در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرده بود از نظر او چنانچه اینستاگرام و واتس‌اپ قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای امضا کنند و شروط جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند و متعهد به پذیرش مسئولیت شوند، منعی برای فعالیت آنها وجود نخواهد داشت.

در حالی مقامات دولتی از قبول شرایط جمهوری اسلامی از سوی واتس‌اپ و اینستاگرام سخن می‌گویند که به دلیل تحریم‌ها هیچ‌ کدام از این دو پلتفرم در ایران دفتر ندارند و هیچ راه تعاملی هم از سوی حاکمیت با این دو پلتفرم ایجاد نشده؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد اینستاگرام و واتس‌اپ بخواهند در این شرایط قوانین خود را با قوانین جمهوری اسلامی هماهنگ کنند. 

تجربه فیلترینگ سرویس‌های پرمخاطب نشان می‌دهد فیلترشدن آنها تأثیری در کاهش استفاده آنها ندارد. برای نمونه پس از فیلتر تلگرام همچنان بسیاری از کاربران ایرانی از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند و حتی شروع محدودیت روی واتس‌اپ از هفته‌های گذشته باعث شده بسیاری از کاربرانی که بعد از فیلتر تلگرام به اجبار به سمت این پیام‌رسان کوچ کرده بودند دوباره به سمت تلگرام بازگردند. 

همچنین گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد میزان استفاده از فیلترشکن از زمان شروع محدودیت‌های اینترنتی سه‌هزار‌برابر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.