راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قانون پایانه‌های فروشگاهی برای شرکت‌های بورس و فرابورس از فردا اجرا می‌شود

شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس به‌عنوان نخستین گروه از مشمولان اجراکننده قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از فردا؛ اول آبان‌ به اجرای این قانون و صدور صورت‌حساب الکترونیکی ملزم شدند.

به گزارش ایسنا، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در مهرماه سال ۱۳۹۸ با هدف ایجاد تحول بنیادین در نظام مالیاتی کشور و در راستای نهادینه‌کردن عدالت مالیاتی و شفافیت اقتصادی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت ابلاغ شد. با تصویب قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، تمامی اشخاص مشمول این قانون مکلف به عضویت و ثبت‌نام در سامانه مؤدیان و صدور صورت‌حساب الکترونیکی برای فروش کالا و خدمات خود شدند.

در همین راستا، سازمان امور مالیاتی کشور تصمیم به اجرای تدریجی این قانون گرفت و تمامی مؤدیان مالیاتی را در یک سال و نیم و طی شش مرحله ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی کرد. شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس اولین گروه فراخوان‌شده هستند.

صورت‌حساب الکترونیکی نوعی صورت‌حساب است که عملیات صدور آن توسط پایانه فروشگاهی انجام می‌شود و مؤدیان مالیاتی برای فروش کالا و ارائه خدمت ملزم به صدور و ارسال آن در سامانه مؤدیان هستند. صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی ثبت‌شده در سامانه مؤدیان نیاز به ثبت مجدد توسط خریدار و فروشنده در سامانه معاملات فصلی ندارد.

پیش از اعلام این خبر، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در همایش تبیین پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس از این شرکت‌ها که شفاف‌ هستند و توانمندی فناوری و استانداردهای فرایندی دارند، درخواست کرده بود برای اجرای این قانون پیش‌قدم شوند، به اجرای بهتر قانون برای جامعه کمک کنند و با اقدام‌شان اختلاس و رانت و دزدی را کاهش دهند.

معاون مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان هم گفته بود شرکت‌های مذکور از تاریخ اول آبان به اجرای قانون مکلف شده‌اند و در صورت سرباززدن، مشمول جریمه خواهند شد که البته تا ۵۰ درصد امکان بخشودگی وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.