راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با مریم نجفی و حمید علی‌محمدی درباره اهداف برگزاری رویداد فینوهک مطرح شد / تلاشی برای ورود نسل جدید بازیگران

عصر تراکنش ۶۱ / فینوهک رویدادی رقابتی در حوزه فین‌تک با پیام «یک چالش بردار و با سرمایه‌گذار دست بده» است که در پنج حوزه ولث‌تک، اینشورتک، ‌رگ‌تک، لندتک و پرداخت بر اساس حل چالش‌های روز این صنعت، توسط شرکت توسعه کسب‌وکارهای نوگرای تجارت (تکنوتجارت) و مرکز نوآوری فینووا هشتم مردادماه آغاز به کار کرد و اختتامیه آن پس از حدود دو ماه توانمندسازی شرکت‌کنندگان (با کارگاه و منتورشیپ تیمی و فردی) برگزار خواهد شد؛ رویدادی که به‌دنبال حل چالش‌های واقعی و به‌روز صنعت فین‌تک کشور بوده و تلاشی است تا نسل جدیدی از بازیگران فین‌تک را وارد این صنعت کند. در گفت‌وگویی که با حمید علی‌محمدی، مدیرعامل تکنوتجارت و مریم نجفی، مدیرعامل فینووا داشتیم، به اهداف برگزاری این رویداد پرداختیم. طبق صحبت‌های نجفی، فینووا در فینوهک تلاش دارد تا تیم‌ها را از سردرگمی‌های کسب‌وکاری دور کند و با راهنمایی مؤثر، افراد را در مسیر درستی در صنعت فین‌تک قرار دهد. به گفته علی‌محمدی نیز تکنوتجارت در این رویداد از تیم‌ها و ایده‌هایی استقبال می‌کند که بتوانند با مسائل واقعی و دغدغه‌های ما مرتبط شوند و برای توسعه آن تیم‌ها چشم‌اندازی داشته باشند. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.


فینوهک؛ یک پلتفرم نوآوری باز


طبق صحبت‌های مریم نجفی، مدیرعامل فینووا، این مجموعه به‌طور پیوسته با اعضای اکوسیستم فین‌تک کشور، شرکت ارتباط فردا و زیرمجموعه‌های آن در تعامل است تا بتواند به رفع نیازهای نوظهور آنها کمک کند و ایده فینوهک نیز در اسفندماه ۱۴۰۰  از دل گفت‌وگوهای متنوع با مدیران عامل پرتفوی ارتباط فردا و فینووا شکل گرفت. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «فینوهک یک رویداد نیست، بلکه یک پلتفرم نوآوری باز است. در این پلتفرم سعی می‌کنیم با رفتن به سراغ کسب‌وکارهای متنوع نیازها و مشکلات آنها را تعریف کنیم و در مسیری به نام فینوهک، در اختیار چالش‌دوستان و افراد علاقه‌مند قرار دهیم. با رویکرد پلتفرم نوآوری باز سراغ مجموعه تکنوتجارت رفتیم و بعد از اینکه مشاهده کردیم دغدغه‌های مشترکی بین فینووا و تکنوتجارت وجود دارد، تصمیم گرفتیم با یکدیگر برنامه پیشبرد فینوهک را با قدرت بیشتر و با تجمیع توان هر دو شرکت داشته باشیم.»

نجفی می‌‌گوید که بعد از رشد نسل اول فین‌تک در ایران و بلوغ کاربران و کسب‌وکارهای نسل اول، نیازهای جدیدی در این صنعت به وجود آمده که می‌بایست به آنها پاسخ داده می‌شد و فینوهک تلاشی است تا نسل جدیدی از بازیگران فین‌تک را وارد چرخه کند.

حمید علی‌محمدی، مدیرعامل تکنوتجارت نیز ایده‌ اولیه برگزاری چنین رویدادی را وجود نیازهای بدون پاسخ فراوان در بانک و شبکه‌ مشتریان آن می‌داند و در این‌باره توضیح می‌دهد: «یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌پاسخ‌ماندن این نیازها عدم ارتباط صحیح صاحبان ایده با اکوسیستم بانکی کشور است. متأسفانه استارتاپ‌ها و صاحبان ایده شناخت درستی از شبکه‌ بانکی، فرایندها و مسائل موجود ندارند. توانمندی‌های دو مجموعه تکنوتجارت و فینووا در این حوزه می‌تواند مکمل یکدیگر باشد و همچنین اهداف مشترک هر دو مجموعه، دلیل اصلی شکل‌گیری این همکاری است.»

نجفی سپس می‌گوید که در فینووا با هدف هم‌افزایی و توان‌افزایی در کنار تکنوتجارت قرار گرفته‌اند تا افراد و تیم‌ها خدمات متنوع‌تری در خصوص منتورینگ و آموزش در حوزه فین‌تک داشته باشند. او در این‌باره می‌گوید: «تلاش داریم تیم‌های شکل‌گرفته یا آمده به فینوهک در پنج حوزه ولث‌تک، اینشورتک، رگ‌تک، لندتک و پرداخت در حوزه‌های مطرح‌شده یا چالشی بردارند یا چالش خود را دنبال کنند.»

طبق صحبت‌های علی‌محمدی، تعریف صحیح چالش‌ها و نیازهای موجود و هدایت صاحبان ایده در مسیری درست می‌تواند به راهکارها و محصولاتی خلاقانه در جهت پاسخ به نیازهای موجود و خلق کسب‌وکارهای موفق در این حوزه منجر شود.


نوآوری؛ یک وظیفه تعریف‌شده در فینووا


ارتباط فردا در عمده حرکت‌هایی که داشته، سعی کرده نوآوری را به‌نوعی با خود به همراه داشته باشد. آیا در این اتفاق هم ردپایی از نوآوری را شاهد خواهیم بود؟ نجفی در پاسخ به این سؤال می‌گوید که فینووا بازوی نوآوری و سرمایه‌گذاری جسورانه ارتباط فرداست و دنبال‌کردن نوآوری یک وظیفه تعریف‌شده در مجموعه فینوواست. او در این‌باره این‌طور توضیح می‌دهد: «نوآوری‌ای که در فینووا دنبال می‌کنیم بر اساس پارادایم نوآوری باز است، ولی برپایه پاسخگویی و مبتنی بر اکوسیستم اقتصادی کشور نوآوری باز را تعریف می‌کنیم. ما به‌دنبال آن دسته از نوآوری‌هایی هستیم که بتواند نیاز کسب‌وکارهای پرتفوی ارتباط فردا و فینووا و بالطبع نیازهای کاربران آنها را برطرف سازد و پاسخگوی نیاز باشد. از طرف دیگر نوآوری باز را دنبال می‌کنیم؛ چراکه باور داریم با هم‌افزایی با دیگر بازیگران صنعت است که می‌توانیم سبب تغییر در نگاه و وضعیت اکوسیستم خدمات نوآورانه مالی شویم. ما در اکوسیستم فین‌تک ایران به‌ سرعت و جسارت نیاز داریم.»


ارزش‌آفرینی از طریق همگرایی فناورانه با تیم‌ها


نجفی سپس در پاسخ به این سؤال که برای انتخاب تیم‌ها و سرمایه‌گذاری روی آنها، چه معیارها و شاخص‌هایی را در نظر دارند، می‌گوید: «سرمایه‌گذاری اولین قدم فینوواست. فینووا طی ۴۵ روز روی تیم‌های منتخب سرمایه‌گذاری خواهد کرد. شاخص‌هایی چون تیم، اثرگذاری، حجم بازار و ارزش چالش انتخاب‌شده، راهکار ارائه‌شده، کیفیت پیاده‌سازی و اجرای راهکار مواردی است که آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. اگر چالش‌های معرفی‌شده را بردارند، بسیاری از موارد بالا در آنها رعایت شده است.»

طبق صحبت‌های مدیرعامل فینووا، در خصوص تیم به تخصص، اشتیاق و ترکیب اعضا و مکمل‌بودن آنها و همچنین ویژگی‌های فردی و شخصیتی آنها نگاه می‌کنند. او می‌گوید: «در خصوص راهکار، تناسب راه‌حل با چالش انتخاب‌شده، واقع‌‌بینانه‌بودن و نوآورانه‌بودن آن مورد بررسی قرار می‌‏گیرد. در خصوص کیفیت پیاده‏‏‌‏سازی، معماری به‌کاررفته در توسعه کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) و موارد فنی دیگر لحاظ می‌شود.»

حمید علی‌محمدی نیز درباره معیارهای تکنوتجارت برای انتخاب تیم‌ها، این‌طور می‌گوید: «ما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار خطرپذیر شرکتی (CVC) فعالیت می‌کنیم و خط‌مشی ما ارزش‌آفرینی از طریق همگرایی فناورانه با تیم‌هاست؛ بنابراین در این رویداد از تیم‌ها و ایده‌هایی استقبال می‌کنیم که بتوانند با مسائل واقعی و دغدغه‌های ما مرتبط شوند و ما بتوانیم برای توسعه آنها چشم‌اندازی داشته باشیم. گرچه می‌توان گفت با حمایت‌های تخصصی، فنی و کسب‌وکاری ما، کار تیم‌ها را تسهیل خواهیم کرد. همه استارتاپ‌هایی که ما تابه‌حال با آنها کار کرد‌ه‌ایم یا به بازار بانک یا شرکت‌های زیرمجموعه متصل شده‌اند یا در حال اتصال هستند و در این حوزه عملکرد مثبت سرمایه‌گذار خطرپذیر شرکتی ما در تکنوتجارت کاملاً مشهود است.»


خدمات فینووا و تکنوتجارت به تیم‌ها


نجفی در ادامه درباره خدماتی که فینووا در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهد، صحبت می‌کند و در این‌باره توضیح می‌دهد که بیش از ۱۰ کارگاه تخصصی حوزه فین‌تک، ترتیب‌دادن جلسات منتورینگ از طرف ۲۰ منتور با سابقه کار در صنایع مالی و فین‌تک و همچنین فراهم‌کردن فضایی سه‌روزه برای کار روی ایده‌ها تلاشی از طرف فینووا و تکنوتجارت است. او می‌گوید: «همچنین تیم‌های منتخب رویداد فینوهک، امکان جذب سرمایه، دریافت خدمات شتاب‌دهی و استقرار در فضای این دو مجموعه را خواهند داشت. مورد دیگری که وجود دارد همراهی شرکت‌های فین‌تکی موفق ایران نظیر فینوتک و همراه‌کارت است که به‌ترتیب امکان دسترسی به سرویس‌ها و APIهای مورد نیاز و دسترسی به بازار و شبکه مناسب برای رشد و توسعه را به همراه دارند.»

حمید علی‌محمدی نیز در خصوص خدمات تکنوتجارت به تیم‌های این رویداد می‌گوید: «تیم استارتاپ استودیو ما در هکاتون حضور دارد و با قرار گرفتن در کنار تیم‌ها هم از نظر فنی و هم کسب‌وکاری و استفاده از افراد متخصص سعی می‌کند تیم‌ها را رشد دهد و به سرمنزل مقصود برساند. خدمات شتاب‌دهی ما شامل سرمایه‌گذاری‌های بنیادین، راهنمایی و هدایت مؤثر، ایجاد دسترسی به شبکه‌های ارتباطی حیاتی، آموزش‌های تخصصی و همچنین اعطای تسهیلات زیرساختی است که در این رویداد به کمک تیم‌ها می‌آید. در کل با توجه به موقعیت و گستره فعالیت‌های ما، تیم‌ها تا مدت‌ها می‌توانند مطمئن باشند اگر منطبق بر انتظارات پیش روند، به سرمایه‌گذار نیازی نخواهند داشت و در مراحل بعدی هم ما می‌توانیم همراه‌شان باشیم. از سوی دیگر کارخانه نوآوری تجارت (که در جوار کارخانه آزادی در حال راه‌اندازی است) را برای استقرار و فضای کار اشتراکی در نظر گرفته‌ایم.»

به گفته نجفی، بزرگ‌ترین آورده فینووا در فینوهک همراهان متخصص است. او در این‌باره این‌طور توضیح می‌دهد: «در فینوهک همراه‌کارت با بانک ۱۷ میلیون کاربری خود، فینوتک با زیرساخت‌های فنی بانکداری باز و ارتباط فردا با شبکه‌ای از متخصصان و تجربه همراه فینووا شده‌اند تا دانش و تخصص خود را در اختیار تیم‌ها قرار دهند. ما تلاش کردیم تا ظرفیت متخصصان این همراهان را نیز به فینوهک بیاوریم و منتورینگ و کارگاه‌هایی برای آنها ترتیب دهیم تا علاقه‌مندان فین‌تک از آنها استفاده کنند. با توجه به نوع چالش انتخاب‌شده امکان اتصال به شبکه ارتباط فردا یا استفاده از سایر دسترسی‌های مورد نیاز توسعه استارتاپ منتخب در اکوسیستم بانک آینده، مشخص خواهد شد.»

حمید علی‌محمدی نیز درباره استفاده تیم‌ها از بازار بانک تجارت این‌طور می‌گوید: «همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، ما تاکنون توانسته‌ایم کارنامه مثبتی در اتصال استارتاپ‌ها به بازار داشته باشیم و همواره با نگاه کیفی و آینده‌نگر به فضای نوآوری نگریسته‌ایم و حل مسائل و نیازهای بانک و به‌طور کلی اکوسیستم فین‌تک را در آن پیگیری کرده‌ایم. در این رویداد هم چالش‌هایی طرح کرده‌ایم که تیم‌ها را در مسیر توسعه کسب‌وکارشان جهت می‌دهد و کاملاً هدفمند است. معاملات الگوریتمی، اعتبارسنجی دیجیتال مشتریان حقوقی، مدل‌سازی رفتار مشتریان بانکی و مباحث مربوط به متاورس چالش‌هایی هستند که ما در فینوهک طرح کرده‌ایم.»


رویدادی مبتنی بر چالش‌های واقعی صنعت فین‌تک


مدت‌هاست که رویدادهای استارتاپی دیگر با استقبال چشم‌گیری روبه‌رو نمی‌شوند و به عقیده بسیاری، تیم‌های موفق دیگر این روزها در رویدادها به‌دنبال راه موفقیت نیستند. نجفی در واکنش به این موضوع این‌طور می‌گوید: «رویدادهای استارتاپی بخش مهمی از اکوسیستم استارتاپی هستند. وقتی از واژه اکوسیستم استارتاپی استفاده می‌شود، به سیستمی متشکل از مجموعه‌عواملی اشاره دارد که با یکدیگر در تعامل هستند و متأثر از محیط بیرونی خود، روی همدیگر تأثیر متقابل می‌گذارند. فینوهک رویدادی مبتنی بر چالش‌های واقعی و به‌روز صنعت مالی و فین‌تک با ارائه کارگاه‌های آموزشی تجربه‌محور و خدمات منتورینگ و سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات شتاب‌دهی است که جای خالی رویدادهای استارتاپی را در سال‌های همه‌گیری کرونا پر می‌کند. رویدادها نقش هوا را در اکوسیستم استارتاپی دارند؛ هوایی که اکسیژن را به موجودات زنده این اکوسیستم می‌رساند و آن را سرزنده و شاداب نگه می‌دارد. فینووا در فینوهک تلاش دارد تیم‌ها را از سردرگمی‌های کسب‌وکاری دور کند و با راهنمایی مؤثر، افراد را در مسیر درستی از صنعت فین‌تک قرار دهد.»

علی‌محمدی نیز درباره این موضوع این‌طور می‌گوید: «آنچه شما به آن اشاره می‌کنید را شاید بتوان برخاسته از نوعی سرخوردگی دانست که در پی برگزاری غیرهدفمند رویدادها پیش آمده است. ما در تکنوتجارت به سهم خودمان تلاش کرده‌ایم در دام چنین فعالیت‌های نمایشی‌ای نیفتیم و اگر بخواهم صادقانه بگویم، گاهی آن‌قدر کار برای انجام‌دادن داشته‌ایم که زمانی برای نمایش نیافته‌ایم. پس اگر ما با چنین رویکردی برگزارکننده این رویدادیم، می‌توانیم تضمین کنیم که این حضور هدفمند است و چون ما اهداف شفاف و مشخصی داریم، تیم و ایده‌ای هم که با ما دست همکاری دهد، سردرگم نخواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.