راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات در راستای حمایت از بهسازی و نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، در راستای حمایت از بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، توییتی منتشر کرد و گفت: «بانک مرکزی و شبکه بانکی آمادگی دارند پس از دریافت مصوبه هیئت دولت و تضمین‌نامه سازمان برنامه‌وبودجه نسبت به شروع فرایند اجرایی تسهیلات مذکور اقدام کنند.»

بنياد مسكن انقلاب اسلامی در تاريخ 21 فروردین سال 1358 به فرمان امام خميني(ره)، به‌منظور تأمين مسكن محرومان و به عنوان متولی توسعه و عمران روستاهاي كشور و ساخت واحدهاي مسكوني شهرها در چارچوب سياست‌ها و برنامه‌هاي دولت جمهوري اسلامی ایران تشكيل شد.

نظام بانکی از سال ۹۲ الی ۹۹،  ۳۵۰ هزار فقره تسهیلات معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان بابت حوادث غیرمترقبه پرداخت کرد. در همان سال نظام بانکی در راستای طرح نوسازی و بهسازی واحدهای مسکن روستایی؛ حدود دو و نیم‌میلیون واحد مسکن روستایی را نوسازی کرد که مجموعاً ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع داخلی بانک‌ها در راستای نوسازی مسکن روستایی و حوادث غیرمترقبه پرداخت شد.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی، هدف از پرداخت این تسهیلات را، حمایت از اقشار آسیب‌دیده، محروم و روستایی بیان کرده بود.

بعد از گذشت حدود یک سال و نیم از اقدامات انجام‌شده توسط دولت قبل در راستای نوسازی مسکن روستایی، هیئت دولت سیزدهم، در جلسه صبح چهارشنبه دوم شهریورماه به پیشنهاد سازمان برنامه‌وبودجه کشور و در راستای دستور رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را موظف کرد نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آنها برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستاها اقدام کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر اساس مصوبه هیئت وزیران، سقف فردی تسهیلات در سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع ۲۰ سال) تعیین شد.

شرایط استفاده از تسهیلات مسکن روستایی موضوع این تصویب‌نامه شامل رعایت احراز ۵ سال سابقه سکونت دائم در روستا، عدم سابقه استفاده از تسهیلات مسکن روستایی و ارائه سند مسکن روستایی برای استفاده از تسهیلات نزد بانک عامل است.

سود سهم متقاضی برای تسهیلات مسکن روستایی ۵ درصد است و به استناد قانون جهش تولید مسکن وزارت راه و شهرسازی، صندوق ملی مسکن موظف است یارانه سود تسهیلات برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی، موضوع این تصویب‌نامه را از محل منابع صندوق ملی مسکن تضمین کند. هزینه‌های یادشده پس از اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل منابع مذکور به بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.

گزارش عملکرد این تصویب‌نامه توسط وزارت راه و شهرسازی در شورای‌عالی مسکن ارائه شده و این وزارتخانه مسئول نظارت بر حُسن اجرای مصوبه است.

پس از گذشت ۲ روز از جلسه هیئت دولت، مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، جمعه ۴ شهریورماه ۱۴۰۱ با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود گفت: «در راستای حمایت از بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، بانک مرکزی و شبکه بانکی آمادگی دارند پس از دریافت مصوبه هیئت دولت و تضمین‌نامه سازمان برنامه‌وبودجه، نسبت به شروع فرایند اجرایی تسهیلات مذکور در چارچوب قانون اقدام نمایند.»
 او در ادامه گفت: «مبلغ تسهیلات این طرح ۲۰۰ میلیون تومان است که به متقاضیان معرفی‌شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قابل پرداخت خواهد بود.»

او در پایان افزود: «زمان دقیق شروع اعطای تسهیلات طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، متعاقباً از طریق روابط عمومی بانک مرکزی اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

منبع پایگاه اطلاع‌رسانی دولت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.