راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پروژه اسکم تیمون چیست؟ / برباد دادن سرمایه؛ سریع و فوری

شهر خوی در استان آذربایجان غربی که به داشتن شکارگاه‌های تاریخی معروف است، این روزها محل شکارچیان سرمایه‌های مردم شده؛ عده‌ای سایت و اپلیکیشنی به نام «تیمون» را راه انداخته و وعده سود ۲۰ برابری به سرمایه‌گذاران می‌دهند. اتفاقی که به گفته برخی از شهروندان شهرستان خوی، تبدیل به یکی از سوژه‌های جدی صحبت‌های روزمره و درگیری ساکنان خوی شده و به ارومیه و تبریز هم رسیده است. ماجرا چیست؟

داستان تیمون چند ماه پیش از تبلیغ و بازاریابی در صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی شروع شد اما در میان انبوهی از تبلیغات شبیه به یکدیگر و وعده سود بالا و درآمدزایی گم بود و شاید کسی چندان به آن توجهی نمی‌کرد اما رفته‌رفته به محبوبیت آن اضافه شد.

در تبلیغات تیمون، گردانندگان آن این‌طور آن را معرفی می‌کردند: «اپلیکیشن تیمون یک راه کسب درآمد دلاری با انجام ماموریت‌‌های مشخص روزانه است. شما کاربران می‌توانید با سرمایه‌گذاری در این اپ در طی ۱۷ روز پول خود را دوبرابر کنید.»

به گفته آنها، سایت و اپلیکیشن تیمون با استفاده از خرید واسطه‌ای از فروشگاه‌های اینترنتی مقدار معینی از کمیسیون مشخص شده را به کاربران پرداخت می‌کند و  حداقل میزان سرمایه‌گذاری در اپلیکیشن تیمون ۳۸ تتر معادل ۳۸ دلار است که طی ۱۷ روز این مقدار به ۷۶ دلار می‌رسد.

تیمون با همین توضیحات شروع به جذب سرمایه‌های افراد کرده و مدل کاری خود را هم هرمی گذاشته، یعنی هرکسی یک نفر دیگر را به خودش به این سایت ببرد، می‌تواند سود بیشتری به دست بیاورد.

نحوه جذب پول تیمون هم جالب است. جست‌وجوی گوگل نشان می‌دهد، ده‌ها آگهی به نام تیمون در سایت دیوار ثبت شده و عنوان‌های مختلفی مانند «آموزش و راه‌اندازی تیمون»، «کسب درآمد با تیمون» و «سرمایه‌گذاری در تیمون» در معرفی این آگهی‌ها آمده است.

اما روی هرکدام از این آگهی‌ها در صفحه گوگل کلیک کرده و به سایت دیوار برویم، متوجه می‌شویم دیوار آن آگهی را حذف کرده است. البته آگهی‌دهنده‌ها ترفندهای دیگری زده و از نام تیمون در عنوان آگهی خود استفاده نمی‌کنند، به‌عنوان‌مثال یک نمونه آگهی در خصوص «رقیبی برای تیمون» است اما جزئیات آگهی را که می‌بینیم همان تیمون است و خبری از «رقیب» نیست.

به ثبت‌کننده یکی از همین آگهی‌ها که هنوز دیوار آن را حذف نکرده بود، به‌صورت ناشناس پیام دادیم تا ببینیم با چه جزئیاتی تلاش در جذب کاربر دارند. دقایقی بعد در چت دیوار لینکی را فرستاد و گفت «بعد از ثبت‌نام در این سایت لینک دانلود اپلیکیشن برایتان ارسال می‌شود.»

تیمون

نکته‌ای که به چشم می‌آید همین است که تیمون هیچ سایت و محل ثابتی برای ثبت‌نام و دانلود اپلیکیشن ندارد و مدام آدرس خود را عوض می‌کند.

نکته دیگر هم این است که اکثر آگهی‌ها مربوط به آن از شهر خوی و آذربایجان غربی و شرقی است. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی که ساکن شهر خوی هستند، از پرآوازه شدن تیمون در شهر خوی نوشتند.

یکی از کاربران دراین‌رابطه نوشته: «شهر ما (خوی) برنامه‌ای اومده به اسم تیمون و اونقدری معروف شده که مردم دارند ماشین و خونه‌هاشونو میفروشن، پولشو میذارن اونجا، به جز شهر ما در تبریز و ارومیه هم هست.»

یکی دیگر از کاربران هم نوشته: «سایت تیمون و کوچین از شهر خوی بیش از ۵ هزار میلیارد تومن پول بردند.»

نکته مهم دیگر این است که اکثر آگهی‌های تیمون در دیوار ثبت شده و تبلیغات ذکر شده در گزارش مربوط به یک هفته اخیر است.

درحالی که در ابتدای مردادماه یعقوب رشتبر، دادستان عمومی و انقلاب خوی اعلام کرده بود: «جریان تیمون به‌نوعی از شهرستان خوی شکل‌گرفته و خانواده‌های زیادی در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کردند. اما عوامل وابسته به دو شبکه کوچین و تیمون که در فضای مجازی فعالیت و مردم را به سرمایه‌گذاری دعوت می‌کردند، با تلاش نیروهای اطلاعاتی در خوی دستگیر شدند.»

از طرفی به نظر می‌رسد تیمون فعلاً حداقل برای برخی از کاربرانش غیرفعال شده و این موضوع را می‌توان از واکنش برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی فهمید که عصبانی و خشمگین هستند که پولشان در حساب سایت مانده و دیگر دسترسی به آن ندارند. حتی آگهی‌های در دیوار ثبت شده که نشان می‌دهد پروژه اسکم تیمون به مرحله باخت رسیده به دنبال ترفند جدیدی برای ارتباط با کاربر باشد.

آگهی درباره تیمون

تمام این ماجرا نشان می‌دهد، تیمون هم مانند دیگر پروژه‌های اسکم قبلی و احتمالاً بعدی یک ویژگی بارز داشته: «وعده سود نجومی می‌دهد و پس از مدتی ناپدید می‌شود.»

3 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    آنهایی که سرمایه زندگی را ازدست دادند کجا باید شکایت کنند و چرا مراجع قضایی و انتظامی اطلاع رسانی خوبی نکردند تا سرمایه های مردم از بین نرود ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.