راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در وبینار«تتر؛ دروازه ورود به دنیای رمزارزها» مطرح شد / کارکرد دلار دیجیتال برای سرمایه‌گذاران ایرانی

وبینار«تتر؛ دروازه ورود به دنیای رمزارزها» با همکاری تترلند و تریدرز پلاس برگزار شد. در این وبینار حسن سازگار، کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال و کارشناس امور مشتریان در تترلند به مروری بر تاریخچه پول پرداخت و با برشمردن چند ویژگی، دلار کاغذی و دلار دیجیتال را مقایسه کرد.

سازگار صحبت‌های خود را با مروری بر تاریخچه پول آغاز کرد و گفت:« پول به‌عنوان ابزاری برای انجام دادوستد بعد از گذر از روش مبادله کالا به کالا به وجود آمد. در ابتدا سکه ابزار پرداخت بود و کم‌کم پول کاغذی جای آن را گرفت. در عصر حاضر یک دوره گذار دیگر درحال رخ دادن است و آن هم گردش اقتصاد از پول کاغذی به پول دیجیتال است.»

او ادامه داد:« در ایران طی دوره‌های مختلف همواره نوسانات زیادی در پول تجربه کرده‌ایم و یکی از منطقی‌ترین کارها برای حفظ ارزش پول تبدیل ریال به دلار بوده است تا بتوان دارایی خود را به یک واحد پول با اعتبار بالا و نوسان کم تغییر داد. دلار پرمعامله‌ترین ارز در دنیا است و تقریبا 44 درصد بازار را در دست دارد.»

به گفته او خطر سقوط ارزش پول اما فقط مختص ایران نیست و در جهان نیز در کشورهای مختلف دوره‌های سقوط ارزش پول به شکل جدی وجود داشته و بحران آفریده است. پررنگ‌ترین مورد اخیر آن مربوط به بحران مالی 2008 است. آن زمان دولت آمریکا تصمیم گرفت با چاپ پول بحران مالی موجود را مدیریت کند اما همین تصمیمات غلط منجر به تورم فزاینده شد؛ چراکه مقدار پول چاپ‌شده با حجم رشد اقتصاد همخوانی نداشت و همین بحران مالی را عمیق‌تر کرد.

سازگار اضافه کرد:« ایده ارز دیجیتال دقیقا از همین جا شکل گرفت؛ اینکه باید ابزارهای تعریف شود که بدون چاپ و صدور پول بتواند به اقتصاد کمک کند. بنابراین مکانیزم بیت کوین در ابتدا در مخالفت با چاپ پول طراحی شد و بعد از آن هم ارزهای دیجیتال دیگری اضافه شدند.»

بعد از این مرحله در جهان به این فکر شد که باید برای پول دیجیتال هم دنبال پشتوانه بود تا ارزش خود را از دست ندهد.

این کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال معتقد است: «برای اینکه دلار دیجیتال، دارایی باارزشی بماند، شرکت تتر درازای یک تتر یا دلار دیجیتالی که وارد بازار کرد، یک دلار کاغذی به عنوان پشتوانه در بانک مرکزی آن کشور قرار داد تا کاربران بتوانند به ارز دیجیتال اعتماد کنند. تا اینکه بالاخره تتر در سال 2020 به اوج محبوبیت رسید و خیلی از صرافی‌ها و مکان‌های اقتصادی تتر را به عنوان یک دلار دیجیتال پذیرفتند.»


معایب و مزایای سرمایه‌گذاری در بازار دلار دیجیتال و دلار کاغذی


او در ادامه این وبینار به مقایسه دلار دیجیتال و دلار کاغذی پرداخت و معایب و مزایای سرمایه‌گذاری در هر کدام از این دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاران ایرانی برشمرد.

سازگار توضیح داد:« در دلار کاغذی محدودیت در خرید و فروش وجود دارد. براساس مصوبه مجلس اگر خریدار یا فروشنده‌ای از صرافی غیرمجوز معامله یا حواله‌ای انجام دهد، آن عمل معادل قاچاق و آن شخص متخلف است. اما در خرید تتر یا دلار دیجتال محدودیتی وجود ندارد. همچنین طبق مصوبه مجلس اگر شخصی قصد نگهداری 10 هزاردلار دارد مشکلی نیست اما اگر قصد نگهداشتن مبالغی بیش از این را داشته باشد، باید یک صورت حساب از صرافی یا اظهارنامه گمرکی داشته باشد. از این بابت هم درمورد دلار دیجیتال نیازی به مجوز نیست.»

نکته بعدی امکان جعل دلار است. صرافی‌ها از یک سری ابزار و دانش انباشته خود برای تشخیص دلار واقعی استفاده می کنند اما این ابزارها دردسترس همگان نیست. در مقابل برای بررسی امنیت تتر از سه روش می‌توان استفاده کرد. یکی اینکه از طریق لوگوی توکن می توان واقعی بودن آن را شناخت.

همچنین به txid می‌توان توجه کرد که مربوط به پیگیری تراکنش است. زمانی که تراکنش مالی برای رمزارز انجام می‌دهید txid صادر می‌شود که یونیک و منحصر به یک مشتری است.  روش سوم استفاده از وب سایت‌های دلار دیجیتال و صحت سنجی پول دیجیتال در آنهاست.

سازگار در تکمیل این موارد اضافه کرد:« خطر نگهداری دلار کاغذی بالا است. همین چند ماه پیش یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایران دچار دستبرد و احتمالا دلارهای زیادی در صندوق های امانات به سرقت برده شد. عیب بعدی که دلار کاغذی دارد، قیمت آن است. زمانی که شروع به خرید و فروش دلار می‌کنید کارمزدهایی را صرافی‌ها تعیین می کنند که بسته به شرایط بازار موجب اختلاف قیمت چشم گیری در نرخ دلار خریدوفروش شده ایجاد می‌کند. در مقابل به دلیل اینکه بازار رمزارزها به سمت رقابتی شدن است اختلاف قیمت در دلار دیجیتال خیلی ناچیز است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.