راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اسکمرهای کریپتو به مهسا امینی هم امان ندادند / توکن مهسا امینی در بستر بایننس اسمارت چین

اسکمرها در فضای بلاکچین، این بار برای سوءاستفاده سراغ احساسات به غلیان درآمده جامعه جهانی رفته و توکنی به نام مهسا امینی در بستر بایننس اسمارت چین منتشر کرده‌اند. گفته می‌شود این پروژه سرمایه‌گذاری 12هزاردلاری دارد و یک تریلیون توکن برای آن در نظر گرفته شده است.

نزدیک دو هفته از مرگ مهسا امینی می‌گذرد و بعد از این واقعه، اعتراض به مرگ او از سطح ایران به جامعه جهانی رسید و هشتگ مهسا امینی در توئیتر بالغ بر 150 میلیون بار استفاده شد که در تاریخ توئیتر بی‌سابقه است. همین دامنه گسترده واکنش‌های داخلی و جهانی، حالا کلاهبردارانی را دست به کار کرده که از هیچ فرصتی برای سوءاستفاده نمی‌گذرند؛ حتی اگر پای جان و احساسات جمعی یک جامعه در میان باشد.

توکنی به نام مهسا امینی راه‌اندازی شده که برای آن در سایت coinmarketcap هیچ پروفایلی در شبکه‌های اجتماعی ثبت نشده و سپیدنامه‌ای هم ارائه نشده است. راه‌اندازان و گردانندگان این توکن فقط روی احساسات و واکنش‌های جمعی به مرگ مهسا امینی حساب کرده‌اند و حالا که این نام از تمامی نقاط جهان به گوش می‌رسد، به روال همیشه تجارتشان، فرصت را غنیمت شمرده و به دنبال فروش توکن مهسا امینی هستند.

در حال حاضر دو توکن با نام‌های Mahsa Amini در دو بستر بایننس اسمارت چین (BSC) و اتریوم (ERC20) در حال انتشار است. توکنی که در بستر اتریوم است در تاریخ 4 مهر منتشر شده و انتشار توکن بستر بایننس هم تقریباً در همین بازه زمانی بوده است.

براساس اطلاعات coinbase، این توکن‌ در حال حاضر در چند صرافی ازجمله PancakeSwap (v2)، Mdex و BSCswap در حال معامله بوده و البته فقط امکان خرید دارد و قابل فروش نیست. همچنین طبق داده‌های Coinmarketcap، حدود ۹۹ درصد از این توکن‌ در دو آدرس نگهداری می‌شود.

توکن مهسا امینی

به نظر می‌رسد توکن مهسا امینی یک شبکه پرداخت مالی غیرمتمرکز است و برای تسهیل پرداخت‌های قابل برنامه‌ریزی و توسعه زیرساخت‌های مالی باز، از سبدی از استیبل‌کوین‌های فیات استفاده می‌کند که به‌طور الگوریتمی توسط ارز استیبل کوینش MAHSA AMINI تثبیت شده‌اند. از دسامبر ۲۰۲۰، این شبکه حدود ۲۹۹ میلیارد دلار برای بیش از دومیلیون کاربر معامله کرده است.

بستر بایننس اسمارت چین سابقه خوبی در پروژه‌های شفاف ندارد و پیش از این هم چندین پروژه رمزارزی اسکم روی این بستر شناسایی شده بود. توکن تتلو و توکن‌هایی مانند توکن اسکویید گیم نیز در همین بستر بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.