راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کیف پول دیجیتال؛ راه‌حل قطعی مشکلی خرید اعتباری و اقساطی / این گره با دست باز می‌شود

یکی از روش‌های مقابله با رکود اقتصادی و مدیریت درآمد خانوارها در شرایط تورمی، اعطای دسترسی به اعتبار و تأمین مالی مصرف‌کننده است. از راهکار‌های تأمین مالی مصرف‌کننده، می‌توان به ارائه خدمات خرید اعتباری-اقساطی برای کارکنان سازمان‌ها اشاره کرد. بیش از دو دهه، کسب‌وکارهای متعددی در تلاش برای پیاده‌سازی این راهکار بوده‌اند که تا به امروز عواملی چون ضعف زیرساخت‌های مقرراتی، نبود بستری یکپارچه در فرایند تمرکز و تجمیع امکانات، شناخت ناکافی سازمان‌ها و عدم درک درست بانک‌ها نسبت به ارائه راهکار مناسب، مانع از رشد ظرفیت‌های اعطای اعتبار به‌عنوان یک عامل محرک در اقتصاد شده بود.

با این‌ وجود طی سالیان اخیر با ظهور فین‌تک و رشد شرکت‌های فعال در این حوزه و به پشتوانه امکانات فضای کسب‌وکار مجازی و همچنین تغییرات مثبتی که در وضع قوانین رگولاتوری اتفاق افتاده، به نظر می‌رسد که این گره در حال گشوده‌شدن است. امروزه سازمان‌ها، نهادها، ادارات دولتی و حتی شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی به این حوزه توجه کرده‌ و به نتایج ملموسی هم دست یافته‌اند. فروش اقساطی کالا و خدمات یکی از ظرفیت‌های نخست شکل‌گیری عنصر اعتبار در فضای یک کسب‌وکار است که در شرایط فعلی اقتصادی کشور می‌تواند موتور محرکه‌ای در کنار زدن سایه‌ رکود اقتصادی هم باشد.

دسترسی به اعتبار و تأمین مالی مصرف‌کننده به خانوارها اجازه می‌دهد تا با انتقال میان‌دوره‌ای درآمد، مصرف خود را بهتر مدیریت کنند. در واقع به کمک تأمین مالی مصرف‌کننده، خانوارها می‌توانند در دوران رکود، با تکیه‌ بر منابع آینده، بر تنگنای اعتباری فائق آیند.

خرید کالا به‌صورت اقساطی باعث افزایش توان خرید آحاد جامعه، رونق تولید و حفظ قدرت خرید مشتریان می‌شود. همچنین نرخ بهره دریافتی اعتبار تخصیصی، از نرخ تورم کشور کمتر بوده و خریدار علاوه بر انتفاع و بهره‌برداری از کالای درخواستی، ارزش پول خود را در مقابل تورم و کاهش ارزش پول نقد حفظ خواهد کرد.

امروزه با استفاده از راهکارهای کیف پولی، تمامی فرایندهای مربوط به خرید اعتباری-اقساطی برای کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌ها فراهم شده است. خریدار در خرید اعتباری، از اعتبار خود نزد بانک استفاده می‌کند و وجهی از پس‌انداز خود نمی‌پردازد. خریدار، کالایی را که خریداری کرده، به‌صورت فیزیکی تصرف کرده و از آن استفاده می‌کند، اما فروشنده تا زمان پرداخت تمامی اقساط آن را در لیست طلبکاری خود حفظ می‌کند.

از مزایای طرح خرید اعتباری-اقساطی آن است که مشتریان، وسایل ضروری و گران‌قیمت مورد نیاز خود را به‌صورت اقساطی خریداری می‌کنند. فروشندگان این نوع اقلام نیز می‌توانند فروش کالاهای خود را افزایش داده و مشتریان بیشتری جذب کنند. جذابیت خرید اقساطی در آن است که به خریداران این امکان را می‌دهد تا به‌ جای اینکه تمامی بهای کالای مورد نیاز خود را از پس‌انداز خود بپردازند، از مزایای داشتن کالاهای نسبتاً گران بهره‌مند شوند، در حالی‌ که هزینه آن را به‌تدریج و از درآمد خود در آینده پرداخت می‌کنند؛ خرید اعتباری-اقساطی می‌تواند قدرت خرید مصرف‌کنندگان عادی را با در نظر داشتن شرایط تورمی تا حد زیادی گسترش دهد.

برخی مزایای خدمات اعتباری-اقساطی کیف پولی برای مشتریان عبارت است از:

  • افزایش توان خرید و ارتقای رفاه اقشار کم‌درآمد جامعه با توجه‌به شرایط اقتصادی تورم‌زای کشور؛
  • شرایط دریافت آسان با حداقل وثیقه و بدون مراجعه حضوری؛
  • مدیریت هزینه و آزادی عمل در پرداخت؛
  • سهولت در بازپرداخت اقساط به‌صورت خودکار؛
  • امکان استفاده از دیگر خدمات کیف پول؛
  • امکان استفاده از مزایای باشگاهی و شبکه تخفیف فروشگاهی.

مزایای خدمات اعتباری-اقساطی برای فروشندگان یا پذیرندگان عبارت است از:

  • گسترش حوزه بازار و افزایش فروش؛
  • کاهش ریسک عدم وصول مطالبات و اطمینان از بازپرداخت اقساط؛
  • کاهش زمان فروش و عدم رسوب کالا؛
  • هدایت جریان نقدینگی، رونق بازار کسب‌وکار و کاهش نرخ تورم؛
  • حمایت از تولیدکنندگان داخلی.

جذابیت امکان بهره‌مندی از اعتبار می‌تواند تقاضای قابل‌ توجهی را در این عرصه جذب و به‌ سوی مراکزی که توان اعتبارسنجی دارند، هدایت کند. با توجه‌ به اینکه بانک‌ها دارای قوانین و مقررات دست‌وپاگیر و غیر قابل‌ انعطافی هستند، ظهور شرکت‌های فین‌تک، باعث سهولت خرید اعتباری شده است. این شرکت‌ها هم به پذیرندگان یا فروشندگان و هم به مصرف‌کنندگان و خریداران، خدمات سیستم  اقساطی و اعتباری را به آسان‌ترین شکل ممکن و با حداقل بوروکراسی اداری ارائه می‌دهند.

در ایران نیز از جمله شرکت‌های پیشرو در این حوزه، می‌توان به شرکت تجارت الکترونیک بهار، اشاره کرد که کسب‌وکاری فعال در زمینه فناوری‌های مالی است و توانسته با بهره‌مندی از سیستم اختصاصی بانکداری متمرکز (Core Banking) خود، خدمات و راهکارهای گوناگونی را در حوزه کیف پول دیجیتال و ارائه زیرساخت خدمات اعتباری-اقساطی در اختیار سازمان‌‌ها و کسب‌وکارها قرار دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.