راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر کسب‌وکار نئوبانک حصین از ورود این شرکت به حوزه لندتک می‌گوید / اهمیت تکمیل خدمات اعتبارسنجی و پذیرش تضامین نوآورانه

حصین شرکت فناوری‌محوری است که سال 1383 تأسیس شده و تاکنون اپلیکیشن‌های موبایلی متعددی در حوزه‌های متفاوت راه‌اندازی کرده است. مایکت؛ استور اپلیکیشن‌های اندرویدی و پلتفرم طاقچه نمونه‌های موفقی از این مجموعه هستند که امروز از بازیگران اصلی حوزه‌های خود به حساب می‌آیند. این تجربه می‌تواند نشانگر ظرفیت زیرساختی حصین در حوزه‌های گوناگون باشد. فرشید شهرکی، مدیر کسب‌وکار نئوبانک حصین با بیان این موضوع از ورود حصین به حوزه لندتک در آینده‌ای نزدیک خبر داده است. طبق گفته‌های او، شرایط تورمی اقتصاد کشور و افزایش تمایل مردم به خرید اعتباری باعث شده حصین تصمیم به ورود به این عرصه بگیرد و به‌واسطه تردپارتی‌ها اپلیکیشنی مختص ارائه تسهیلات راه‌اندازی کند.


نیازهای لندتک‌ها برای همگامی با ضرورت‌های سایر عناصر


بنا بر گفته‌های شهرکی، شرایط اقتصادی کشور تمایل و نیاز مردم جامعه به خرید اعتباری را افزایش داده است. این امر نقش بازیگران حوزه اعتباردهی را پررنگ‌تر کرده و این بازیگران که این روزها با نام لندتک فعالیت می‌کنند مدل‌های کسب‌وکاری متفاوتی دارند و بخش مشخصی از بازار را هدف قرار داده‌اند.

آن‌طور که شهرکی می‌گوید لندینگ یک مفهوم قدیمی است‌. قرض و بهره همیشه وجود داشته‌ و مردم با فرهنگ تسهیلات آشنا هستند. حالا با گذشت زمان و رسیدن به عصر دیجیتال، عنصر جدیدی به نام پذیرنده به این مفهوم اضافه شده است: «پذیرنده، ‌متقاضی و تأمین‌کننده سه ضلع مثلثی هستند که به‌صورت یکپارچه به‌واسطه اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها کنار هم تجمیع می‌شوند. هریک از این بخش‌ها الزامات و ضرورت‌های خاصی دارند. تأمین‌کننده مالی خواستار نرخ بهره مناسب و جلوگیری از نکول است و کاربر به دنبال سهولت. او تمایل ندارد برای دریافت اعتبار با بروکراسی افتتاح حساب، ارائه تضامین و… روبه‌رو شود. پذیرندگان هم خواهان به جریان افتادن جریان درآمدی بدون دیرکرد به ساختار خود هستند.

او با بیان اینکه پلتفرم‌های لندتکی این شرایط را برای این سه ضلع مثلث فراهم کرده‌اند، توضیح داد: «لندتک‌ها برای ارائه خدمات کامل و جامع به سرویس‌های تکمیل‌کننده از جمله شاهکار، سرویس ثبت‌ احوال، امضای الکترونیکی، احراز هویت ویدئویی، سرویس استعلام شبا و ‌سفته الکترونیکی نیاز دارند.»


معیارهای اعتماد به کاربر


شهرکی ادامه داد: «اعتبارسنجی یکی از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین فرایندهایی است که اطلاعات هویتی افراد و ادعاهای او را بررسی و صحت‌سنجی می‌کند. این خود به سرویس‌هایی برای بررسی تعداد چک‌های برگشتی افراد، رفتارهای اجتماعی و شخصی نیاز دارد، اینکه یک فرد چه زمانی قبوض خود را پرداخت می‌کند، نسبت به عوارض بزرگراه‌ها چگونه است، چه کالاهایی را از فروشگاه‌ها خریداری کرده، کالاهایی که خریداری می‌کند و… پارامترهایی هستند که به‌واسطه آن می‌توان رفتار افراد را بررسی کرد. در فرایند اعتبارسنجی تمام انتخاب‌های هر فرد نیز مهم است و بر رتبه اعتباری تأثیر می‌گذارد؛ سؤال اینجاست که آیا بیشتر می‌توان به افرادی که لوازم بهداشتی می‌خرند اعتماد کرد یا کسی که ترازو می‌خرد حاضر است قسط و وثیقه بدهد؟ یا اصلاً فردی که کنسول بازی می‌خرد قابل‌ اعتماد است؟

مدیر کسب‌وکار نئوبانک حصین معتقد است اینترنت و اپلیکیشن‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند که امکان بررسی تمام جوانب برای لندتک‌ها را به ارمغان می‌آورند.


ضرورت تکمیل خدمات احراز هویت


شهرکی در ادامه صحبت‌های خود درباره وضعیت صنعت لندتک در ایران ابراز امیدواری و همچنین تأکید کرد باتوجه‌ به نوپایی حوزه سرویس‌های تکمیل‌کننده به پیشرفت بیشتری نیاز دارند: «موارد زیادی پیش‌ آمده که سرویس‌های احراز هویت و اعتبارسنجی با قطعی مواجه‌اند و اختلال دارند. از سمتی دیگر شرایط جامعه تورمی است و دریافت تسهیلات میان مردم به یک نیاز تبدیل شده است. در این شرایط خدماتی مثل شاهکار، احراز هویت ویدئویی، سرویس‌های مرتبط با ثبت‌ احوال، اعتبارسنجی و… مهم‌تر شده‌ است.»

به اعتقاد شهرکی باتوجه‌ به نیاز مردم به خرید اعتباری و افزایش کیفیت خدمات لندتکی و افزایش بازیگران می‌توان آینده روشنی برای این صنعت متصور بود، اما برای عملکرد بهتر و سنجش دقیق‌تر این خدمات باید توسعه پیدا کند.


ورود حصین به حوزه اعتباردهی


طبق گفته‌های شهرکی، حصین سال‌ها قبل پیش از به راه‌افتادن جریان تعدد لندتک‌ها، در سایتی تحت عنوان گوشی‌شاپ به مردم وام ارائه می‌کرده است: «پلتفرم خریدوفروش آنلاین گوشی‌شاپ نقطه شروع ارائه تسهیلات توسط حصین بوده که به‌صورت دستی به مردم برای خرید این دیوایس‌ها وام و اعتبار ارائه می‌کرد. این تجارب نشان می‌دهد که حصین از نحوه تعامل با مشتری عمومی آگاه است و در بخش اپلیکیشن موبایلی ظرفیت افزایش ضریب نفوذ میان مردم را دارد.»

او می‌گوید باتوجه‌ به این سوابق موفق، تصمیم گرفتیم اپلیکیشن اعتباری مختص خودمان را طراحی کنیم. این اپلیکیشن به‌زودی رونمایی می‌شود و گستره خدمات مالی و مدیریت ثروت را در بر می‌گیرد. در این حوزه از سرویس‌های شرکت‌های واسط مانند فرابوم استفاده می‌شود.

آن‌طور که مدیر کسب‌وکار نئوبانک حصین به «راه پرداخت» گفته قرار است در این طرح تضامین، شکلی نوآورانه‌تر از سفته و چک داشته باشند. حصین به‌عنوان بازیگر این حوزه می‌خواهد با اتخاذ رویکردهای جدید، مانند پذیرش طلا و دارایی‌های الکترونیک به‌عنوان تضمین، در بهبود فضا تأثیرگذار باشد و نرخ نکول را هم مدیریت کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.