راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قانون جهش تولید دانش‌بنیان مجوز فروش محصول بدون برگزاری مناقصه را صادر کرد / افزایش سه هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآوری و شكوفایی

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب نهایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان، این قانون را برای اجرا به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم ابلاغ کرد.

به گزارش راه پرداخت، قانون جهش تولید دانش‌بنیان که پیش‌ از این به‌عنوان طرح به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده بود، پس از تصویب در صحن علنی مجلس در یازدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری روز چهارشنبه، 21 اردیبهشت‌ماه به تأیید مجلس شورای نگهبان رسید و توسط رئیس مجلس به قوه مجریه ابلاغ شد.

این قانون مشتمل بر 20 ماده و 10 تبصره است و خبر از اتفاق‌‌های زیادی برای آینده شرکت‌های دانش‌بنیان دارد. بر اساس این قانون، سازمان ثبت اسناد و املاک كشور موظف است برای ساختمان‌هایی كه توسط بخش خصوصی و تعاونی در اراضی پارک علم و فناوری احداث می‌شود، سند مالكيت اعيانی صادر کند.

همچنین پارک‌های علم و فناوری بعد از اجرای این قانون حق واگذاری اراضی متعلق به خود را دارند و دستگاه‌های اجرایی نیز مجازند املاک، زمين و ساختمان‌های خود را برای استقرار شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، سراهای نوآوری دانشگاه آزاد و واحدهای خلاق، بدون واگذاری مالكيت، طبق قوانين و مقررات در اختيار آنها قرار دهند.

جلوگیری از رقابت غیرمنصفانه بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از دیگر نوآوری‌های این قانون به‌ حساب می‌آید.

در بند ج ماده (4) قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز با اعلام خبر افزایش سرمایه آمده است: «با هدف حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و با عنایت به جهش قابل توجه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان كشور، مبلغ 30 هزار میلیارد ریال، به سرمایه كنونی صندوق نوآوری و شكوفایی موضوع ماده (5) قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات اضافه می‌شود.»


راه‌اندازی دادگاه‌های تخصصی برای دانش‌بنیان‌ها


یکی دیگر از نوآوری‌های این قانون ایجاد دادگاه‌های تخصصی از سوی قوه قضائیه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و تسریع و تسهیل در رسیدگی به دعاوی حقوقی آنهاست.

همچنین در تبصره 2 ماده (2) این قانون ضمن تأکید بر اینکه مركز همكاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به‌عنوان مؤسسه دولتی با استفاده از امكانات و نیروی انسانی موجود، ذیل نهاد ریاست‌جمهوری تشكیل می‌شود، آمده است: «این مركز با رعایت مصوبات شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان موضوع ماده (2) قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات فعالیت می‌کند.»

علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیئت دولت نیز در این‌باره به ایسنا گفته: «به موجب این قانون «شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» به ریاست رئیس‌جمهوری و حضور چند تن از وزرا و جمعی از اعضای کمیسیون‌های مرتبط در مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه خواهد داد. این شورا در تعیین سیاست‌های کلان راجع به حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و مواردی مانند ارائه مزایا، تسهیلات و امتیازات به شرکت‌های دانش‌بنیان نقش تسهیلگر و شتاب‌دهنده‌ای ایفا خواهد کرد.»

او همچنین گفته: «یکی از مشکلات گریبان‌گیر شرکت‌های دانش‌بنیان، خام‌فروشی و در اختیار قرار نگرفتن مواد اولیه ارزان است. قانون جدیدالتصویب به‌منظور رفع این مشکل و کاهش انگیزه خام‌فروشی، برای صادرات مواد نیمه‌خام هم مالیات وضع کرده است.»

سخنگوی دولت با بیان این موضوع که ماده ۱۰ این قانون در چند بند جداگانه راهکارهایی به‌منظور رونق بازار محصولات دانش‌بنیان ارائه کرده است، عنوان کرده: «با عزمی که بین همه قوا در خصوص رونق تولید بر پایه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، مفاد این قانون یک گام روبه‌جلو و مهم به حساب می‌آید و در صورت اجرای درست آن ان‌شاءالله بخش مهمی از موانع تولید دانش‌بنیان مرتفع خواهد شد.»

بر اساس ماده 10 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، اگر محصول دانش‌بنیان برای بار اول در کشور ساخته می‌شود و دارای مشابه داخلی نباشد، الزامی برای برگزاری مناقصه ندارد و موارد مورد معامله بدون انجام تشریفات قانون برگزاری مناقصات انجام خواهد شد.

برای دریافت و اطلاع از مفاد قانون جهش تولید دانش‌بنیان روی این لینک کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.