پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بیستوپنجمین رویداد ۱۰۰استارتآپ برگزار شد / آخرین رویداد امسال بر اینترنت اشیا تمرکز داشت
سکوی پرتاب اینترنت اشیا با همکاری ۱۰۰استارتآپ و شناسا در تاریخ ۱۸ اسفند، در مرکز رویدادهای 100استارتآپ برگزار شد. سلسله رویدادهای ۱۰۰استارتآپی که هر بار با تمرکز بر یک حوزه یا جغرافیای خاص برگزار میشود، در آخرین دوره خود در سال ۱۴۰۰ بر IOT و کسبوکارهای مرتبط با آن متمرکز بود. در فراخوان این رویداد ۹۵ کسبوکار ثبتنام کردند که از میان آنها ۱۱ تیم به رویداد تخصصی سرمایهگذاری راه یافتند.
۱۱ تیمی که به رویداد آمده بودند، کار خود را در زمان مشخصشده ارائه دادند و پس از هر ارائه، داوران انتقادات و سؤالات خود را مطرح کردند. در نهایت تیم داوری، طرحها را ارزیابی کرد و نتایج داوری تجمیع شد. پس از آن کمیته سرمایهگذاری، سرمایهپذیری هر تیم را مشخص کرد و برخی تیمها موفق به جذب سرمایه شدند. کمیته سرمایهگذاری متشکل از نمایندگان سرمایهگذاران و برگزارکنندگان رویداد بود؛ از جمله ۱۰۰استارتآپ، شناسا، تریگآپ، صندوق شریف و صندوق ایجاد.
نتایج نهایی در همان روز و در اختتامیه اعلام شد که بر اساس آن شش تیم موفق به جذب سرمایه شدند. مجموع سرمایهگذاری قطعی روی این تیمها، ۵.۱ میلیارد اعلام شد. استارتاپ آرشین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، رولر اسکیت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، هیوا و تینگزپاد هر کدام یک میلیارد تومان، جوانه ۵۰۰ میلیون تومان و هیمد ۳۰۰ میلیون تومان در این رویداد سرمایه جذب کردند. حوزه فعالیت هر یک از تیمهای پذیرفتهشده بهترتیب حملونقل و ساختمان هوشمند، وسایل هوشمند، هوش مصنوعی، زندگی هوشمند، کشاورزی هوشمند و سلامت هوشمند است.
سرمایهگذاران، خطرپذیر نیستند
در حاشیه رویداد، عرفان عزیزپور، قائممقام ۱۰۰استارتآپ، در گفتوگو با کارنگ در مورد اکوسیستم استارتاپی کشور گفت: «مهمترین مسئله این است که سرمایهگذاران خطرپذیر نیستند. در مرحله بذرپاشی که نیروی محرکه توسعه اکوسیستم استارتاپی است، سطح خطرپذیری پایین است. اکوسیستم ما توسعهیافته نیست. توان تیمها همین است و با توجه به فضای نوآوری کشور، نباید توقع بیشتری از آنها داشته باشیم. ما باید از همین تیمها حمایت و روی آنها سرمایهگذاری کنیم تا این جریان راه بیفتد، R&D آن انجام شود و توسعه پیدا کند.
در این صورت میتوان توقع داشت که در ۵ الی ۱۰ سال آینده اکوسیستم بهنسبت بالغتری داشته باشیم، تیمهای بهتری به وجود بیاید و مهاجرت نخبگان کمتر شود. همین عدم خطرپذیری در سرمایهگذاران باعث میشود نیروی متخصص بیشتر مهاجرت کند. ما باید جاذبههای داخلی را بیشتر کنیم تا نیروی متخصص بماند و کارآفرینی کند. به نظر من چیزی که اکوسیستم ما نیاز دارد، افزایش سرعت و حجم ریسکپذیری و سرمایهگذاری است.»
عزیزپور در ادامه در مورد تأثیر رویدادهای ۱۰۰استارتآپ بر این فضا افزود: «قبل از رویدادهای ۱۰۰استارتآپ، سرمایهگذاری خطرپذیر در استانهای ایران معنای خاصی نداشت. من فکر میکنم این مسئله، با جریان رویدادها و همکاری مجموعههایی که در استانها بودند، شکل گرفت. اما خوشبختانه امروز از توسعه سرمایهگذاری به خارج از تهران، صحبت میشود. قبلاً کمتر مجموعهای روی تیمهای کوچک سرمایهگذاری میکرد، اما در حال حاضر این مسئله پذیرفته شده است. ما در طول دو سال، ۲۵ رویداد برگزار کردیم که باعث شکلگیری تعامل زیادی بین تیمها، سرمایهگذاران و رسانهها شد و نشان داد که این مسئله امکانپذیر است و افراد زیادی هم جذب شدند.
بهجز ۱۱ سرمایهگذاری که در صندوق ۱۰۰استارتآپ وجود داشت، بیش از ۳۰ سرمایهگذار دیگر به ما پیوستند. در واقع ما با ۴۵ سرمایهگذار در سطح کشور همکاری کردیم و آنها به اکوسیستم پول تزریق کردند. انتظار ما این است که 100استارتآپ شرایطی را فراهم کند که سرمایهگذاران راحتتر اعتماد کنند و به این جمع بپیوندند.»
فناوریها باید ایرانیزه شود
در ادامه، ویدا مهدیزادهفر، مدیر کمپ هوش مصنوعی شناسا، در گفتوگو با خبرنگار کارنگ در مورد علت همکاری شناسا با ۱۰۰استارتآپ گفت: «اینترنت اشیا همیشه یکی از حوزههای علاقهمندی شناسا بوده است. با توجه به اینکه شناسا ظرفیت برگزاری رویدادی در حوزه IOT را داشت، تصمیم گرفتیم چنین رویدادی را با همکاری ۱۰۰استارتآپ برگزار کنیم. هدف از برگزاری این رویداد، شناسایی و جذب ایدههای جدید در این حوزه بود. همچینین قصد داشتیم وضعیت IOT ایران را محک بزنیم و ببینیم شرایط چگونه است و در حال حرکت به چه سمتی هستیم.»
مدیر کمپ هوش مصنوعی شناسا افزود: «این رویداد میان تمام رویدادهایی که در حوزه IOT برگزار میشود، هم از لحاظ اجرایی و هم سطح استارتاپها، باکیفیتترین بود. شش استارتاپ برگزیده بالغ و پخته بودند. حتی برخی طرحها از مرحله بذرپاشی عبور کرده و به مرحله درآمدزایی رسیده بودند. به نظر من این یک امتیاز مثبت برای این رویداد بود.»
مهدیزادهفر در مورد سطح نوآوری در استارتاپها گفت: «جوانانی که میخواهند کسبوکاری راهاندازی کنند، با جستوجو در اینترنت آخرین گرایشهای کشورهای خارجی را شناسایی میکنند، اما رفتار هیجانی دارند و بدون داشتن پیشزمینه وارد این جریان میشوند. اما باید این فناوریها را ایرانیزه کرد و شرایط و بستر ایران را در نظر گرفت. اولین نکته این است که زیرساخت و ظرفیت ایران را برای پذیرش آن فناوری بررسی کنیم. در وهله اول باید از کاربردهای این فناوری در ایران آگاه باشیم و ببینیم چگونه میتوانیم از این کاربردها بهترین بهره را ببریم.»
مهدیزادهفر در مورد عملینشدن ایدهها در ایران اظهار داشت: «علت اصلی این موضوع منابع انسانی است. در سالهای اخیر بیشتر شاهد مهاجرت افراد بودیم. اکثر کسبوکارهایی که به سمت ما میآیند، ریسک منابع انسانی دارند. یعنی افراد نخبه آن کسبوکارها میگویند که ممکن است تا دو سال آینده از کشور بروند. در نتیجه آن کسبوکارها هیچوقت به نتیجه نمیرسند.»