راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل هلدینگ داده‌ورزی سداد مطرح کرد / همگام با فناوری شدن تنها با آیین‌نامه‌نویسی میسر نمی‌شود

روز گذشته سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت مادی و معنوی همراه اول، ‌صندوق نوآوری و شکوفایی ایران فاوا گستر، شرکت بهسازان ملت، پیشخوان خدمات ایرانیان، شرکت سداد، شرکت یوآیدی، وزارت امور اقتصادی و دارایی در دانشگاه خوارزمی افتتاح شد. حمیدرضا احمدیان، مدیرعامل هلدینگ داده‌ورزی سداد در اولین روز از این کنفرانس در مراسم حضور داشت و درباره اهمیت حاکمیت داده صحبت کرد. او که معتقد است در دنیای امروز داده‌ها از نفت هم مهم‌ترند، ‌تأکید کرد که شفافیت، حقوق تصمیم‌گیری و سنجش‌پذیری در نتیجه حاکمیت داده ایجاد می‌شود.

به گفته او، ‌حاکمیت داده مجموعه سیاست‌ها و فرایندهایی است که دسترسی به کیفیت و امنیت داده‌های یک سازمان را مدیریت می‌کند. حاکمیت داده چگونگی دسترسی به داده، دستکاری موارد استفاده داده و شخص مسئول برای این موارد را تعیین می‌کند. حاکمیت داده به‌عنوان یک موضوع مستمر نه مقطعی، مکملی برای حاکمیت آی‌تی محسوب می‌شود نه جایگزین آن.

احمدیان در خصوص کاربردهای حاکمیت داده نیز توضیح داد: «به جریان انداختن داده‌های باکیفیت از طریق ایجاد مکانیسم، فرایندها و محیط مناسب برای تبدیل‌شدن آنها به بینش تجاری، ‌افزایش درآمد و بهبود بهره‌وری کسب‌وکار با کمک داده‌ها، مدیریت هزینه‌ها و پیچیدگی‌های مرتبط با داده‌ها، ‌تضمین بقای کسب‌وکار از طریق توجه به ریسک‌ها و آسیب‌پذیری‌ها، انطباق امنیت و حریم خصوصی با استفاده از داده‌ها، استقرار قوانین و استانداردهایی برای مدیریت داده‌ها به‌منظور تضمین دسترسی به خوراک مناسب برای ورودی سیستم‌های اطلاعاتی، کاربردهای حاکمیت داده هستند.»

به گفته مدیرعامل هلدینگ داده‌ورزی سداد، ‌خلق چشم‌انداز، تعیین حاکمیت، درخواست کمک از دیگران، اجتناب از سازمان سیلویی، دنبال‌ کردن مسیر، درنظرگرفتن مرکز و انتقال به کلاد هفت مرحله اساسی برای پیاده‌سازی حاکمیت داده است.

احمدیان در تشریح جزئیات مراحل مذکور گفت: «داشتن یک چشم‌انداز، اساس یک برنامه حاکمیت داده موفق است. مدیر ارشد باید کاملاً در تعریف دیدگاه شرکت داشته باشد و مالکیت را بر عهده بگیرد. تعیین حاکمیت به بهبود مشتری‌محوری و بازدهی عملیاتی کمک می‌کند و این امر کاتالیست نوآوری هم هست.»

او با بیان اینکه تمرکز همه کارشناسان تحلیل در یک تیم، اعمال ابتکارات تحلیل را کند می‌کند، ادامه داد: «مهارت‌های تحلیل باید در سازمان پخش شوند و تیم مرکزی باید بسیار کوچک باشد و مسئولیت معماری و حاکمیت داده را بپذیرد. برای به‌کارگیری موفق دیدگاه باید نقاط عطفی هم معین شوند تا پیشرفت کار سنجیده شده و شکست‌ها و چالش‌ها برای اجتناب شناسایی شوند.

سازمان‌ها باید استفاده از رایانش ابری را به‌عنوان یکی از محورهای اصلی در استراتژی تحلیل داده بدانند و آگاه باشند که کلاد تأثیر مثبتی در انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و بازدهی دارد.»


جایگاه ایران در مقیاس‌های جهانی کجاست؟


مدیرعامل هلدینگ داده‌ورزی سداد در بخش دیگری از صحبت‌هایش صراحتاً عنوان کرد که دنیا بر سر اینترنت اشیاء، کاربردهای هوش مصنوعی، محاسبات ابری و… رقابت می‌کند، اما ایران هنوز حامی فناوری نیست و جز در مرحله تدوین آیین‌نامه، عملکرد مثبتی در زمینه اجرا ندارد.

او با نگاهی به میزان توزیع جغرافیایی سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیاء تا سال 2019 عنوان کرد: «پیش‌بینی شده در سال‌های 2027 تا 2030 انفجاری در حوزه فناوری بلاکچین رخ دهد و میزان سرمایه‌گذاری در آن به سه تریلیون دلار برسد.» احمدیان با بیان اینکه کشورهایی مانند چین و آمریکا در حوزه بلاکچین و اینترنت اشیاء پیشرو هستند، ادامه داد: «آمریکا با 26 درصد، چین با 24 درصد، آلمان با 9 درصد، ژاپن با 5 درصد، کره جنوبی با 4 درصد، فرانسه و انگلستان با 3 درصد، هفت کشوری هستند که بیشترین توزیع جغرافیایی را دارند؛ 75 درصد سرمایه‌گذاری‌های جهانی اینترنت اشیاء متعلق به آنهاست و 25 درصد باقی در سایر نقاط دنیا پخش شده است. 50 درصد از کل سهم جهان هم برای دو کشور چین و امریکاست.»

احمدیان در ادامه به موضوع داده‌های هوشمند پرداخت و توضیح داد که این داده‌ها اطلاعات دیجیتالی ساختاریافته‌ و قالب‌بندی‌شده‌ای هستند که می‌توانند پیش از ارسال داده‌ها به رده‌های پایین‌تر، تحلیل شوند و در محل گردآوری نقش‌آفرینی کنند.

تجزیه‌وتحلیل داده‌های هوشمند که به آن تجزیه‌وتحلیل جریان هم گفته می‌شود داده‌ها را در منبع نظارت می‌کند. همچنین رویدادهای مستثنی را ثبت و ارزیابی می‌کند و تصمیم می‌گیرد خروجی را در بازه خاصی از زمان یا کسری از ثانیه به اشتراک بگذارد.

او درباره کاربردهای داده‌های هوشمند گفت: «تولید (نگهداری فعال)، تلکام (تشخیص شبکه‌های سلولی تخصیص پهنای باند)، خرده‌فروشی (تجزیه‌وتحلیل جایگاه نام تجاری، محلی‌سازی و ترویج، خدمات مالی تشخیص، پیشگیری از کلاهبرداری)،  سلامت (مانیتور کردن علائم حیاتی بیمار، مراقبت و ایمنی بیمار و کاهش نرخ پذیرش)، نفت و گاز (تجزیه‌وتحلیل هوشمند، تعمیر و تجهیزات فعال نقشه‌برداری توان و مصرف بخش عمومی (تشخیص و پیشگیری از نفوذ به شبکه تشخیص بهه دلیل شیوع مشکل) و حمل‌ونقل (تشخیص حمل‌ونقل ناامن و نظارت بر آن) از کاربردهای داده‌های هوشمند هستند.»

ابزار هوش مصنوعی و تحلیل داده یکی دیگر از موضوعات سخنرانی احمدیان بود،. به گفته او، سال 2019 تخمین زده شده که این فناوری با هدف ایجاد افزایش تولید اقتصاد جهانی در حدود 13 تریلیون دلار تا سال 2030 رشد داشته باشد. او عنوان کرد که  این رشد به رشد 1.2درصدی سالانه تولید ناخالص داخلی نیز کمک می‌کند.

سه کشور چین و آمریکا و ژاپن 78 درصد از کل روندهای ثبت اختراع هوش مصنوعی را از آن خود کرده‌اند.

حمیدرضا احمدیان، مدیرعامل هلدینگ داده‌ورزی سداد، صحبت‌های خود را این‌گونه به پایان رساند که سایر کشورها بر سر این حوزه با یکدیگر رقابت می‌کنند، اما جایگاه ایران در این مقیاس‌های جهانی کجاست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.