راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طرح آزمایشی هوشمندسازی کنتورهای گاز کشور با همراهی سرزمین هوشمند پاد آغاز شد / ارائه زیرساخت پادیوت به شرکت ملی گاز ایران

در نشست تخصصی هوشمندسازی اندازه‌گیری گاز طبیعی، از آغاز طرح مشترک «شرکت ملی گاز ایران»، شرکت «فناپ زیرساخت» و پلتفرم «پادیوت» به‌عنوان نماینده «سرزمین هوشمند پاد» در ساختار هوشمندسازی کنتورهای گاز کشور صحبت شد.

به گزارش واحد خبر دفتر ارتباطات یکپارچه پاد، امروزه قرائت کنتورهای گاز به‌صورت سنتی انجام می‌شود. این موضوع زمان، انرژی و هزینه زیادی برای کشور به همراه دارد، شرکت ملی گاز حدود یک دهه است که در حال طراحی و انجام آزمایش‌های متعدد برای هوشمندسازی کنتورهای گاز است.

در این رابطه داور نظری، جانشین مدیرعامل فناپ زیرساخت، به سوابق اجرایی هلدینگ فناپ و اکوسیستم سرزمین هوشمند پاد اشاره کرد و یکپارچگی فعالیت و راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا برای تسریع در زمینه هوشمندسازی کنتورهای گاز را متذکر شد.

او تصریح کرد: «از سال گذشته همکاری خود را با مجموعه کنتورسازی اکباتان وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت آغاز کرده‌ایم. این مجموعه توانسته در سال‌های اخیر کنتورهای هوشمند را در چارچوب استاندارد بین‌المللی و به معنای دیگر با قابلیت اتصال به پلتفرم پادیوت تولید کند. این کنتورها استانداردهای مختلف را کسب کرده و توانسته مؤلفه‌های مختلف نظیر امنیت فیزیکی و جلوگیری از دستکاری کنتور، کاهش حجم داده‌های ارسالی به مرکز و کاهش انرژی مصرفی ماژول قابل‌ نصب روی کنتور را در بهترین سطح کیفی به انجام برساند.»

او افزود: «ما تنها مجموعه‌ای هستیم که یک پلتفرم مستقل و کامل به نام تجاری «پادیوت» در اختیار دارد.» پادیوت راه‌حل ارائه‌شده از سوی فناپ و سرزمین هوشمند پاد است که جهت ساده‌سازی ورود به دنیای اینترنت اشیا و کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزار مبتنی بر این سیستم طراحی‌ شده است. این پلتفرم با مدیریت یکپارچه دستگاه‌ها و داده‌ها و فراهم‌آوردن فرایندهای پرکاربرد در یک سیستم اینترنت اشیا، راه را برای ورود بی‌دغدغه کسب‌وکارها به فناوری اینترنت اشیا هموار می‌سازد.

او با بیان اینکه فناپ زیرساخت و سرزمین هوشمند پاد آمادگی پشتیبانی از ۲۶ میلیون مشترک را دارند، اظهار کرد: «به‌دلیل وجود حفره‌های امنیتی، استفاده از پلتفرم‌های خارجی و متن‌باز توصیه نمی‌شود؛ چراکه چنین پلتفرم‌هایی یقیناً امکان دریافت تأییدیه‌های نهادهای نظارتی را نخواهند داشت.»

داور نظری با اشاره به ویژگی‌های پادیوت گفت: «امنیت بالا، امکان پرداخت به‌صورت شارژ یا صورت‌حساب ماهانه، اتصال امن به کلیه حساب‌های مشترکین، قابلیت سرویس‌دهی روی موبایل، مبادله پیام با مشترکین، قابلیت طبقه‌بندی و واکاوی داده‌ها در فضای ابری، استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت مصرف و… از جمله ویژگی‌های در نظر گرفته‌شده برای این طرح هستند.»

به گفته او، مشترکین می‌توانند از طریق پلتفرم پادیوت، روی تلفن‌های همراه خود، میزان مصرف، اعداد و ارقامی که باید پرداخت شود و جزئیات مصرف گاز را دریافت کنند.

جانشین مدیرعامل فناپ ادامه داد: «با اجرای آزمایشی طرح مورد بحث در هزار نقطه، سازمان‌ها و مجموعه‌های نظارتی می‌توانند تمام کنترل‌ها، آزمایش‌ها، استانداردها و مباحث ایمنی و کارایی را در چارچوب تست مشاهده و نظرات خود را برای بهبود و تکمیل ارائه دهند.»

او در پایان بیان کرد: «شرکت ملی گاز می‌تواند هم از سرویس فضای ابری پاد استفاده کند و هم از پلتفرم پادیوت بهره ببرد. این مجموعه آمادگی دارد پادیوت را در اختیار شرکت ملی گاز قرار داده تا با نظارت دقیق،‌ تمام سازندگان کنتور و بازیگران دیگر را به این پلتفرم متصل کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.