پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
هزاران پذیرنده شبانه غیرفعال شدند / پرداختیاران بهدنبال شفافیت در اطلاعرسانی
جمعهشب بود که برای برخی از پرداختیارها در گروههای واتساپ پیامی ارسال شد؛ «به اطلاع میرساند لیست پذیرندگان پشتیبانیشده مرتبط با برخی از شرکتهای پرداختیار که بهواسطه موضوع مالیات در مورخ1400/12/05 و 1400/12/06 غیرفعال شدهاند، برای نمایندگان آن شرکتها از طریق ایمیل ارسال شده است.»
سیدکاظم دهقان، مدیرعامل شاپرک هم توضیح داد که این غیرفعالسازی، موقتی است و پذیرندگانی که کارتخوان آنها غیرفعال شده است، به محض تشکیل پرونده مالیاتی و رجوع به شرکت خدمات پرداخت، میتوانند کارتخوانشان را مجدداً فعال کنند. دهقان امیدوار است؛ پذیرندگان ثبتنامشان را بهموقع تکمیل کنند تا شاپرک مجبور به غیرفعالسازی بیشتر نباشد. البته ابراز امیدواری دهقان تداعیگر خیرخواهی و حمایت از پرداختیارها نبود؛ چراکه تاکنون ۲۰۰ هزار ترمینال غیرفعال شدهاند.
دلیل مسدودسازی پذیرندهها مبهم است
مصطفی امیری، بنیانگذار زرینپال که دلیل مسدودسازی را مبهم میداند، موضوع را اینطور روایت میکند که جمعه ساعت 21:30، در گروههای واتساپی از مسدود شدن 37 هزار پذیرنده مطلع شدیم. دلیل این مسدودسازی هم، نداشتن کد مالیاتی عنوان شده است. این در حالی است که در لیست منتشرشده از 37 هزار پذیرنده، بسیاری از آنها کد مالیاتی داشتهاند. از هر ردهای که فکر کنید در این فهرست وجود دارد؛ از مرتبه 23 گرفته تا 45 (که ثبت نهایی شدهاند). دلیل این مسدودسازی واقعاً نامعلوم است. شاپرک هم جواب واضح و روشنی در پاسخ به پیگیریهای ما نمیدهد.»
او ادامه داد: «در پیام اطلاعرسانی فقط از واژه مالیات استفاده شده، یعنی حتی در این پیام به مفهوم عدم تکمیل اطلاعات مالیاتی هم اشاره نشده است. هنوز مشخص نیست که شیوه مسدودسازی چه بوده و چه اقدامی باید انجام میشده تا ترمینالها مسدود نشوند.»
به گفته او، شرایط مسدودسازی هنوز برای ما مبهم است، اگر دلیل این اقدام عدم تکمیل کد مالیاتی بوده، پس نام آن پذیرندگان که به مرحله 45 رسیدهاند، چرا در لیست است. دلایل مسدودیت هنوز مشخص نیست، شاپرک هم تاکنون توضیح کاملی منتشر نکرده است.
امیری در پایان صحبتهایش گفت: «تنها خواسته پذیرندگان این است که قبل از مسدودسازی، اجازه آخرین وداع را به آنها بدهند. به فرد محکوم به قتل هم اجازه وداع با خانواده را میدهند. در روزهای نزدیک به شب عید که کسبوکارها شلوغتر از حالت عادی هستند، به جای آنکه راههای درآمدی را هموار کنیم، به گرفتاریها و مشکلات اضافه میکنیم. واقعاً به چه دلیل در این شرایط اقدامات چکشی انجام میگیرد. شاپرک باید اطلاع دهد که تا 24 ساعت آینده مسدود خواهید شد، نه اینکه بعد از انجام اقدام مورد نظرش، پذیرندهها را مطلع کند.»
شاپرک با آبروی پرداختیارها بازی میکند
محمدمهدی شریعتمدار، رئیس هیئتمدیره انجمن فینتک هم با بیان اینکه روش مسدودسازی شاپرک استاندارد نیست، گفت: «طبق اعلام شاپرک، پذیرندههای مذکور مشکل مالیاتی داشتهاند، در حالی که بعد از بررسیهای انجامشده مشخص شد بسیاری از آنها کد مالیاتی داشتهاند. البته ممکن است اختلالات فنی عامل این قسم اتفاقها باشد. با در نظر گرفتن این موضوع بهتر است به جای مسدودسازی ناگهانی، حداقل دو بار به هر پذیرنده اخطار داده شود.»
به گفته او، شاپرک پذیرندهها را مسدود میکند و بعد مشخص میشود که اشتباه فنی یا عدم الحاق درگاه به کد مالیاتی رخ داده است. این اتفاقات فقط با آبروی کسبوکارها و پرداختیارها بازی میکند.
شریعتمدار ادامه داد: «روش مسدودسازی شاپرک واقعاً عجیب و به دور از هر استانداردی است؛ کوچکترین شرکتها هم برای کارهایشان برنامهریزی میکنند و فرایند دارند، چه برسد به شاپرک و بانک مرکزی. سادهترین راه این است که از مشکلات پذیرندهها و ترمینالهای شرکتهای پرداختی گزارش تهیه شود. در این حالت پذیرندهها یا نسبت به رفع مشکلات بیانشده اقدام میکنند یا اخطار میگیرند.»
به گفته او، گزارشهای تهیهشده توسط شاپرک با دقت بسیار بالایی تدوین میشوند و تمام مسائل را روشن و شفاف نشان میدهند، اما در پیام اخیر شاپرک، موضوع اصلاً شفاف نیست و دقت بسیار کمی به کار گرفته شده است. بله اطلاعرسانی انجام شده، اما ناکارآمد.»
او با بیان اینکه اطلاعرسانی بسیار گنگ صورت گرفته، تصریح کرد: «اینکه بدون بیان جزئیات بگوییم پذیرندگانی که به سامانه مالیاتی متصل نیستند، مسدود میشوند، کفایت نمیکند.»
شریعتمدار با بیان اینکه 99.9 درصد پذیرندگان خواهان رویکرد شفاف هستند، صحبتهایش را پایان داد. شریعتمدار معتقد است رویکرد استاندارد یعنی شاپرک مشکلات پذیرندهها را با آنها در میان بگذارد.
اظهارات شاپرک عکس روایت پرداختیارهاست
ساعاتی بعد از این مسدودسازی شاپرک در واکنش به حواشی پیشآمده اظهار کرد: «در ادامه اجرای ماده ۱۱ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان و پس از اطلاعرسانی گسترده سازمان امور مالیاتی مبنی بر مهلت زمانی تا انتهای بهمنماه و پوشش رسانهای کامل این موضوع، لیست چند میلیون دستگاه کارتخوان و درگاه اینترنتی که پذیرندگان مربوطه برای تشکیل یا تکمیل پرونده مالیاتی یا الصاق کارتخوانهای خود به پرونده مربوطه به وبسایت سازمان امور مالیاتی مراجعه نکرده بودند، به بانک مرکزی برای مسدودی اعلام شد.
شرکت شاپرک نیز بهعنوان متولی نظارتی شبکه پرداخت کشور در مرحله اول بر مبنای معیارهای اعلامشده از سمت سازمان امور مالیاتی حدود 200 هزار ترمینال را شناسایی و موقتاً غیرفعال کرد.
بر اساس این گزارش پیرو هماهنگیهای انجامشده بین سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی از امروز ـ شنبه هفتم اسفندماه ـ سایت سازمان مالیاتی برای تکمیل پرونده و الصاق پایانهها به پرونده مالیاتی مجدد باز شده است. بنابراین آن دسته از مؤدیانی که با وجود اطلاعرسانیهای مکرر قبلی تاکنون اقدام نکردهاند، میتوانند از فرصت اضافی تعیینشده استفاده کرده و اقدامات لازم را به انجام برسانند.»
این اظهارات که دقیقاً عکس روایت پرداختیاران است، تنها پاسخ متولی نظارتی شبکه پرداخت کشور نسبت به ابهامات است.
نماینده رکن دیگر این ماجرا، محمد برزگری؛ رئیس سازمان تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، بدون پرداختن به جزئیات موضوع اعلام کرد: «درگاههای سازمان امور مالیاتی ساعت ۱۴ امروز صرفاً برای ورود مؤدیان، تکمیل پرونده و الصاق دستگاههای کارتخوان فعال خواهد شد و مؤدیان میتوانند در سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند.»