راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کمک‌های رمزارزی به اوکراین در جنگ با روسیه

کسری حسنی / در پی حمله روسیه به اوکراین در چند روز اخیر و هم‌زمان با شکل‌گیری اعتراضات ضدجنگ در دنیا، بانک مرکزی اوکراین، سایر ارگان‌های این کشور و غیرنظامیان از جمله‌ گروه‌های محلی کوچک به دنبال کمک‌های مالی از طریق تأمین مالی جمعی هستند تا بتوانند در جنگ از خود دفاع کنند. این نوع تأمین مالی، پیش‌تر توسط کارآفرینان و افراد آسیب‌دیده و با اطلاع‌رسانی در شبکه‌های مجازی و کمپین‌های مختلف و… مورد استفاده قرار می‌گرفت. دلیل درخواست از طرف اوکراین در بودجه نظامی آن دو کشور نهفته است. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، بودجه 6 میلیارد دلاری اوکراین، تنها 10 درصد بودجه امور نظامی روسیه است.

به گفته کمپانی تحلیلی بلاکچین Elliptic، از روز جمعه حدود 4 میلیون دلار به صورت رمزارز به سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های داوطلب در اوکراین اهدا شده است. این رقم هم‌اکنون نشانگر محدودیت‌های کمتر کمک‌های مالی که در گذشته تنها از طریق صلیب سرخ امکان‌پذیر بود، است. تمامی این تلاش‌ها در حالی ادامه دارد که نیروهای روسی به شهر کیف، پایتخت اوکراین نزدیک می‌شوند و اوکراین، روسیه را به هدف قرار دادن غیرنظامیان متهم می‌کند. این تأمین مالی از طریق کمپین‌های سنتی تأمین مالی در فیس‌بوک گرفته تا تأمین مالی جمعی از طریق سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز یا DAOها متغیر است. DAOها، سازمان‌هایی هستند که بر اساس قوانین درون برنامه‌های کامپیوتری اداره می‌شوند و این برنامه‌ها، قرارداد هوشمند نامیده می‌شوند.

بر اساس یک پست فیس‌بوک، Come Back Alive گفت که از روز پنجشنبه 20.5 میلیون گریونا (691 هزار دلار) برای حمایت از ارتش جمع‌آوری کرده است. این نهاد غیرانتفاعی از طریق حساب سوئیفت، صفحه Patreon و کیف پول بیت‌کوین خود برای کمک‌های مالی وارد عمل شد، هرچند Patreon در روز جمعه درخواست حمایت از نیروهای نظامی اوکراین را رد کرد و اعلام کرد که حمایت از هر گروه نظامی به هر دلیلی قوانین و سیاست‌های این کمپانی را نقض می‌کند. Come Back Alive پس از الحاق کریمه به روسیه در سال 2014، سرمایه‌گذاری جمعی را برای خرید جلیقه‌های ضدگلوله برای ارتش اوکراین آغاز کرد و در حال حاضر به گفته وب‌سایت خود، این موسسه خیریه از کمک‌های مالی برای پرداخت تجهیزات و آموزش نیروهای مسلح کشور استفاده می‌کند.

Elliptic اعلام کرده است که Kyiv Independent که یک سازمان خبری مستقل انگلیسی‌زبان است 12هزار یورو رمزارز جمع‌آوری کرده است. سم بنکمن فراید، مدیر اجرایی صرافی رمزارز FTX US، در توییتر اعلام کرد که شرکت او، در پلتفرم خود 25 دلار به هر اوکراینی اهدا کرده است و برت هریسون، رئیس FTX در گفت‌وگوی زنده روز جمعه گفت یکی از وعده‌های اصلی که امیدوار است رمزارزها به مردم بدهند، دسترسی به ابزارهای مالی است که ممکن است در سایر نقاط جهان به سختی به دست آیند.

منبع bloomberg
نویسنده / مترجم کسری حسنی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.