راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قاسم نعمتی رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی از روند کند تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور می‌گوید / تحول دیجیتال رهبر می‌خواهد که نداریم

تحول دیجیتال واژه پرطمطراق و پیچیده امروز صنعت بیمه است. پیچیدگی عبارت تازه‌وارد لغت‌نامه بیمه‌گران را باید در ترکیب هرکدام از دو کلمه آن جست‌وجو کرد. در آنچه که از تحول برمی‌آید و نه از تغییر و  کلمه دوم که فقط شامل استفاده از ابزارهای دیجیتال و سیر در دنیای صفر و یک‌ها نیست. تحول دیجیتال از شکستن ساختارهای سنتی می‌گوید نه از استفاده تزیینی و مدگرایانه از ابزارهای فناورانه روز، چالش بزرگی که امروز صنعت بیمه کشور با آن روبه‌روست.


تصویر روشنی از تحول دیجیتال وجود ندارد


ظهور فناوری‌های تازه در صنایع مختلف مفهوم تحول دیجیتال را هم با خود آورد. مفهومی که شاید زمانی مزیت محسوب می‌شد امروز به یک ضرورت تبدیل‌شده است. ضرورتی که باید گفت انکار آن می‌تواند مساوی باشد با حذف سازمان از گردونه رقابت کسب‌وکارها در دنیای امروز.  و آنچه امروز در صنعت بیمه درباره تحول دیجیتال اهمیت پیداکرده است درباره اهمیت پرداختن به این مسئله است. در زمانه‌ای که صنایع مالی دنیا به روند تحقق تحول دیجیتال و چگونه طی کردن این راه پر چالش فکر می‌کنند صنعت بیمه کشور هنوز به چرایی موضوع می‌پردازد و حدس و گمان بر قدم گذاشتن در مسیر تحول دیجیتال یا ادامه مسیرهای بی‌حاشیه و بدون ریسک گذشته.

قاسم نعمتی رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی حرکت در مسیر تحول دیجیتال را نیازمند آمادگی‌های خاصی می‌داند و نیازمند زیرساخت‌هایی که صنعت بیمه کشور هنوز به ملزومات کافی و لازم آن دست نیافته است. او عمده‌ترین دلیل نداشتن آمادگی لازم برای تجربه تحول دیجیتال واقعی را نداشتن یک تعریف جامع و کامل از رویکرد تحول دیجیتال در ساختار بیمه می‌داند چراکه هنوز تصویر روشنی از بیمه‌گری دیجیتال در ذهن مدیران ارشد صنعت بیمه وجود ندارد.

«هنوز مسیری برای تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور تعریف‌نشده است. گرچه بیمه مرکزی به کمک پژوهشکده بیمه در حال تدوین سند تحول دیجیتال صنعت بیمه است اما هنوز اجماعی در رابطه با آن صورت نگرفته است. برای روند تحول دیجیتال نمی‌توان یک نقطه خاص را متصور شد و بعد ادعا کرد که متحول شده‌ایم! نه. تحول دیجیتال به‌نوعی تغییر در مدل کسب‌وکار است و هنوز تغییر مدل کسب‌وکار مبتنی بر فناوری‌های تحول‌آفرین برای صنعت بیمه کشور ما تعریف‌نشده است. ما هنوز تصویری از دنیای بیمه متحول‌شده دیجیتالی شده نداریم.  درواقع ما هنوز نمی‌دانیم که باید چه اتفاقاتی رقم بخورد و چه‌کاری باید با مدل‌های کسب‌وکار فعلی انجام بدهیم تا بتوانیم وارد فضای مدل کسب‌وکاری دیجیتالی شویم و بعد مدعی شویم که ما با استفاده از یک فناوری خاص یا مجموعه‌ای از فناوری‌ها توانستیم صنعت بیمه را متحول کنیم. در صنعت بیمه کشور هنوز تصویر واضح و روشنی از  دنیای بیمه دیجیتالی شده به‌صورت شفاف و روشن وجود ندارد. و فکر می‌کنم برای شرکت‌های بیمه هم این تصویرسازی شفاف و روشن اتفاق نیفتاده باشد. تحول دیجیتال نیازمند ملزومات و اقدامات خاصی است که در صنعت بیمه کشور هنوز این  اقدامات دست نداده‌اند.»

در این راستا می‌توان آماده نبودن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و ارتباطات اطلاعاتی از چالش‌هایی است که امروز صنعت بیمه کشور برای پیمودن مسیر تحول دیجیتال با آن روبه‌رو است. آن‌قدر که به گفته قاسم نعمتی نمی‌توان مدعی کار بزرگی درروند تحول دیجیتال بیمه کشور شد.

«با این اوصاف نمی‌توان ادعا کرد که روند تحول دیجیتال در بیمه کشور در سال ۱۴۰۰ به یک نقطه مشخص رسیده باشد و بعد ادعای متحول‌شدن داشت. تحول دیجیتال یک سیر ممتد در تغییر مدل کسب‌وکار بیمه‌گران است بر پایه فناوری‌های برهم زننده که هنوز خیلی از شرکت‌های بیمه از اهمیت آن غافل هستند.»


رهبر لازم است و اکوسیستم دیجیتال


رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی تحول دیجیتال در صنعت بیمه را نیازمند حضور یک راهبر می‌داند، رهبری که سکان هدایت تحول در تمامی ساختارهای قدیمی را به دست بگیرد، رویکردی که به گفته او امروز در شرکت‌های بیمه کمتر با آن روبه‌رو هستیم و در این میان از اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه و سهم اندک پروژه‌های تحول دیجیتال در شرکت‌های بیمه می‌توان به این نکته پی برد.

او درباره لزوم داشتن رهبر برای سیر روند تحول دیجیتال گفت: «تحول دیجیتال نیازمند یک رهبر است و اکوسیستم. اکوسیستم دیجیتالی صنعت بیمه کشور هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته. صنعت بیمه در بسیاری از موارد نیازمند ورودی‌های اطلاعاتی است که باید از دیگر صنایع تأمین شود با این اوصاف اگر دنبال تحول دیجیتال هستیم باید یک اکوسیستم کامل با حضور همه بازیگران داخل و خارج از صنعت بیمه شکل بگیرد تا همه بتوانند نیازمندی‌های صنعت بیمه را بر اساس مدل کسب‌وکاری تازه برطرف کنند. ولیکن امروز نه صنعت بیمه این آمادگی را دارد که بتواند در حوزه اکوسیستم دیجیتالی با دیگر عناصر داخل صنعت وارد مراوده شود و نه بازیگران بیرونی این آمادگی را دارند.»

 به گفته رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی تحول دیجیتال هنوز در اولویت سرمایه‌گذاری‌های بیمه‌گران کشور نیست و از سوی دیگر نرم‌افزارهای بیمه گری شرکت‌های بیمه نیز هنوز قابلیت پیاده‌سازی و اجرای فناوری‌های برهم زننده روز را ندارند و از ظرفیت‌های بالایی برخوردار نیستند. «باید گفت که روند تحول دیجیتال در کشور هنوز راهی طولانی در پیش دارد و تا ظرفیت‌سازی و استانداردسازی‌های موردنظر صورت نگیرد نمی‌توان انتظار تحول بزرگی در پیکره صنعت بیمه داشت.»

البته در این میان نباید از حرکت‌های انجام‌شده طی سال‌های اخیر در قالب برگزاری رویدادها و همایش‌های مختلف با محور تحول دیجیتال در صنعت بیمه در جهت تبیین اهداف توسعه اقتصادی در صنعت بیمه غافل شد. چنانچه قاسم نعمتی نیز برگزاری رویدادهای مختلف را در جا انداختن واژه تحول دیجیتال در ادبیات صنعت بیمه بی‌تأثیر نمی‌داند. هرچند کند، هرقدر آهسته!


مگر اینشورتک‎ها دست‌به‌کار شوند


تا چند سال پیش بزرگ‌ترین چالش میان شرکت‌های بیمه و اینشورتک‌هایی که برای تحول بزرگ در صنعت بیمه پا به میدان گذاشته بودند در تقابل رویکردها بود. چراکه اینشورتک‌ها از برهم زدن سخن می‌گفتند و بیمه‌گران محافظه‌کار را تاب چنین ادعایی نبود. اما امروز دیگر مسئله بر سر تاب‌آوری‌های هر دو طرف نیست. حالا مسئله نوع و نحوه همکاری است و شراکت برای تسریع روند تحول دیجیتال و خلق ارزش.

قاسم نعمتی تحول در مسیر بیمه‌گری کشور را بی‌نیاز از حضور اینشورتک‌ها و همکاری با آن‌ها نمی‌بیند و بر لزوم همکاری با اینشورتک‌ها- البته از نوع واقعی‌اش!- تأکید بسیار دارد.

«اگر ما انتظار تحول در صنعت بیمه را داشته باشیم باید به استفاده از قابلیت اینشورتک‌های واقعی – نه آن دسته که فقط درزمینه فناوری اطلاعات در بیمه کار می‌کنند –  رو بیاوریم. اینشورتک‌هایی که با تکیه‌بر فناوری بتوانند نقص‌های موجود در پیکره صنعت بیمه را پوشش بدهند و فاصله بین صنعت بیمه فعلی و صنعت بیمه متحول شده را به کمک فناوری‌ها پر کنند. درواقع سریع‌ترین مسیر برای داشتن یک صنعت بیمه متحول‌شده استفاده از اینشورتک‌های تأثیرگذار است. البته لازم است که از آن سمت اینشورتک‌ها نیز دانش و اطلاعات کافی درزمینه کسب‌وکار بیمه ارتقا بدهند و نیازهای صنعت بیمه را بیشتر درک کنند و این راهی ندارد جز اینکه اینشورتک‌ها خودشان را به شرکت‌های بیمه نزدیک کنند.»

به عقیده نعمتی چنانچه بخش عرضه و تقاضا در کنار هم جا بگیرند و شکلی از همکاری منسجم شکل بگیرد آن‌وقت می‌توان به آینده دیجیتالی صنعت بیمه امیدوار بود و تشکیل اکوسیستمی که بازیگران اصلی آن تحول دیجیتال را به‌عنوان ضرورتی انکارناپذیر پذیرفته‌اند نه انتخابی مزیت برانگیز!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.