راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علی صالح‌آبادی با تأکید بر اهمیت تحول دیجیتال در نظام بانکی مطرح کرد / به دنبال حکمرانی ریال از طریق حکمرانی داده هستیم

علی صالح‌آبادی، رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران بر لزوم تسریع روند تحول دیجیتال در حوزه سیاست‌گذاری و نظارت نظام مالی کشور تأکید کرد. او که در افتتاحیه «اولین کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه» در میان جمعی از مدیران ارشد حوزه بیمه و بانک صحبت می‌کرد، اهمیت تحول دیجیتال در نظام بانکی کشور را موضوعی بسیار مهم و اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و گفت:‌ «زمانی که از تحول دیجیتال صحبت می­‌کنیم، منظورمان صرفاً مکانیزه کردن فرایندهای موجود نیست. تحول دیجیتال هم تحول در ابزارها و هم تحول در فرایندهاست.»

او با اشاره به این موضوع که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحول دیجیتال در بخش‌­های مختلف نقشه راه دارد و در حوزه سیاست‌­گذاری، نظارت و عملیات، برنامه‌­ها و پروژه­‌های مختلفی در نظر گرفته عنوان کرد: «در حوزه کسب‌وکاری، بحث نظام­‌های پرداخت، در حوزه سیاست پولی، نظارت بر بانک­‌ها و نهادهای دیگر، در حوزه خدمات بانکی به دولت، در حوزه فناوری­‌های زیرساختی و در بخش­‌های مختلف، بانک مرکزی پروژه‌­های مختلف را پیش می‌برد: هم تحول در فرایندها و هم تحول در ابزارها.»

رئیس‌ کل بانک مرکزی در ادامه صحبت‌هایش به قانون جدید چک اشاره کرد و افزود:‌‌ «یکی از اتفاقاتی که در یک سال گذشته افتاد، اجرای قانون چک در سیستم بانکی کشور بود. قانون جدید چک با تغییر در فرایندها، زیرساخت‌­هایی در این قانون ایجاد کرد و ابزار فناوری با سازوکارهایی که داشت آن را در شبکه بانکی کشور پیاده‌­سازی کرد و امروز خوشبختانه شاهد این هستیم که میزان چک­‌های برگشتی در حال کاهش است. امروز قانون چک در کشور ما به­‌طور کامل عملیاتی شده‌ ­است. سامان‌­دهی پایانه‌­های فروشگاهی در تعاملی که با سایر دستگاه‌­ها باید انجام می­‌دادیم، کار سختی بود که روی زمین مانده بود و عملیاتی شد.»


تأکید بر اهمیت نظارت هوشمند


امروز حوزه نظارت یکی از مهم‌­ترین محورهای بانک مرکزی است که به گفته صالح‌آبادی قرار است نظارت هوشمند مبتنی بر نظارت‌­های پیشینی در این نهاد تعریف شود. رئیس بانک مرکزی در این رابطه گفت:‌ «خیلی از اتفاقات در عمل می‌افتد و نهاد ناظری مثل بانک مرکزی بعداً باید بررسی و نظارت کند؛ نظارت‌‌ پسینی. این نظارت­‌های پسینی، نظارت­‌های خوب و کاملی نیستند. یکی از ایرادات نهادهای ناظر می‌­تواند همین نظارت‌­های پسینی باشد. ما به دنبال ایجاد سازوکارهای نظارت هوشمند پیشینی هستیم.»

صالح‌آبادی با اشاره به موضوع پرداخت تسهیلات عنوان کرد:‌ «امروز سامانه‌­های پرداخت تسهیلات در بانک مرکزی وجود دارد و هر روز هم در حال گسترش است و حتی در ماه‌­های اخیر از این سامانه­‌ها استفاده‌ شده‌ است. ما موارد نظارتی خودمان را در این سامانه‌ها تهیه می­‌کنیم و زمانی که قرار است تسهیلاتی پرداخت شود، آن سامانه کنترل­‌هایی را اعمال می­‌کند و در صورت تأیید آن سامانه، تسهیلات امکان پرداخت دارد. اگر آن قواعد رعایت نشود، سیستم امکان و اجازه اهدای تسهیلات را نمی‌­دهد.»


آمار ۳.۵ میلیارد تراکنش بانکی ماهانه در کشور


نظارت بر تسهیلات بانکی. این عبارت دیگری بود که صالح‌آبادی روز گذشته در همایش ملی تحول دیجیتال بر آن تأکید کرد. به گفته او، امروز یکی از ایرادات وارد به نظام بانکی، خرج کردن تسهیلات در جریانی است که نباید مصرف شود. او استفاده از فناوری‌های تازه را در حل این چالش بزرگ کارگشا دانست که با جدیت و تلاش زیاد با استفاده از روند تحول دیجیتال در حکمرانی دولت به آن توجه می‌شود.

صالح‌آبادی تصریح کرد که بانک مرکزی سعی دارد با استفاده از فناوری‌های نوین بر داده‌­های اجزای صورت‌های مالی بانک­‌ها اشراف پیدا کند.

به گفته او یکی از محورهای حائز اهمیت، توسعه شمولیت مالی است که طبق آن آحاد مردم بتوانند از تسهیلات بانکی به ­نحو مطلوب استفاده کنند و یک شمولیت گسترش پیدا کند. او در این باره آمار حائز اهمیتی ارائه داد: «در حوزه خدمات بانکی، می­‌توانیم ادعا کنیم که بیش از 90 درصد افراد بالای 18 سال حساب بانکی دارند و از ابزارهای پرداخت الکترونیکی استفاده می­‌کنند؛ بنابراین اگر ما در این شاخص خودمان را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم، وضعیت خوبی داریم و دسترسی­‌هایمان نسبت به کشورهای منطقه بالاتر است. سطح دسترسی­‌پذیری شبکه بانکی کشور هم 99.99 درصد است. شبکه بانکی کشور ماهانه بیش از 3.5 میلیارد تراکنش را پردازش می­‌کند و از این حیث وضعیت مناسبی داریم.»

صالح‌آبادی در ادامه با اشاره به موضوع تبادل دیجیتال و سندباکس رگولاتوری، از نوآوری و حمایت از فناوری‌­های مالی صحبت کرد و در این زمینه گفت:‌ «ما از شرکت­‌های فناوری مالی که در نظام پولی و بانکی کشور فعالیت می­‌کنند، حمایت می­‌کنیم و از چند ماه گذشته هم سندباکس رگولاتوری و بانکداری باز را در شرکت ملی انفورماتیک وابسته به بانک مرکزی فعال کردیم.»


حکمرانی ریال در ورای حکمرانی داده


حکمرانی داده از دیگر موضوعاتی است که امروز در روند تحول دیجیتال نظام مالی کشور اهمیت دارد. در این میان بانک مرکزی با گردآوری حجم انبوهی از داده­‌ها و اطلاعات از طریق زیرساخت­‌های پولی و بانکی، حکمرانی دیجیتال را می‌تواند امکان‌پذیر کند. صالح‌آبادی در این رابطه افزود:‌ «امروز ما انبوهی از داده­‌ها و اطلاعات را در اختیار داریم. هر چیزی که در شبکه بانکی در حال وقوع است اطلاعاتش وجود دارد. آن­چه مهم است، استفاده از این فناوری­‌هاست. هوشمند کردن آنها و استفاده مناسب در جهت سیاست­‌گذاری و نظارت حائز اهمیت است. یکی از اهمیت­‌های بحث حکمرانی داده این است که حکمرانی در حوزه ریال است. تحریم و رعایت آن توسط کشورهای مختلف، به دلیل اشرافی است که آن نهادها در حکمرانی ارز جهانی دارند مثل دلار. یک دلار در آمریکا جابه­‌جا شود، نهادهای ذی‌ربط متوجه می‌شوند. اگر حکمرانی ریال به درستی انجام شود، هم شفافیت در مبادلات بانکی افزایش پیدا می‌­کند و هم پول‌شویی و تقلب کاهش می‌یابد. فناوری‌­هایی مثل هوش مصنوعی و بلاکچین و موارد دیگر، حوزه­‌هایی هستند که به ما در تحقق بانکداری دیجیتال کمک می‌­کنند.»


نیاز به بسترسازی فرهنگی برای بانکداری دیجیتال


صالح‌آبادی در پایان با اشاره دوباره به اهمیت روند تحول دیجیتال در نظام بانکی کشور، بانکداری دیجیتال را در زمینه‌های مختلف مهم شمرد. به گفته او، رابطه بانک مرکزی با بانک‌­ها باید یک رابطه شفاف و مبتنی بر حکمرانی دیجیتال باشد. از سوی دیگر رابطه بانک‌­ها و مشتریان و کیفیت خدماتی که افراد از بانک‌­ها دریافت می­‌کنند­­­­، مثل احراز هویت غیرحضوری و امضای الکترونیک می‌تواند با استفاده از فناوری روند توسعه در پیش داشته باشد.

به گفته صالح‌آبادی امروز حدود 20هزار شعبه بانکی در کشور وجود دارد که این تعداد همچنان قابلیت کاهش دارد. رئیس‌ کل بانک مرکزی کاهش تعداد شعب بانک‌ها را منوط به اصلاح زیرساخت‌ها و بسترهای فرهنگی دانست که با تکیه بر فناوری می‌توان به آن امید داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.