راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزیر اقتصاد خطاب به نهادهای دولتی مطرح کرد / در برابر تحول دیجیتال مقاومت نکنید

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی تکیه بر روند تحول دیجیتال در حوزه مالی کشور را اجتناب‌ناپذیر دانست و نظام اقتصادی کشور را دعوت به پذیرش قابلیت‌های اقتصاد دیجیتال کرد.

وزیر اقتصاد در سخنرانی خود در افتتاحیه اولین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال، بانک و بیمه» بر دو کلیدواژه در بیان نگاه خود به رویکرد تحول دیجیتال در اقتصاد کشور تأکید داشت. خاندوزی دو عنصر «بهره‌وری» و «عدالت» را از موضوعاتی دانست که در استفاده از روش‌های نوین فناورانه در رویکردهای اقتصادی باید به آن توجه خاص داشت.

او در این باره گفت:‌ «ما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که عرصه‌های عمومی آن و زیست اجتماعی مردم به طور جدی متأثر از روند دیجیتال است. حوادثی که در دوران فراگیری کرونا پیش آمد به این نفوذ و تسری اقتصاد دیجیتال سرعت بخشید، تا جایی که امروز دیگر الگوهای سنتی اقتصاد که با مؤلفه‌های دیگری شناخته می‌شدند طی همین یک دهه اخیر در جهان متحول شده‌اند. امروز دیگر همه مؤلفه‌های اقتصاد؛ به‌خصوص در حوزه مالی اقتصاد متحول شده‌اند.»

خاندوزی انقلاب دیجیتال و پلتفرمی را روند نوین جهان امروز عنوان کرد و گفت: «امروز به مدد تحول دیجیتال مسئله بهره‌وری و عدالت به معنای دسترسی عمومی به امکانات یکسان کاملاً دگرگون شده است. امروز چه آنهایی که معتقدند باید از وضعیت فعلی شبکه بانکی و بیمه‌ای گذر کرد و به بهره‌وری بالاتری رسید و چه آنهایی که دغدغه آحاد مردم و زدودن انحصار از گروهی خاص را دارند، همه با هم معتقدند که باید به استقبال تحول دیجیتال در اقتصاد دیجیتال کشور برویم.»

وزیر اقتصاد با اشاره به اقداماتی که به‌تدریج در پیکره دولت برای آغاز روند تحول دیجیتال انجام شده، به بیان فرصت‌های جدی استفاده از روند فناوری‌های نوین در عرصه اقتصاد دیجیتال پرداخت. کاهش هزینه‌های مبادلاتی در شبکه بانکی کشور و دسترسی عادلانه به خدمات غیرحضوری برای مردم از مواردی است که خاندوزی از اقدامات دولت در روند تحقق تحول دیجیتال نام برد.

به گفته خاندوزی، امروز هم در لایه کسب‌وکار و هم در لایه نظارت متأثر از فضای تحول دیجیتال فرصت‌های بسیاری برای رشد و پیشرفت وجود دارد.


مقاومت در برابر تحول دیجیتال بی‌فایده است


خاندوزی در ادامه صحبت‌هایش سؤال مهمی را طرح کرد که به نظر او امروز می‌تواند مهم‌ترین چالش فعالان حوزه نوآوری و تحول دیجیتال در کشور باشد.

«چرا سرعت تحولات در حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور ما آن‌قدری که فناوری به ما اجازه می‌دهد و جامعه نخبگان توقع دارد، بالا نیست؟ به نظر این مهم‌ترین سؤالی است که باید در عرصه سیاست‌گذاری به آن توجه داشت. امروز جامعه ما را با این موضوع قضاوت می‌کند. دیگر نقطه عزیمت از دوران گذشته به امروز و مقایسه با دوران قبل دغدغه منتقدان نیست. بلکه نقد به جایی است که می‌توانیم باشیم و نیستیم. نحوه‌ای که باید نظام بانکی ما در روند فناوری‌های نوین دنیا باشد و نیست. این موضوعی است که تصمیم‌گیران حوزه مالی و اقتصادی کشور باید به آن توجه داشته باشند؛ چراکه در بسیاری موارد شاهد مقاومت‌های بسیاری در برابر سرعت بخشیدن به تحولات هستیم.»

او فناوری را مزیت بزرگی عنوان کرد که می‌توان با استفاده از آن به ارائه خدمات عادلانه با بهره‌وری بالاتر امید داشت. وزیر اقتصاد در این باره توضیح داد:‌ «ما با فناوری این امکان را خواهیم داشت که شفاف‌تر از همیشه صورت‌های مالی کشور را به گردش دربیاوریم و این امکان را خواهیم داشت که هزینه‌های عملیاتی را کمتر کنیم. اما امروز مقاومت‌هایی در پیکره سازمان‌ها در برابر این روند وجود دارد که مانع بزرگ ما خواهد بود. رسوخ اقتصاد دیجیتال فقط منوط به برداشتن این موانع و تسهیل روند استفاده از فناوری‌هاست.»

وزیر اقتصاد با انتقاد از مقاومت برخی وزارتخانه‌ها از ورود روند فناوری به بروکراسی‌های اداری، این ناهمگونی و مقاومت را یکی از بزرگ‌ترین موانع صدور مجوز کسب‌و‌کارهای آنلاین در یک سال گذشته نام برد.

او از تأخیر 9ماهه در ارتباط آنلاین همه وزارتخانه‌های دولت صحبت کرد و بدون اشاره به نام وزارتخانه‌ای خاص، از تعداد اندک وزارتخانه‌هایی که هنوز روند تحول دیجیتال را وارد سیستم خود نکرده‌اند خواست تا برای تسهیل امور کسب‌وکارها به این مصوبه دولت تن بدهند. به گفته او انقلاب دیجیتال کار خودش را خواهد کرد؛ مگر اینکه ما بتوانیم مسیر اثرگذاری آن را درست تعیین کنیم.

خاندوزی استفاده از ابزارهای اقتصاد دیجیتال را برای کنترل قیمت نان بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آرد و گندم از نمونه‌های موفق استفاده از روند تحول دیجیتال در پیکره دولت نام برد و گفت:‌ «ما از ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال استفاده کردیم تا نه افزایش قیمتی در تأمین نان مصرفی خانوارها داشته باشیم و نه مسئله سهمیه‌بندی باشد. استفاده از فرصت‌های اقتصاد پلتفرمی بود که امکان جلوگیری از دورریزها را به حداقل رساند. ما در رابطه با تحول دیجیتال، دستاورد کم نداشتیم، اما در مجموع نارضایتی‌ها از سرعت رسوخ اقتصاد دیجیتال در عرصه اداری و اجرایی و مدیریتی سازمان‌ها همچنان بالاست که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.»


برای آفندهای دیجیتال به فکر پدافند باشیم


 خاندوزی در پایان صحبت‌هایش به تهدیدهایی که امروز متوجه اقتصاد دیجیتال کشور است، اشاره کرد و گفت: «واقعیت این است که ما امروز با یک نبرد دیجیتال طرف هستیم. دیگر زمان آن نیست که در آبراه‌های دنیا جلوی کشتی‌های ما را بگیرند؛ نه‌اینکه جلوی واردات یا صادرات ما را بگیرند. امروز در یک نبرد کاملاً دیجیتال در حال شناسایی تراکنش‌ها و مراودات ما صرفاً سوار بر شبکه اطلاعات مالی و اقتصادی هستند. در رویارویی با این نبرد دیجیتال ما نیز باید مجهز به توانمندی‌های دیجیتالی باشیم که بتوانیم این تهدیدها را پشت سر بگذاریم. ما امروز حتی در داخل کشور هم در مسائل ارزی با همین رویکرد روبه‌رو هستیم. شبکه‌های اقتصاد دیجیتال امروز تهدیدهای جدید هستند و ما باید در برابر آفندهایی که در حوزه ارزی صورت می‌گیرد، مواجهه‌ای متناسب داشته باشیم. این مواجهه دیگر در فضای دیجیتال اتفاق می‌افتد.»

او با اشاره به نقص نظام اداری کشور و نقد به این موضوع که نظام بروکراسی کشور هنوز نتوانسته خودش را با روند اقتصاد دیجیتال تطبیق دهد، رویارویی با این تهدیدها را کار دشواری نامید که نیاز به همتی عمومی برای افزایش رغبت به اقتصاد دیجیتال و داشتن ظرفیت رویارویی با تهدیدهای دیجیتالی دنیای امروز دارد.

کنفرانس ملی «تحول دیجیتال، بانک و بیمه» روز دوشنبه ۱۸ آذرماه در سالن همایش‌های کتابخانه ملی با حضور مقامات ارشد اقتصاد و صنعت بیمه کشور برگزار شد.

منبع بیمه دیجیتال
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.