راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش نرم‌افزارهای مبتنی بر نیاز مشتریان در رشد جایگاه نهادهای پولی و مالی

عصر تراکنش ۵۱؛ مهرداد حیدرپور، مدیرعامل شرکت بازرگانی مبناکارت آریا / در دنیای امروز رقابت، طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای مبتنی بر نیاز مشتریان نقش مهمی را در رشد و توسعه جایگاه نهادهای پولی و مالی دارد، از این‌ رو همکاری شرکت‌های پیشرو در صنعت بانکی با مجموعه‌های فین‌تک با راهبرد ادغام تجربه، دانش و پویایی می‌تواند موجب بالندگی این صنعت غنی و دارای ظرفیت شود.

بانک‌ها و مؤسسات مالی با توجه به دریافت تجربه مشتریان در زمینه استفاده از زیرساخت‌های خدمات‌رسانی و همچنین بررسی و نیازسنجی عملیاتی کاربران خود می‌توانند چشم‌اندازی روشن در راستای توسعه خدمت‌های مبتنی بر درآمدزایی متصور شوند. توسعه پایدار و مبتنی بر نوآوری روز با پشتوانه اعتمادسازی میان استارتاپ‌های حوزه فین‌تک و تجارب شرکت‌های باسابقه در حوزه پولی – مالی به همراه تسهیل شرایط و قوانین بالادستی از سوی رگولاتور دورنمای درخشانی را در حوزه نرم‌افزاری مبتنی بر سرویس و خدمات بانکی نشان می‌دهد.

در نگاه کلی، در حال حاضر، بازار صنعت پرداخت کشور مبتنی بر درگاه‌های پرداخت حضوری یا نرم‌افزارهای خدمات‌رسان بانکی همچون اینترنت‌بانک‌ها، موبایل‌بانک‌ها و نرم‌افزارهای ارائه‌دهنده خدمات پرداخت همچون قبض، جریمه، کارت‌به‌کارت و… است که با نام‌های تجاری گوناگون سعی در کسب بخشی از حاشیه سود مبتنی بر تراکنش دارند، اما آنچه در این میان مغفول مانده، تجربه کاربران، طراحی سرویس و خدمات بر مبنای آنچه موجب رضایت‌مندی مشتریان می‌شود، است.

هرچند گاه تعداد انگشت‌شماری از استارتاپ‌های مبتنی بر نیاز مشتریان مانند سامانه‌های حوزه وام‌دهی آنلاین راه‌اندازی شده، اما قوانین پیچیده و دست‌وپاگیر رگولاتور از یک‌ سو، همچنین عدم همکاری مناسب مجموعه‌های اقتصادی از سوی دیگر، با ضوابط پیچیده و سودهای بازپرداخت کلان، راه دشواری را برای این حوزه ترسیم کرده و موجب عدم بازدهی مناسب سامانه‌های فوق یا تعطیلی آنها شده است. امید است با تغییر دولت در سال 1400 و با توجه به افق ترسیمی در راستای تولید و مانع‌زدایی‌ها و نیز بومی‌سازی دانش‌های پیشرو، بتوانیم با تبیین قوانین جدید و حذف موانع بازدارنده سمت رگولاتور و هدفمندسازی حرکت استارتاپ‌ها بر محور مدرن‌سازی عملیات توسعه‌ای و سنجش نیاز بازار در کنار همکاری متناسب میان شرکت‌های دارای سابقه در حوزه پولی – بانکی شاهد پیاده‌سازی نرم‌افزارهای سفارشی بر مبنای نیاز واقعی مشتریان باشیم.

تولید سامانه‌های نرم‌افزاری شخصی بر مبنای نیاز مشتری در حوزه‌های هوش تجاری، داده‌کاوی، انتقال هوشمند مالی، پرداخت‌های خرد از طریق درگاه‌های نوین و بانکداری باز می‌تواند به رقابت بیشتر میان شرکت‌های فعال در این حوزه بینجامد و زمینه رشد و ارائه سرویس‌های متنوع به مشتریان و جذب سرمایه‌های خرد و کلان را فراهم آورد.

آنچه امروز در سایر کشورهای صاحب‌نام در زمینه توسعه سامانه‌های مدرن شاهد هستیم، ارائه سرویس‌های مدرن بر مبنای خدمات غیرحضوری همچون افتتاح حساب‌های متنوع، درخواست و ارائه صدور کارت بین‌المللی، مشاوره‌های مالی – اقتصادی، احراز هویت‌های دیجیتال با استفاده از پارامترهای گوناگون، ارائه تسهیلات متنوع در زمینه تأمین کالاهای اساسی و ساخت/تأمین مسکن و همچنین استفاده از خدمات حمایتی کوتاه‌مدت است و آنچه به دست می‌آید، پایگاه داده‌ای جامع از اطلاعات مشتریان است که می‌توان با بهره‌گیری از دانش داده‌کاوی و یکپارچه‌سازی پایگاه‌های داده به اطلاعات ساختاریافته‌ای در خصوص ارزیابی عملکرد، همکاری در طرح‌های سرمایه‌گذاری و سودآور، همچنین پرداخت تسهیلات به انواع مشتریان خرد و کلان دست ‌یافت.

اشاره به این موضوع که در سال‌های اخیر تلاش‌های ارزشمندی در راستای اهداف بانک مرکزی همچون طرح چک صیاد، احراز هویت دیجیتال در زمینه ثبت‌نام بورس، استفاده از توکن‌ها و همچنین ارائه برخی خدمات غیرحضوری شده، خالی از لطف نیست و امید این صنعت را به پویایی پیش رو صدچندان خواهد کرد.

آنچه در حال حاضر بیشتر حائز اهمیت است، تغییر رویکرد بانک مرکزی به تسهیلگری در زمینه قوانین بالادستی و همچنین باز شدن آغوش بانک‌ها به روی شرکت‌های نوآور در زمینه ارائه نرم‌افزارهای نوین در کنار ارائه زیرساخت و دسترسی به اطلاعات بوده که موجب رشد ابزارهای دیجیتال بر مبنای نیاز مشتریان و ارزشمند‌سازی بهینه خدمات بانکی، همچنین جداسازی تدریجی خدمات تراکنش‌محور با خدمات مبتنی بر نئوبانک خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.