راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی مختصر به پنج‌ اپلیکیشن در حوزه فناوری‌های مالی که کمتر از آنها شنیده‌ایم / تازه‌نفس‌ها

عصر تراکنش ۵۱ / اپلیکیشن‌ها دیگر بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما شده‌اند و اپلیکیشن‌های مالی یکی از مهم‌ترین گروه‌های آنها هستند و نام برخی از آنها همچون آپ و تاپ و ۷۲۴ و… دیگر ملکه ذهن ما شده‌اند. ما در ماهنامه عصر تراکنش نیز به شکل‌ها و بهانه‌های مختلف اپلیکیشن‌های زیادی را تاکنون معرفی کرده‌ایم. در شماره ۵۱ عصر تراکنش تصمیم گرفتیم درباره پنج اپلیکیشن در حوزه فناوری‌های مالی که کمتر درباره آنها در عصر تراکنش گفته‌ایم، صحبت کنیم. از همین رو در این شماره به شکلی کوتاه به اپلیکیشن‌های بیت‌پین، تضمین‌چی، اوانو، ویپاد و پرداخت نوین می‌پردازیم.


بیت‌پین


بیت‌پین بازاری بدون واسطه برای کاربران به وجود می‌آورد که در آن می‌توانند از یکدیگر ارز دیجیتال خریداری کرده یا بفروشند. مدیران این مجموعه ادعا می‌کنند بیت‌پین با توجه به استانداردهای بین‌المللی، پلتفرمی با هدف رقابت با پلتفرم‌های بین‌المللی طراحی کرده و در عین حال سادگی و قابلیت استفاده برای کاربران ایرانی را فراهم آورده است.

این ادعای مدیران بیت‌پین را با یک بار نصب و اجرای این اپلیکیشن، می‌توان در تجربه کاربری روانی که دارد حس کرد. اما نکته جالب توجه بیت‌پین استفاده از شبکه‌ لایتنینگ است. از شبکه‌ لایتنینگ به‌عنوان یکی از شبکه‌های پرکاربرد برای معامله بیت‌کوین (به میزان حتی یک ساتوشی با کارمزد پایین در کوتاه‌ترین زمان ممکن)، استفاده می‌شود. این ویژگی در بیت‌پین به معامله‌گران کمک می‌کند تا خریدوفروش بیت‌کوین در پلتفرم بیت‌پین را با سرعت چندبرابری نسبت به شبکه‌ اصلی بیت‌کوین انجام دهند.

تنوع در بازارهای معاملاتی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کاربران در استفاده از چنین اپلیکیشن‌هایی است که در این خصوص بیت‌پین در جایگاه قابل قبولی قرار می‌گیرد. کاربران بیت‌پین در این پلتفرم معاملاتی، امکان انجام معاملات در ۳۱ بازار با تومان و ۲۹ رمزارز با تتر را دارند. با این حال تنوع در تعداد ارزها هم یکی دیگر از نکات مهم برای چنین اپ‌هایی محسوب می‌شود که بیت‌پین با ۸۰ کوین، نمره بالایی را در این بخش کسب می‌کند.

اپلیکیشن بیت‌پین علاوه بر دانلود مستقیم از سایت خود بیت‌پین برای کاربران اندرویدی از طریق کافه‌بازار یا مایکت نیز در دسترس است و به کاربران آیفونی هم توصیه می‌کنیم از نسخه تحت وب بیت‌پین استفاده کنند.


تضمین‌چی


تضمین‌چی یک پلتفرم لجستیک و میانجی خریدوفروش است که بین فروشنده و خریدار ایفای نقش می‌کند و خدمات حمل‌ونقل هوشمند کالا از در مغازه تا تحویل به مشتری را پوشش می‌دهد. سه هدف اصلی این سرویس، ایجاد امنیت در پرداخت، راحتی در تمام مراحل خرید و ارسال کالا، برای فروشنده و خریدار است.

برای مثال فکر کنید قصد خرید یک کالای صنایع دستی از یک صفحه اینستاگرامی را دارید. طی چه فرایندی باید به آن فروشنده یا کیفیت کالای مورد نظر اعتماد کنید؟ و برعکس، فروشنده طی چه فرایندی باید مطمئن شود که شما غش در معامله نخواهید کرد؟ و کلی سؤال چالش‌برانگیز دیگر. از سوی دیگر تضمین‌چی با راه‌اندازی یک مرکز پردازش در بازار بزرگ تهران و امکان ایجاد فروشگاه مجازی برای بازاریان، نسبت به تسریع دادوستدها و افزایش کیفیت خدمات لجستیکی اقدام کرده است.

به ادعای مدیران این پلتفرم، در حال حاضر تضمین‌چی تنها راهکار جامع تجارت اجتماعی به معنای واقعی کلمه است. این پلتفرم با ایجاد یک بستر امن برای خریدوفروش کالا، علاوه بر دلگرم‌کردن خریداران در تمام مراحل، برای فروشنده‌ها نیز امکانات ویژه‌ای را مهیا کرده است. به عبارت دیگر، ارزش‌افزوده‌ای که تضمین‌چی روی آن تمرکز کرده، یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت تجارت الکترونیکی ایران بوده که ماهیت پیچیده‌ای دارد و احتمالاً همین پیچیدگی باعث شد که تضمین‌چی در مرحله اول، سرویس خود را فقط به شکل تلفنی ارائه و بعد از مدتی اپلیکیشن خود را عرضه کند. با این حال مسیری که تضمین‌چی آغاز کرده و در آن، تغییر و تحولاتی را در شکل ارائه سرویس خود به وجود آورده، باعث خواهد شد تا در آینده نه‌ چندان دور به بخشی جدایی‌نا‌پذیر از تجارت الکترونیک ایران تبدیل شود.


ویپاد


ویپاد در واقع همان بانک دیجیتال پاسارگاد است که در حال حاضر مهم‌ترین تفاوتش با بانک‌های سنتی این است که بدون مراجعه به شعبه، امکان افتتاح حساب را برای کاربران فراهم می‌کند. این ویژگی ویپاد باعث می‌شود نه‌تنها جوانانی که دل و دماغ رفتن به شعبه جهت افتتاح حساب ندارند به جمع مشتریان بانک پاسارگاد بپیوندند، بلکه آن دسته از مشتریان بالقوه‌ای که در شهرهای کوچک از شعب بانک پاسارگاد جهت دریافت سرویس دور بودند نیز امکان پیوستن به مشتریان این بانک بدون حضور در شعبه را پیدا ‌کنند؛ موضوعی که در نهایت در مجموعه بانک پاسارگاد از آن به‌عنوان فراگیری مالی یاد می‌شود. یعنی ایجاد فرصت و امکان استفاده از خدمات مالی ارزان‌قیمت برای تمام مردم کشور.

مدیران بانک پاسارگاد ادعا می‌کنند ویپاد تنها یک برنامه بانکی ساده برای نقل‌وانتقالات مالی نیست، بلکه به‌عنوان یک دستیار مالی هوشمند و شبکه اجتماعی مالی هر آنچه را که در شعب بانک نیازمند آن باشید، به گوشی شما خواهد آورد.

در حال حاضر مهم‌ترین خدمات و قابلیت‌های نرم‌افزار بانکداری اجتماعی ویپاد عبارت‌اند از: انجام امور بانکی بدون نیاز به مشخصات بانکی، انتقال از حساب دیجیتال به کارت یا شبای دیگران، دریافت کارت اعتباری ارزان‌قیمت، مدیریت هزینه‌های گروهی، امکان ساخت کارت هدیه مجازی، پرداخت قبوض و… اما به نظر می‌رسد با توسعه و تعمیق مفهوم بانک دیجیتال در کشور، باید منتظر سبد محصولات بزرگ‌تر و هیجان‌انگیزتری از سوی ویپاد به مشتریان باشیم.

ویپاد همچون بسیاری از سایر محصولات دیجیتال بانک پاسارگاد، از تجربه کاربری دلچسب و روانی برخوردار است و برای کاربران اندروید از طریق مایکت و کافه‌بازار در دسترس است و به کاربران آیفون نیز نسخه تحت وب را پیشنهاد می‌کند.


اوانو


اوانو که ظاهراً خودش را یک سوپراپلیکیشن می‌داند، به‌عنوان کانون اصلی خدمات مالی و پرداختی در شرکت همراه کسب‌وکارهای هوشمند و زیرمجموعه همراه اول راه‌اندازی شده است. خرید با کیوآرکد، انتقال وجه از طریق کارت و کیف پول، خرید شارژ و بسته اینترنت بخشی از سرویس‌های مالی اوانو هستند.

تمامی کاربران اپلیکیشن اوانو می‌توانند از همه خدمات ارائه‌شده در اپلیکیشن استفاده کنند، ولی کاربران اپراتور همراه اول علاوه بر این موارد، می‌توانند با استفاده از اعتبار کیف پول اوانو که همراه اول به آنها اختصاص داده است، به‌صورت آنلاین و حضوری نیز خرید کنند. کاربران اوانو می‌توانند مبلغ خریدهای آنلاین خود از سرویس‌های اوانو را به یکی از روش‌های پرداخت با کارت، برداشت مستقیم و کیف پول پرداخت کنند.

اوانو از معدود اپلیکیشن‌های ایرانی است که هم نسخه اندروید دارد و هم نسخه آی‌اواس و تقریباً روی تمام مارکت‌های اندرویدی و آی‌او‌اسی در دسترس است، ولی کامنت‌های منفی کاربران درباره ‏‏کمپین «۱۰ گیگابایت اینترنت رایگان با ترافیک بین‌الملل، ویژه نصب نسخه جدید برای همراه اولی‌ها» نقطه اشتراک تمام این مارکت‌هاست؛ کمپینی که کاربران بعد از نصب، تازه متوجه می‌شوند فقط ۲۴ ساعت برای استفاده از این اینترنت فرصت دارند.

ورود به اپلیکیشن با پین یا اثر انگشت، ذخیره کارت‌ها در فهرست کارت‌های مبدأ و مقصد، دریافت موجودی، خرید شارژ، خرید بسته اینترنت، استعلام و پرداخت قبوض، خلافی خودرو، خرید میوه و تره‌بار از میادین میوه و تره‌بار و مواردی از این دست از دیگر خدمات و سرویس‌های اوانو هستند.


سان


پرداخت نوین آرین به‌عنوان یکی از ۱۲ شرکت پی‌اس‌پی دارای مجوز از شاپرک، در سال‌های گذشته حضور پررنگی به شکل مستقیم در حوزه اپلیکیشن‌های موبایلی نداشته است؛ هرچند نامش در گذشته با هف‌هشتاد در حوزه پرداخت‌های موبایلی گره خورده بود و سهم مهمی را در تراکنش‌های موبایلی داشت. حالا بعد از جدایی تراکنش‌های هف‌هشتاد از پرداخت نوین، این شرکت حضورش در حوزه پرداخت‌های موبایلی را خیلی بی‌سروصدا ولی این بار با تکیه بر توان خودش از سر گرفته است. آخرین تلاش پرداخت نوین در این حوزه «سان» نام دارد که در مارکت‌های دانلود اپلیکیشن از آن به‌عنوان سوپراپلیکیشن نوین نیز یاد شده که البته به نظر می‎رسد هنوز برای رسیدن به یک سوپراپلیکیشن راه طولانی در پیش دارد.

به ادعای مدیران پرداخت نوین، سان فقط یک اپلیکیشن پرداخت نیست! آنها معتقدند: «سان نرم‌افزاری امن است که خدمات پرداخت را به روشی آسان و متفاوت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این نرم‌افزار روی تمام گوشی‌های هوشمند قابل استفاده است. با سان، کاربران مستقل از زمان و مکان و با اتصال به شبکه اینترنت می‌توانند از خدمات مختلف و متنوع این نرم‌افزار بهره‌مند شوند. برخی خدمات این نرم‌افزار عبارت‌اند از: خرید انواع شارژ به‌صورت مستقیم، پرداخت انواع قبوض، انتقال وجه کارت‌به‌کارت، مانده‌گیری، کیف پول، خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صدور آنلاین بیمه‌نامه، ارائه خدمات متنوع پشتیبانی به کلیه پذیرندگان شرکت پرداخت نوین و بسیاری موارد دیگر.»

با توجه به اینکه سان به‌تازگی راهی بازار شده، شاید هنوز صحبت درباره آن نیز زود باشد و باید منتظر ماند و دید که این اپ چه می‌کند، ولی در همین مرحله و با نصب سان می‌توان گفت که تجربه کاربری اولیه خوشایندی را برای کاربران رقم زده و برای کاربران اندروید روی مایکت و کافه‌بازار و برای کاربران آی‌اواس از طریق نسخه وب در دسترس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.