راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به گمانیک؛ ابزار هوشمند شناسایی ناهنجاری‌های بانکی / استفاده از ویژگی‌های آفلاین در بستر آنلاین

سامانه گمانیک با پایش تراکنش‌های مشتری و تشخیص موارد غیرعادی و همچنین قابلیت تشخیص هوشمند ناهنجاری در تراکنش‌ها، امکانات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هدف اصلی گمانیک، ایجاد فضایی امن و اعتمادآمیز میان ارائه‌دهندگان خدمات و استفاده‌کنندگان از آنهاست.

در عصر اطلاعات که فناوری‌های جدید بر پایه‌ توجه به داده بنا شده‌اند، داده‌ها برای سازمان‌ها سرمایه‌ای باارزش محسوب می‌شوند که می‌توانند الگوهای تاریک و ناپیدایی را برای مدیران و مجریان فرایندها روشن کنند. در همین راستا، آدانیک هم برای تشخیص تقلب‌های بانکی اقدام به ایجاد یک ابزار هوشمند به نام گمانیک کرد.

شرکت آدانیک چهار سال قبل، سامانه مدیریت ناهنجاری گمانیک را عرضه کرد. گمانیک پس از گذشت سال‌ها به واسطه فناوری‌های هوش مصنوعی و پردازش توزیع‌شده و سریع، زیرساخت نگهداری و پردازش کلان‌داده‌ها، به ابزاری کاربردی برای شناسایی ریسک‌ها و ناهنجاری‌های حوزه‌های متفاوت از جمله حوزه بانکی تبدیل شده و می‌تواند علاوه بر امکان تعریف قواعدِ شناخته‌شده، ناهنجاری‌های ناشناخته را هم تشخیص دهد.


از آغاز تاکنون


ایجاد الگو و پایش روزانه و زمانمند داده‌ها بر اساس الگوهای از پیش تعریف‌شده، از نخستین ابزارها و خدمات ارائه‌شده در سامانه گمانیک بود که امکاناتی مانند پنل مدیریتی برای تعریف قواعد ساده و پیچیده و پایش نتایج و استخراج گزارش‌های مختلف را در اختیار متقاضیان قرار می‌داد. ابزار مذکور در حال حاضر، با اضافه‌شدن فناوری‌های پردازش توزیع‌شده و زیرساخت کلان‌داده، می‌تواند پایه‌‌ای برای تحلیل‌ فرایندها و رفتار نیروهای انسانی مؤثر در سازمان‌ها، به‌ویژه بانک‌ها را فراهم کند. از دیگر قابلیت‌های گمانیک مقایسه رفتار یک مشتری با رفتار مشتریان مشابه و رفتار گذشته خود مشتری است؛ این خدمت علاوه بر کمک به  آگاهی از تغییرات بازار و نیازهای مشتریان، در شناسایی گرایش‌های افراد در هدف‌گذاری‌های مالی نیز مؤثر است.

زیرساخت پردازش داده‌ کلان گمانیک ویژگی دیگر آخرین نسخه گمانیک است که امکان آنلاین‌سازی پردازش‌ها را فراهم می­‌کند و امکان نظارت صرف را به سازمان‌ها می‌دهد. علاوه بر این، گمانیک نه‌تنها پایش تراکنش‌ها و فرایندهای مالی مرتبط با مشتری بانک را رصد می‌کند، بلکه می‌تواند فرایندهای داخلی و شعبه‌‌ای بانک‌ها را نیز پردازش کرده و با تشخیص اختلالات و ناهنجاری‌های درون‌سازمانی، از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. از آنجایی‌ که دسترسی به داده‌‌ها یکی از پایه‌ای‌ترین بخش‌های یک سامانه تشخیص ناهنجاری است، پروتکل‌های گوناگونی برای سهولت دسترسی به داده‌‌ها، در گمانیک تعبیه‌ شده است. این پروتکل‌ها دسترسی به داده‌‌ها از طریق وب‌سرویس، ارتباط مستقیم با زیرساخت‌‌های گوناگون داده یا ارتباط از طریق فایل را ممکن می‌کنند.

یکی از کارآمدترین بخش‌های سامانه گمانیک، تسهیل دسترسی به نتایج بر اساس نیاز و خواست مشتریان است که در این راستا ارائه نتایج چه به‌صورت طبقه‌بندی‌شده درون پنل سامانه، با رعایت سطوح دسترسی تعریف‌شده و چه به‌صورت APIهایی امن برای ارتباط با سایر بخش‌ها و سامانه‌های سازمان، فراهم‌ شده است.

سعید دادخواه، راهبر فنی تیم، درباره حجم داده‌های بانکی و زمان پایش آنها در گمانیک اظهار کرده است: «یکی از نگرانی‌های مهم بانک‌ها در پایش تراکنش‌ها، حجم داده‌هاست. با توجه به اینکه ما در گمانیک از Spark استفاده می‌کنیم، این محدودیت‌ها را از بین برده‌ایم. حجم بالای تراکنش‌های بانکی با وجود این امکانات برای ما نگرانی و محدودیتی ایجاد نمی‌کند. هر چقدر که داده‌ها بیشتر باشند، با افزودن و در اختیار قرار دادن سرور بزرگ‌تر، پایش داده‌ها نیز سریع‌تر انجام می‌شود.»

به گفته او، این سامانه نسبت به امکانات ورودی مانند اتصال به هر نوع زیرساخت دیتابیس، وب‌سرویس و همچنین بهره‌مندی این سامانه از فناوری  Apache Spark انعطاف‌پذیر است و با دارا بودن امکان پاک‌سازی گسترده‌ داده‌های متنوع، دیتاسورس‌های متفاوت را به‌راحتی پردازش می‌کند. این ویژگی به ما امکان می‌دهد که در گمانیک داده‌ها را به‌راحتی فیلتر و بررسی کنیم.

سعید دادخواه با بیان اینکه یکی دیگر از قابلیت‌های گمانیک، ارائه داشبورد فنی به بانک‌ها و دسترسی سریع و تحلیل آنلاین داده‌هاست، افزود: «این ویژگی بیشتر مدنظر متخصصان فنی است و همچنین استفاده از ویژگی‌های آفلاین در بستر آنلاین، از مهم‌ترین گام‌هایی است که تیم گمانیک در توسعه محصول خود برداشته است.»


چشم‌انداز گمانیک


یکی از چشم‌‌اندازهای گمانیک، همکاری با سازمان‌های بزرگ، به‌ویژه بانک‌هاست. قرار است در آینده ابزاری برای گراف مبادلات مالی و جریان جابه‌جایی پول بین حساب‌های گوناگون ایجاد شود. این ابزار با گسترش به شبکه‌ بین‌بانکی امکان شناسایی فرایندهای پول‌شویی را فراهم و از وقوع زیان‌های کلان پیشگیری می‌کند. شناسایی رفتارهای مشتریان و پیش‌بینی گرایش‌های مالی در سطوح خرد و کلان، یکی دیگر از چشم‌اندازهای گمانیک است که می‌تواند در سیاست‌گذاری مدیران بانکی مؤثر واقع شود و  زمینه‌ساز نوآوری‌های بیشتر بر اساس نیاز بازار‌های مالی باشد.

به گفته شرکت آدانیک، آنلاین‌سازی به معنای پردازش و اقدام همزمان، از مسیرهای پیش‌روی گمانیک است. توسعه در این زمینه با دشواری‌هایی همراه است که مهم‌ترین آن همراهی زیرساخت‌های تراکنشی مانند سوئیچ‌های کارت و درگاه‌های انتقال حساب است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.