راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تپسی به‌زودی عرضه اولیه می‌شود / آیا وعده یک‌ساله محقق می‌شود؟

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه پذیرش استارتاپ تپسی در فرابورس انجام شده است، اظهار امیدواری کرد «در هفته‌های آینده سهام این شرکت در فرابورس عرضه اولیه شود». این وعده در حالی مطرح می‌شود که بارها از سوی مقام‌های مختلف طی یک سال گذشته مطرح شده است.

به گفته او استارتاپ‌ها برای حضور در بازار سرمایه باید شرایط 17گانه مدنظر سازمان‌های ذی‌ربط را احراز کنند و در ابتدا بخشی از سهام این شرکت‌ها به‌عنوان وثیقه نزد فرابورس می‌ماند که این سهام بعد از ورود آنها به بازار سرمایه به‌تدریج آزاد شده و در بازار فروخته می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران، در ارتباط زنده تلویزیونی در مورد پذیرش استارتاپ‌ها در بازار سرمایه گفت: «حضور شرکت‌های استارتاپی دارای ضوابط خاص خود است که این ضوابط نهایی شد و به تصویب هیئت‌مدیره سازمان بورس رسید.»

به گفته او بر اساس ضوابط، استارتاپ تپسی مربوط به یک شرکت حمل‌ونقل اینترنتی است که در فرابورس پذیرفته شده و هفته آینده نماد این شرکت در تابلو درج می‌شود تا در هفته‌های آینده سهام این شرکت در فرابورس عرضه اولیه شود.

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: «استارتاپ‌های فیلیمو و کافه‌بازار نیز درخواست فعال برای درج در فرابورس داده‌اند که البته هنوز در هیئت پذیرش پذیرفته نشده‌اند. استارتاپ‌ها دارای دارایی‌های نامشهود بالایی هستند و مسیر برای حضور آنها در بازار سرمایه باز شده و امیدواریم شاهد حضور شرکت‌های بیشتری باشیم.»


استارتاپ‌ها باید 17 شرط را برای ورود به بازار سرمایه رعایت کنند


هامونی ضمن اشاره به ریسک بالای استارتاپ‌ها بیان کرد: «در مورد شرکت‌های استارتاپی 17 مورد باید رعایت شود و در صورت عرضه اولیه در مرحله اول، سهام استارتاپ‌ها به عموم مردم عرضه نمی‌شود، بلکه مردم می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام استارتاپ‌ها را خریداری کنند.»

او در مورد شرایط ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار سرمایه گفت:‌ «همان شرایط شرکت‌های معمولی که باید احراز شود تا وارد بازار سرمایه شوند، در مورد استارتاپ‌ها هم اعمال می‌شود، اما چون در استارتاپ‌ها دارایی نامشهود بخش عمده دارایی‌هایشان است، موارد 17گانه باید رعایت شود. از جمله اینکه استارتاپ‌ها در معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری باید شرایطی را احراز کنند و سامانه‌ها و نرم‌افزارها و بخش سایبری آنها به تأیید کارگروه فضای مجازی برسد. همچنین در ابتدا درصد عمده‌ای از سهام استارتاپ‌ها به‌عنوان وثیقه نزد فرابورس می‌ماند و وقتی این شرکت‌های استارتاپی وارد بازار سرمایه شدند، کم‌کم سهام وثیقه آنها آزاد شده و در بازار فروخته می‌شود.»

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین تأکید کرد: «استارتاپ‌ها باید شرایط صیانت از داده‌های محرمانه مردم را رعایت و از مرکز ملی رقابت تأییدیه اخذ و شرایط مدنظر کارگروه فضای مجازی را نیز کسب کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.