راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاربران دیجی‌کالا به کدام ابزارهای پرداخت تمایل دارند ؟ / سهم ۵.۵ درصدی BNPL از پرداخت‌های دیجی‌کالا

گزارش سال ۱۴۰۰ دیجی‌کالا  با محورهای متفاوتی منتشر شده که پرداخت اعتباری، ترند این روزهای صنعت پرداخت، یکی از آنهاست. دیجی‌کالا که سهم قابل‌توجهی از تجارت الکترونیک کشور دارد، از سال گذشته طرح bnpl (خرید اعتباری به‌وسیله دیجی‌پی) را راه‌اندازی و قابلیت خرید اعتباری را به سایر روش‌های خرید از دیجی‌کالا؛ پرداخت آنلاین، پرداخت در محل، پرداخت اعتباری، پرداخت کیف پول  و کارت هدیه اضافه کرد.

 بر اساس اطلاعات گزارش سال ۱۴۰۰ ،۷۸.۱ درصد از کاربران مبلغ سفارش خود را به‌صورت آنلاین پرداخت کردند و ۱۰.۵ درصد افراد، پرداخت در محل را ترجیح دادند. ۵.۵ درصد کاربران برای پرداخت از سرویس BNPL استفاده و ۵.۱ درصد از خریداران، مبالغ خرید را از کیف پولشان پرداخت کرده‌اند. ۰.۸ درصد کاربران هم با کارت هدیه خرید کرده‌اند.


محاسبه هزینه‌‌های لجستیک دیجی‌کالا


دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۰ روش قیمت‌گذاری پویا را راه‌اندازی کرد تا هزینه ارسال کالا برای مشتریان عادلانه‌تر شود؛ در این روش، هزینه ارسال باتوجه‌به مکان و زمان، اندازه و مشخصات سفارش در بازه ۱۷ تا ۴۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.   

متغیرهای متفاوتی در محاسبه هزینه حمل و ارسال سفارش‌ها تأثیرگذارند؛ وزن و حجم مرسوله، فاصله زمانی ثبت سفارش تا تحویل مرسوله، فاصله مرکز توزیع با انبارها و ارزش مرسوله از پارامترهای محاسبه هزینه حمل و نقل دیجی‌کالا هستند. برای مرسوله‌های کوچک و متوسط که از مرکز دانش، پردازش و با سرویس اکسپرس دیجی‌کالا در تهران و شهرستان به مشتری‌ها تحویل داده می‌شوند از الگوریتم پویا استفاده می‌شود.

بر اساس محاسبات الگوریتم پویا، مشتریانی که سفارش‌های کوچک‌تر و سبک‌تر دارند و بازه زمانی طولانی‌تری را برای تحویل سفارش انتخاب می‌کنند، می‌توانند سفارش را با هزینه کمتری دریافت کنند و مشتریانی که مرسوله‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تری سفارش می‌دهند و بازه زمانی کوتاه‌تری را برای تحویل انتخاب می‌کنند متناسب با هزینه لجستیکی، هزینه حمل بیشتری پرداخت می‌کنند.

انبارداری، تولید محتوا، بازاریابی، خدمات پس از فروش و ارسال به مراکز جمع‌آوری و پردازش؛ هزینه‌های یک کالا، از زمان ارائه در پلتفرم دیجی‌کالا، خریداری شدن و ارسال به خریدار هستند.

بخشی از این هزینه‌ها برعهده مشتری است و بخش دیگر بر عهده دیجی‌کالاست. ارسال از مراکز توزیع به مقصد مشتری هم هزینه‌هایی دارد که برای سفارش‌های بیشتر از ۳۰۰ هزار تومان، رایگان است. آمارها نشان می‌دهند که در سال ۱۴۰۰ نزدیک به نیمی از سفارش‌ها رایگان به دست مشتریان رسیده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.